افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

وضعیت ساخت و ساز مسکن مساعد نیست

  • کد خبر : 136229
وضعیت ساخت و ساز مسکن مساعد نیست

گزارش کردن صدای بازار سهامیکی از وعده های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال اول دولت بود که در ابتدا اجرای این وعده انتخاباتی با موانع و چالش هایی مواجه شد. برخی موانع با برنامه ریزی صحیح برطرف شد اما قطعاً کسب منابع مالی به دلیل محدودیت بودجه دولت کار […]

گزارش کردن صدای بازار سهامیکی از وعده های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال اول دولت بود که در ابتدا اجرای این وعده انتخاباتی با موانع و چالش هایی مواجه شد. برخی موانع با برنامه ریزی صحیح برطرف شد اما قطعاً کسب منابع مالی به دلیل محدودیت بودجه دولت کار دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کرد.

مشارکت بخشی از منابع مالی طرح جنبش ملی مسکنصندوق توسعه ملی در یک ماه گذشته در جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان مرتبط با حوزه مسکن برگزار شد، پیشنهاد تحویل 2 میلیارد دلار در ازای حواله نفتی به وزارت راه و شهرسازی را داد. .

تخصیص 2 میلیارد دلار منابع ارزی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ماه گذشته (15 مهرماه) 2 میلیارد دلار ارز برای تکمیل این پروژه ها اختصاص داد. جنبش ملی مسکن وی اعلام کرد و گفت: 2 میلیارد دلار از محل پایاپای نفت و از منابع صندوق ملی تخصیص می یابد. یکی از مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص منابع مالی بود که برای آن از رهبر معظم انقلاب اجازه گرفتیم تا از توانمندی های موجود شرکت نفت و صندوق ملی در این راستا استفاده کنیم.

پس از صدور مجوز مقام معظم رهبری برای تخصیص دو میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به گزارش نهضت ملی مسکن، مراحل اداری این تخصیص از هم اکنون آغاز شده و اکنون به گفته عضو هیات مدیره این صندوق، منتظر اراده وزارت نفت برای اعلام لحظه تبدیل است. حواله های نفتی در منابع مالی

قول درست اما روش غلط

هدف برخی از کارشناسان درآمد میلیونی در سال است محل اقامت آنها آن را نه تنها ممکن بلکه حداقل ضروری می دانند و مشکل را در راهبرد انتخابی دولت می دانند و تاکید می کنند که دولت به جای جست و جوی مقصر وضعیت فعلی باید به وعده انتخاباتی ساخت مسکن به اندازه کافی عمل کند.

اما از سوی دیگر متوجه خواهیم شد که رئیس جمهور کشورمان وعده انتخاباتی خود را فراموش نکرده و همچنان به آن عمل می کند و در جریان تحویل برنامه هفتم به مجلس درباره ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: برخی از صحبت های ایشان می گویند شما قول داده اید سالی یک میلیون خانه بسازید، من پاسخ می دهم که کشور سالی یک میلیون خانه نیاز دارد؛ کسانی هم که در سال های گذشته مسکن نساختند، باید پاسخگو باشند، حداکثر 250 هزار شهری و واحدهای روستایی در سال ساخته شده است.

وی ادامه داد: این میلیون هم نیاز کشور است، هم مصوبه قانونی مجلس و هم قولی که دادیم و به دنبال اجرای آن هستیم.

از صحبت های رئیس جمهور به نظر می رسد که وی در تلاش است تا وعده انتخاباتی خود را عملی کند، اما عملکرد ضعیف طرح نهضت ملی مسکن باعث شده برخی دولت ها به جای آسیب شناسی، از این موضوع فرار کنند.

در نهایت انتظار می رود دولتمردان کابینه سیزدهم از توپ انداختن به میدان دولت های گذشته دست بردارند و به دنبال مسائل حاشیه ای باشند. آنها هم مانند شخص رئیس جمهور به وعده 4 میلیونی جامه عمل بپوشانند و با تغییر راهبرد برای رفع این نیاز کشور اقدام کنند.

