عصر ایران ادامه می دهد: «سروش بامد» در یادداشتی با عنوان «سانسور در صدا و سیما؛ هرچند خبر دیدار رئیس جمهور با آیت الله مکارم شیرازی سر» نوشت:
چون مسعود بزیکیان رئیس جمهور یکباره شال و کلاه به سر کرد و راهی قم شد، هرچند مناسبت خاصی نبود، اما دو حدس وجود دارد.
یکی از ویژگی های شخصیتی و اعتقادی ایشان زائر بودن ایشان است و اولین سفر داخلی ایشان در این مقام به قصد زیارت مرقد امام هشتم شیعیان به مشهد مقدس بوده است.
دیگر این احتمال وجود دارد که به دلیل انتصابات اخیر در دولت سایر اهل سنت که سابقه حضور در جمهوری اسلامی را ندارند و مورد استقبال هم سنیها قرار گرفتهاند، این تصور که رئیس دولت از عقاید عمیق شیعه فاصله گرفته است. در حال شکل گیری نیست. البته این فرض نویسنده این سطور است و در اخبار نیامده است.
اما هدف از این یادداشت موضوع دیگری است و این است که صدا و سیما حتی با سخنان مراجع تقلید گزینشی است و اینکه با استناد به آنچه آیت الله مکارم شیرازی به وضوح از رئیس جمهور یاد کرده بود، این بود. به اندازه کافی برای تعمیم و در واقع کلمات نیز او را محکوم کردند.
آقای مکارم شیرازی به هفت نکته اشاره کرد:
اولاً حل مسئله حجاب به صورت اجباری نه عملی است و نه صحیح. جمله ای که با قانونی که طرفداران قانون نام برده اند سازگار نیست و به دلیل عدم رعایت پوشش اکثریت دختران و زنان ایرانی عملی و اجرایی نیست و ظاهراً آن را پسندیده اند. حالا اگر مثلاً می گفتند شما موظف به اجرای قانون حجاب هستید، ممکن بود منعکس کنند. تفاوت آقای مکارم با منتقدان البته در نوع نگاهشان به موضوع و استفاده از اصطلاح «مسئله حجاب» و عدم مخالفت با حجاب اجباری است، اما اینکه به روسری کارمندان زن اشاره کردند نشان از جدایی دارد. کرین به سه حوزه خصوصی، عمومی و رسمی-اداری تقسیم می شود، در حالی که رادیکال ها به فضای عمومی اعتقادی ندارند و می خواهند خیابان را کنترل کنند.
موضوع دوم در مورد مسکن بود و اینکه از توصیه های کلی قانع نشدند و خواستار تحویل خانه به قیمت وعده داده شده و عدم دریافت مابه التفاوت (با احتساب افزایش شدید قیمت مسکن در سال های اخیر) شدند.
محور سوم استفاده از کاردان و مدیران بومی حتی اگر در ستادهای انتخاباتی فعال نبودند و کنجکاو بر قدردانی از فعالان ستاد انتخاباتی تاکید داشتند. در حالی که از منظر جماعت، اساساً ثبات فعالیت در ستادهای انتخاباتی فردی مانند مسعود مزیکیان که به گفته خودشان خارج از جبهه فرضی انقلاب بوده، قابل تمجید نیست.
چهارمین نکته ای که آقای مکارم به آن اشاره کردند، مخالفت صریح با افزایش قیمت بنزین به دلیل تاثیر آن بر سایر اقلام بود که در اخبار منعکس نشد.
آیت الله همچنین بارها بر ایجاد فرودگاه قم تاکید کردند. البته موضوع فرودگاه محل بحث است. به دو دلیل. اولاً فرودگاه بین المللی امام خمینی در 126 کیلومتری قم است. نکته دیگر اینکه ساخت فرودگاه با وضعیت پولی فعلی بسیار پرهزینه است و تعداد قابل توجهی از فرودگاه ها استفاده نمی شوند و یا سوددهی ندارند. آقای مکارم اما از منظر دیگری آن را دید و معتقد است که قم متعلق به جهان اسلام است و اگر صاحب فرودگاه شود افراد بیشتری را جذب می کند چرا که می توانند مستقیم به قم بیایند و با این توصیف. ، خواسته آنها یک فرودگاه بین المللی است.
استفاده از ظرفیت 70 هزار نفری طلاب حوزه علمیه قم و اینکه برای دکتر و دولت دعا می کنند از دیگر مواردی بود که مرجع تقلید سال 97 فرمودند و صدا و سیما هم به این موارد اشاره نکرد. .
مهم این بود که رئیس جمهور بلافاصله پس از انتصابات اخیر برای دیدار با مراجع قم شتافت و آنان با آغوش باز از وی استقبال کردند، هرچند برخی انتظار داشتند که وی با افرادی مانند آیت الله بیات زنجانی دیدار کند یا مثلاً رشادت و شجاعت نشان دهد. به عنوان مثال، مقبره بازرگان نیز در آرامگاه بیات – کمی دورتر از حرم – وجود داشته است، اما این را نیز باید در نظر گرفت که وی به موسسات شبه حوزوی که از کمک های دولتی بهره مند بودند، مراجعه نکرده است. در مجموع ژانر مسلمان مسعود البازیکیان سنتی است و دیدیم که از طرف دیگر در مقابل مراجع یادداشت برداری می کند و گویی حرف خاصی فراتر از آنچه در اخبار منعکس می شود گفته می شود که قصد پیگیری دارد. .
البته انتظار نمی رود این موارد در اخبار رسمی منعکس شود، اما وقتی مرجع تقلید شیعه می گوید مشکل حجاب به زور حل نمی شود (البته از نظر برخی «مشکل» نیست بلکه یک «مشکل» است. سبک زندگی”)، در اخبار ظاهر نمی شود. چرا چون صداوسیما موضع دارد و نظر آقای مکارم در واقع تاییدی بر موضع دولت است که به صراحت توسط رئیس مجلس بیان شد و گفت: نباید اعتقادات را بدیهی دانست.
وقتی سخنان آیت الله مکارم عملا سانسور می شود و حداقل به صورت گزینشی منتشر می شود، می توان محاسبه کرد که با دیگران چه می کنند.