افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

وقتی پرچم ایران در بلندترین نقطه ابوموسی برافراشته شد / پایان 80 سال استعمار در ابوموسی تنب بزرگ و تنب کوچک

  • کد خبر : 403860
وقتی پرچم ایران در بلندترین نقطه ابوموسی برافراشته شد / پایان 80 سال استعمار در ابوموسی تنب بزرگ و تنب کوچک

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتحادیه اروپا اخیرا با صدور بیانیه ای مشترک با شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواست به «اشغال» سه جزیره ایرانی تنب بورگ، تنب کوچ و بوموسی پایان دهد. . به گزارش اطلاعات آنلاین، این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: از ایران می خواهیم به اشغال سه جزیره امارات متحده […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتحادیه اروپا اخیرا با صدور بیانیه ای مشترک با شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواست به «اشغال» سه جزیره ایرانی تنب بورگ، تنب کوچ و بوموسی پایان دهد. .

به گزارش اطلاعات آنلاین، این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: از ایران می خواهیم به اشغال سه جزیره امارات متحده عربی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و کشور است، پایان دهد. اصول منشور سازمان ملل متحد».

این ادعا در مقابل این کشورهای عربی مطرح شده استبرایآنها همچنین نه تنها نام خلیج فارس را مدعی شده بودند. این خلیج عربی است. اما هر سه جزیره نیز متعلق به امارات متحده عربی است.

اما ایران در پاسخ به این سوال همچنان بر حق مسلم خود بر این سه جزیره تاکید می کند.

بررسی اسناد تاریخی نیز نشان می دهد که امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران در 18 آذر 1350 در حضور مجلس پایان هشتاد سال اشغال این جزایر توسط انگلیس را اعلام کرد.

متن کامل سخنان هویدا که در روزنامه وقت درج شده به این شرح است: «بسیار خرسندم به اطلاع نمایندگان محترم و هموطنان گرامی برسانم صبح امروز ساعت 6:15 نیروهای مسلح شاهنشاهی ایران در گران و جزایر تنب کوچک و همچنین در جزیره ابوموسی نقاط مورد نظر ایجاد شد و در ساعت 18:50 پرچم ایران بر روی کوه حلوا بلندترین قله جزیره ابوموسی به اهتزاز درآمد.

به این ترتیب پس از گذشت حدود 80 سال که سیاست استعماری ایران را علیرغم حقوق تاریخی از اعمال حاکمیت خود بر این جزایر باز داشت، نتیجه سیاست حکیمانه اعلیحضرت همایون، شاه آریامهر و پس از آن بود. با مذاکرات طولانی و پیگیر با دولت انگلیس، این جزایر به کنترل ایران بازگردانده شد.

پس از حل مسئله بحرین که در نتیجه سیاست صحیح و منطقی ایران به دست آمد، حل این مسئله جزایر با روش های مسالمت آمیز، بار دیگر اصالت سیاست خارجی ایران ثبت شد و در عین حال با پاک کردن آخرین رگه هایی از استعمار خلیج فارس، تقریباً مسیر همکاری با برادران خود در آن سوی خلیج فارس بازگشته است و مایه خرسندی است که اکنون حسن همجواری را رعایت می کند که یکی از اصول مسلم استقلال ایران است. سیاست ملی و عدم توسل به زور برای حل این موضوع دلیل روشنی بر این امر است. ما با وحدت و بدون توجه به هر نوع دغدغه ای، چه در جهت منافع ملی ایران و چه از نظر امنیت منطقه ای و بین المللی، خواهیم توانست با مردم تمامی مناطق همجوار خلیج فارس همکاری مثبت و سازنده داشته باشیم. صلح در حال و آینده

حکومت مسلمان ایران

نکته مهمی که به همین مناسبت باید اعلام کنم این است که حکومت شاهنشاهی ایران از حق مطلق حکومت و اداره کل جزیره ابوموسی و در نتیجه حضور عوامل محلی در بخشی از ابوموسی چشم پوشی نکرده و نخواهد کرد. جزیره موسی نباید به هیچ وجه مغایر یا مغایر با این سیاست اعلام شده اصلاح یا تلقی شود.

نکته دیگر اینکه دولت شاهنشاهی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود در حل این موضوع از راه های مسالمت آمیز، موافقت کرد قرارداد نفتی را که قبلاً بین شارجه و یک شرکت نفتی در چارچوب مقررات اخیر اوپک امضا شده بود، اجرا کند. تا از نظر ایران قابل قبول باشد. اگر نفت پیدا شد، باید درآمد آن به طور مساوی برای توسعه برادران شارجه تقسیم شود. علاوه بر این، کمک های مالی و فنی برای توسعه برنامه های مدنی و اجتماعی در شارجه ارائه خواهد کرد. ضمناً لازم به ذکر است که در گذشته برنامه های اجتماعی زیادی در شیوخ مختلف انجام می شد، اما در آینده از کمک به برادران آن سوی خلیج فارس که نیازمند کمک هستند دریغ نخواهیم کرد، با این اطمینان که با ناپدید شدن بقایای استعمار در خلیج فارس و تخلیه نیروهای خارجی و استقلال امارات و از همه مهمتر بیداری اجتماعی برادران دینی ما در آن سوی خلیج فارس همه دلایل حفظ صلح را فراهم کرده است. و ثبات در این منطقه از جهان و به نفع همه ساکنان ساحلی آن است.

۲۹۲۱۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.