وضعیت املاک در کشور مساعد نیست

مجید گودرزی کارشناس مسکن به این موضوع اشاره می کند محل اقامت در کشور مطلوب نیست، وی بیان کرد: مسکن به عامل تورم در کشور تبدیل شده و بخش بزرگی از تورم کشور را به همراه داشته است و در حال حاضر بازار مسکن با نرخ تورم حدود 86 درصد و تورم عمومی مواجه است. از اقتصاد تقریباً 38 درصد است. بر اساس این آمار مشخص می شود که «مسکن» بخش مهمی از کل اقتصاد کشور است.

این کارشناس مسکن همچنین تاکید کرد: طبیعتا باید در نظر داشته باشیم که وعده انتخاباتی رئیس جمهور درست بوده و 4 میلیون مسکن بدون شک نیاز کشور است. البته اجرای چنین ابرپروژه ملی نیازمند راهکارهای مناسب از سوی تمامی کابینه های دولت است و انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر جوان شهرسازی راه را برای برخی موانع در این مسیر هموار کرد، اما تامین منابع مالی کار دشواری خواهد بود. . به دلیل محدودیت بودجه دولت.

وی افزود: کمبود مسکن در کشور به وضوح مشهود است اما به دلیل بی توجهی به قیمت مسکن در بازار، این امر بانک ها را در اعطای وام رقیب می کند. تسهیلات مسکن ندارد. البته این روند برای آنها طبیعی است تا زمانی که قانون جدی برای بانک ها ابلاغ و اجرا نشود به دلالان و پروژه های تجاری روی می آورند. بسیاری از بانک های موجود در کشور در سال 1400 تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خریداری کردند و امروز نیز علاقمند به افزایش قیمت مسکن در بازار هستند تا قیمت واحدهای مسکونی مؤسسات خود افزایش یابد.

گدرزی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت مسکن باید متناسب با رشد جمعیت باشد، یکی از واقعیت های مدیریت شهری است اما شیوه ساخت در نتیجه کار تعیین کننده است. ساخت و سازهای گران قیمت، قراردادهای سه جانبه و این نوع دخالت دولت، عامل اصلی شکست طرح نهضت ملی مسکن تاکنون بوده است و اگر جنبش ملی مسکن نتوانسته هیچ یک از مشکلات حوزه مسکن را حل کند. . تا به حال؛ دلیلش هم مسیر اشتباهی است که مسئولان در پیش گرفتند.

به گزارش مهر، بسیاری از کارشناسان مسکن بارها موضوع اصلاح شیوه ساخت 4 میلیون مسکن را به دولت سیزدهم ابلاغ کردند. راه اصلی عرضه و شکست انحصار زمین است. به گفته کارشناسان، این تعداد مسکن حداقل نیاز کشور است و دولت موظف است رویکرد مداخله ای صحیح یعنی تامین زمین برای عبور از ابرچالش مسکن را در دستور کار خود قرار دهد.

دولت باید با سازوکارهای جدی به بانک ها هشدار دهد

فعالیت بانک‌ها در همه کشورها مختص فعالیت‌های مالی است، اما در پی بحران‌های اقتصادی ایران در سال‌های اخیر، بانک‌ها برای جلوگیری از اختلافات خود و تامین منابع درآمدی و سود سپرده‌گذاران، به سرمایه‌گذاری در بازار املاک روی آورده‌اند. رویکردی که در افزایش قیمت مسکن دخیل بوده است.

به گزارش مهر، با انباشت این خانه های خالی در دست بانک ها، می توانند قیمت مسکن را تا حدودی کنترل کنند و برای افزایش سرمایه یا امتناع از فروش آن، قیمتی فراتر از ارزش واقعی تعیین کنند. املاک تحت کنترل آنها کنترلی که در نهایت می تواند باعث افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف شود. دولت باید قوانین جدی برای ساماندهی و جلوگیری از ورود بانک ها به بازار املاک تصویب و ابلاغ کند تا بازار املاک و کالاهای مصرفی در دست سوداگران و دلالان نباشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=136229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.