افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

وعده صبح بخیر به مردم کویر/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 251219
وعده صبح بخیر به مردم کویر/دریای عمان؛  ناجی خراسان جنوبی – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: بیش از دو دهه خشکسالی در شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی باعث خشک شدن منابع آبی زمین و کاهش سال به سال سفره های زیرزمینی شده است. در این سال‌ها خسارات فراوان ناشی از زور طبیعت، خراسان جنوبی را ویران کرده و بیشترین تأثیر را در حوزه کشاورزی، […]

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: بیش از دو دهه خشکسالی در شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی باعث خشک شدن منابع آبی زمین و کاهش سال به سال سفره های زیرزمینی شده است.

در این سال‌ها خسارات فراوان ناشی از زور طبیعت، خراسان جنوبی را ویران کرده و بیشترین تأثیر را در حوزه کشاورزی، دامداری و منابع طبیعی و زیست‌محیطی استان داشته است.

بار سنگینی که تداوم خشکسالی ها بر دوش مردم کم اقبال خراسان جنوبی گذاشته به حدی است که اقتصاد استان دو چندان می شود.

در خراسان جنوبی علیرغم بارندگی های مطلوبی که در اسفند ماه سال 1402 داشتیم، میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است که نشان از هشدار مصرف آب و تداوم خشکسالی ها دارد.

کاهش 15 درصدی بارندگی

جواد نخعی رئیس اداره هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای فصل کشاورزی امسال میانگین بارندگی در خراسان جنوبی 80.3 میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته و 29 درصد کاهش داشته است. درصد کمتر از سال گذشته درصد نسبت به بلندمدت

وی گفت: میزان بارندگی در شهرستان بیرجند از ابتدای سال زراعی تاکنون 83.7 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد و نسبت به بلندمدت 36 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره هواشناسی خراسان جنوبی گفت: این کاهش بارندگی به این دلیل است که سال گذشته بارندگی خوبی نداشتیم و در سال زراعی جاری تاکنون نسبت به سال مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

عباس سارانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هشت سد در خراسان جنوبی داریم که شامل سد شهید پارسا، سد کریت، سد نهرین، سد فرخی، سد سیاهو، سد رضا، حاجی آباد و سد دره بید است.

تنها 20 درصد از ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی دارای آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر 15.4 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای خراسان جنوبی ذخیره می شود که معادل 20 درصد ظرفیت مخازن این استان است.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی از نظر منابع آب سطحی و جاری استان ضعیفی است، گفت: طبق آمار سال هیدرولوژیکی 1402-1401، 136 میلیون متر مکعب کسری در مخزن داشتیم که به این معنی است که دارند. بیش از مقدار مجاز برداشت کرد.

سارانی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر تامین آب کشاورزی، مصرفی و خدماتی وابستگی زیادی به آب های زیرزمینی دارد و از این نظر دقت در میزان مصرف آب زیرزمینی خراسان جنوبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی یادآور شد: در بارندگی های هفته گذشته حدود 5 میلیون مترمکعب آب جاری شد که به بهبود وضعیت سدهای خراسان جنوبی کمک کرد که خدا را شاکریم.

مهدی دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در استان با عمر طولانی تاسیسات آبی مواجه هستیم و به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بیش از یک است، گفت: قرن قدمت دارد و افزود: در حال حاضر در سطح استان با چالش انشعابات فرسوده مواجه هستیم که تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این تاخیرها را می طلبد.

وی ادامه داد: از مخازن در دست ساخت این شرکت می توان به مخزن 10000 مترمکعبی بیرجند، مخزن 2000 مترمکعبی قاین، مخزن 2000 مترمکعبی دیهوک، مخزن 5000 مترمکعبی فردوس 100 متر مکعبی اشاره کرد خوسف. ، گزیک، اسدیه، آبیز، ماجان، ارسک و دره را ذکر کرده است. وی از جمله نیازهای اعتباری شرکت آب استان، نیاز به ساخت 26 هزار مترمکعب در شهرهای با سرانه کمبود ذخیره مخزن را با اعتباری بالغ بر 4 هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد.

