افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

وضعیت قرمز اینترنت در ایران

  • کد خبر : 29372
وضعیت قرمز اینترنت در ایران

در این گزارش آمده است که ایران در شرایط فعلی کمترین کیفیت اینترنت را نسبت به ۱۰۰ کشور برتر دنیا (بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی) دارد. البته این انجمن در ابتدای ماه جاری پس از دستور رئیس جمهور برای تشکیل کمیته ای برای پیگیری دلایل کندی اینترنت، برای انعکاس مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور، نامه […]

در این گزارش آمده است که ایران در شرایط فعلی کمترین کیفیت اینترنت را نسبت به ۱۰۰ کشور برتر دنیا (بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی) دارد. البته این انجمن در ابتدای ماه جاری پس از دستور رئیس جمهور برای تشکیل کمیته ای برای پیگیری دلایل کندی اینترنت، برای انعکاس مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور، نامه ای به رئیس جمهور نوشت. ، به دنبال محدودیت ها و قطعی های اینترنت است. انجمن تجارت الکترونیک در نامه دوم و اخیر خود به رئیس جمهور نوشت که ایران از نظر قطعی اینترنت پس از میانمار رتبه 99 از 100، از نظر محدودیت ها رتبه 99 از 100 را پس از چین و بالاتر از سودان، کامرون و کوبا دارد. از نظر سرعت، امتیاز 97 از 100 را دارد.

تهدیدی جدی برای اقتصاد دیجیتال

انجمن تجارت الکترونیک تهران ماه گذشته در نامه ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی اعلام کرد که به زودی گزارشی از وضعیت اینترنت در ایران، پیشنهادات و راهکارهای عملی بخش خصوصی برای عبور از این بحران منتشر خواهد کرد. این انجمن هم اکنون در نامه دومی که به رئیس جمهور ارسال کرده گزارش جامعی از وضعیت اینترنت در ایران منتشر کرده است. در نامه این انجمن خطاب به رئیس جمهور آمده است: پیرو دستور جناب عالی به شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به منظور بررسی دلایل کاهش کیفیت اینترنت در کشور، انجمن تجارت الکترونیک به عنوان نماینده بخشی از اکوسیستم دیجیتال کشور پس از چند هفته بررسی کارشناسی گزارش تحلیلی خود را به عنوان ضمیمه این نامه ارائه می کند. کیفیت اینترنت را می توان با سه شاخص اختلالات، محدودیت ها و سرعت اندازه گیری کرد.

بررسی های ما نشان می دهد که وضعیت کیفیت اینترنت در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد که نه تنها مانعی بزرگ در برابر رشد اقتصاد دیجیتال و دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه است، بلکه نشان دهنده تهدید جدی به دستاوردهای قبلی کشور در این زمینه. در شرایط کنونی ایران در مقایسه با ۱۰۰ کشور برتر دنیا (بر اساس تولید ناخالص داخلی) پایین‌ترین کیفیت اینترنت را دارد. ایران از نظر قطعی اینترنت پس از میانمار رتبه 99 از 100، از نظر محدودیت ها پس از چین رتبه 99 از 100 و از نظر سرعت در رتبه 97 از 100 بالاتر از سودان، کامرون و کوبا قرار دارد. بخش مهمی از وضعیت فعلی اینترنت ناشی از خودسری های دستگاه های اجرایی است که به راحتی قابل بررسی و حل است. در نتیجه فرمایشات قاطع جناب عالی در این زمینه می تواند در مدت زمان کوتاهی به بهبود چشمگیر وضعیت اینترنت کشور منجر شود. امیدواریم این گزارش و بررسی همتایان نویسندگان آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد. اینترنت ریشه درخت اقتصاد دیجیتال است و ما به عنوان مجموعه ای از شرکت های فناوری بخش خصوصی وظیفه خود می دانیم که اهمیت این موضوع و وضعیت موجود را تقبیح کنیم و سعی کنیم گام های کوچکی در جهت پیشرفت برداریم. کشور

مختل ترین اینترنت دنیا

انجمن تجارت الکترونیک تهران در پیوست نامه خود به رئیس جمهور گزارشی جامع از وضعیت اینترنت منتشر کرده است که در آن آمده است: «پس از بررسی سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت می‌توان به این نتیجه رسید که کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد، اینترنت در ایران پر از اختلال، محدود و کند است، به عبارت دقیق‌تر، در بین 100 کشور جهان که بالاترین تولید ناخالص ملی را دارند، ایران پس از میانمار دومین اختلال اینترنت را دارد. دومین اینترنت محدود جهان بعد از چین و جزو 5 اینترنت کند دنیا محسوب می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: «در شرایط کنونی مشکل اصلی اینترنت در ایران قطعی گسترده و دائمی آن در تقریبا تمامی IP ها و وب سایت های دنیاست و در واقع به جای لیست سیاه وب سایت های غیرمجاز، وب سایت ها و آدرس های IP به دو دسته تقسیم می شوند. سه دسته: دسته اول دامنه ها و IP هایی که فیلتر می شوند، دسته دوم دامنه ها و آی پی هایی که به صورت موردی مجاز هستند و دسته سوم سایر دامنه ها و آی پی هایی که تقریباً کل اینترنت و چهره را پوشش می دهند. وقفه های عمدی بررسی های ما از دامنه ها و IP های لیست خاکستری که اکثر اینترنت را تشکیل می دهند نشان می دهد که تا 50 درصد از داده های ارسال شده به این مقاصد توسط تیم دولتی به طور عمدی قطع می شود. دلیل اصلی احساس کیفیت پایین اینترنت و اعتراض شدید کاربران در ماه های اخیر به استفاده از اینترنت.

انجمن تجارت الکترونیک تهران با این گزارش ادامه داد: برای مقایسه ایران با سایر کشورها و گسترش تست های خود، بر اساس داده های OONI، اختلالات 100 دامنه منتخب در 100 کشور مختلف در سراسر جهان را بررسی کرده ایم و وب سایت هایی را که دارای بیش از 10 درصد قطعی یک ماهه در نتیجه ایران بعد از میانمار بزرگترین اختلال را دارد در ایران علاوه بر 45 وب سایت که در حداقل 50 درصد موارد از دسترس خارج شده اند، 14 وب سایت بین 10 تا 50 درصد وقفه داشته اند تا افزایش یابد. نمونه آماری مورد نیاز ما برای کاهش تعداد کشورها بود، در نهایت توانستیم 300 وب سایت را در 50 کشور برتر جهان از نظر تولید ناخالص داخلی 4 بررسی کنیم، دوباره ایران با 33.3 درصد (100300 وب سایت) فیلتر و 18 درصد (54300) اختلال در صدر فهرست اختلال ترین شبکه های اینترنتی در جهان قرار دارد. دلیل اصلی این اختلالات، سیاست جدید و نادرست فیلترینگ هوشمند است که توسط وزارت ارتباطات (Compañía de Comunicaciones of Infrastructure – Security) اجرا شده است که باعث قطعی های گسترده شده است. به اکثر وب سایت ها و آدرس های IP در جهان.

در واقع، در حال حاضر، هر نوع ترافیک اینترنتی در صورتی که به صورت موردی توسط مؤسسات نگهداری مجاز نباشد، به صورت خودکار قطع می شود. در نظرسنجی انجام شده در بین 100 وب سایت برتر جهان (که بر اساس رتبه بندی سایت SimilarWeb انتخاب شده اند)، بیش از 33 درصد از آنها در ایران لو رفته است. این نرخ در بین 200 سایت برتر یکسان است. در نظرسنجی انجام شده بر اساس داده های OONI در دو نمونه با 100 و 300 وب سایت مختلف در بین 100 کشور مختلف جهان، پس از چین که 50 درصد وب سایت ها فیلتر شده اند، ایران دارای محدودترین اینترنت در جهان است. 45 درصد اینترنت ایران از نظر سرعت رتبه 97 از 100 و از نظر تاخیر رتبه 96 از 100 را دارد. در این رده بندی تنها سودان (3.4 مگابیت بر ثانیه)، کامرون (3 مگابیت در ثانیه) و کوبا (2.3 مگابیت بر ثانیه) از نظر سرعت بدتر از ایران هستند.

وب‌سایت Surfshark در سراسر جهان با تمرکز بر جمع‌آوری داده‌های سانسور و رهگیری اینترنت فعالیت می‌کند. انجمن تجارت الکترونیک تهران اطلاعات ثبت شده در این پایگاه را استخراج و 100 کشور برتر جهان را بر اساس تولید ناخالص ملی از نظر فیلترینگ شبکه های اجتماعی مقایسه کرد. در این نظرسنجی شش شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان به نام های فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ مورد ارزیابی قرار گرفتند. ایران، چین و ترکمنستان تنها کشورهایی هستند که هر 6 شبکه اجتماعی در آن فاش شده است و در نهایت تنها 11 کشور وجود دارند که حداقل یک شبکه اجتماعی در آنها فاش شده است. این گزارش بار دیگر نشان می دهد که اینترنت ایران یکی از محدودترین و بی کیفیت ترین اینترنت های دنیاست. عجیب تر از فیلتر کردن سایت های خارجی، فیلتر کردن سایت های داخلی برای کاربران خارج از کشور است. بسیاری از وب سایت های دولتی و بانکی ایران در دسترس کاربران بین المللی نیست. در بازنگری های این گزارش، از میان 100 وب سایت برتر دولتی ایران، 57 وب سایت در دسترس کاربران خارجی نیستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=29372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.