پیشرفت 75 درصدی مرحله اول آبرسانی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی پیشرفت مرحله اول طرح جهاد آبرسانی خراسان جنوبی را 75 درصد عنوان کرد و گفت: این طرح برای آبرسانی به 1100 روستای استان در حال اجراست. مترمکعب مخازن و 25 ایستگاه پمپاژ در قالب تفاهم نامه محرومیت زدایی با ستاد امام حسن مجتبی با اعتباری بالغ بر 2560 میلیارد ریال در حال اجراست.

دوستی نتایج اجرای طرح های مذکور را در کاهش هدر رفت آب در استان برشمرد و گفت: در صورت تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های مذکور که معادل 12 میلیون متر مکعب در سال است، میزان هدر رفت آب به میزان قابل توجهی خواهد بود. اجتناب شده و انتظار می رود بیش از 12٪ باشد. ضایعات واقعی شرکت باید کاهش یابد که معادل 380 لیتر آب در ثانیه یا به عبارتی معادل حفر و تجهیز بیش از 15 رینگ به گیربکس است. خطوط

یکی از راهکارهایی که برای رفع مشکل کم آبی در خراسان جنوبی طراحی شده است، بحث انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و شرق ایران است. با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و نوید روزهای خوبی را برای کویرنشینان منطقه خشک ایران می دهد. خراسان جنوبی.

وعده صبح بخیر به مردم کویر/دریای عمان؛  ناجی خراسان جنوبی

در سال 1404 آب دریای عمان به جنوب خراسان رسید.

جواد زوانت استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی 20 ساله خراسان جنوبی و تاثیر آن بر کشاورزی و دامداری استان گفت: در این راستا ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم اجرایی شد تا بتوانیم اثرات خشکسالی را در استان کاهش دهیم.

وی گفت: شرکت ایمواسکو مجری مگا پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور است که خط چهارم این پروژه برای سیستان و بلوچستان بود که با طرح به پروژه اضافه شد. فالوورهای متعدد جلسات مدیران استانی استان ما در سال گذشته و این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و 342 کیلومتر است که 380 کیلومتر آن متعلق به خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: 270 کیلومتر انشعاب آب به نهبندان، سربیشه، مدهیم، بیرجند، خوسف، قاین، زیرکوه و سایر شهرها وجود دارد که نیاز به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که در مجموع برای خطوط اصلی آبرسانی 50 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. شعب نصب شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله سوم آبرسانی به استان هستیم، گفت: در پایان نیمه اول سال 1403 وارد مرحله چهارم آبرسانی به خراسان جنوبی می شویم.

وی با بیان اینکه در افق برنامه در مجموع 180 میلیون مترمکعب تخصیص آب پیش بینی شده است، یادآور شد: این پروژه در مرحله راهسازی 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پیش بینی می شود کار به جلو، که پایان دولت سیزدهم شاهد انتقال آب به استان سیموس خراسان جنوبی خواهیم بود.

وی افزود: یک هزار و 342 کیلومتر مسیر انتقال آب از دریای عمان چابهار به مشهد وجود دارد که 380 کیلومتر آن در خراسان جنوبی است.

وعده صبح بخیر به مردم کویر/دریای عمان؛  ناجی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی افزود: در پایان سال 1404 آب دریای عمان وارد خراسان جنوبی می شود که گام بسیار بزرگی برای تامین منابع آبی خراسان جنوبی به ویژه در بخش صنعتی است.

زاوانت یادآور شد: با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان 60 میلیون مترمکعب آب وارد خراسان جنوبی می شود و در افق بلندمدت سه برابر می شود.

آنچه مشخص است این پروژه از نظر ساختاری یکی از طرح های بزرگ است که با اجرای آن 280 میلیون مترمکعب آب به استان سیستان و بلوچستان منتقل می شود و 100 میلیون مترمکعب از این آب در شرب مصرف می شود. بخش و در بخش صنعت و خدمات 180 میلیون مترمکعب مصرف خواهد شد.

در چارچوب این طرح سالانه 60 میلیون مترمکعب آب برای مصارف صنعت خراسان جنوبی و 120 میلیون مترمکعب در سال برای مصارف صنعت خراسان رضوی اختصاص یافته است.

اکنون همه اهالی این استان به ویژه صنعتگران امیدوارند هر چه زودتر سال 1404 فرا برسد و وعده محقق نشده چندین ساله دولتمردان مردمی محقق شود و آرزوی مردم جنوب محقق شود. درست است، واقعی. خراسان محقق خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=251219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.