افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
4

وزیر بهداشت: دو سال دیگر هپاتیت C ریشه کن می شود/ 83 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر است

  • کد خبر : 125232
وزیر بهداشت: دو سال دیگر هپاتیت C ریشه کن می شود/ 83 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر است

به گزارش رکنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مراسم راه اندازی کمپین ملی سلامت اظهار کرد: یکی از معضلات امروز بشریت مشکل مردم غزه است و متأسفانه شاهدیم که علیرغم همه شعارهایی که آمریکا و سازمان های بین المللی در زمینه های مختلف اقدام جدی انجام نداده اند. یک نسل کشی در جهان در […]

به گزارش رکنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مراسم راه اندازی کمپین ملی سلامت اظهار کرد: یکی از معضلات امروز بشریت مشکل مردم غزه است و متأسفانه شاهدیم که علیرغم همه شعارهایی که آمریکا و سازمان های بین المللی در زمینه های مختلف اقدام جدی انجام نداده اند. یک نسل کشی در جهان در حال وقوع است و ما شاهد جهل مدرن هستیم که زنان و کودکان را با انواع سلاح های مدرن می کشد.

وی گفت: ما سابقه این موضوع را قبلا دیده ایم و وزارت بهداشت نیز در این خصوص موضع گیری کرده است و امیدواریم راهی برای کمک های مردمی و پزشکان بدون مرز باز شود تا غزه بتواند کمک کند. نجات از این فاجعه. .

عین اللهی گفت: سلامت در پویایی جامعه موثر است و کرونا این مشکل را نشان داد. در آن زمان مردم به شستن دست و مراقبت تمایل داشتند و متأسفانه رایج ترین اشتباه در دنیا این است که همه چیز را به سمت درمان سوق می دهیم. این دید باید کم کم تغییر کند و دید سلامت محور جایگزین پزشک محور شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: پزشک یکی از ارکان سلامت است و نباید همه اقدامات بهداشتی را از یک پزشک انتظار داشته باشیم، بهورز، بهیار، پرستار و… همه در نظام سلامت، سلامت و وزارت فعال هستند. بهداشت و درمان باید یک وزارتخانه در جهت پیشگیری باشد نه درمان.

وی گفت: همه اعضا باید در سلامت نقش داشته باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: مردم باید در زمینه خودمراقبتی آموزش ببینند و امروز برخی سامانه های هوشمند می توانند سلامت مردم را رصد کنند. ارتقای سواد سلامت مردم ضروری است.

وی بر آموزش سلامت محور با تلفن همراه تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر هستیم و دیابت و فشار خون عامل اصلی مرگ و میر است.

نقش خانواده در کنترل بیماری مهم است

وی ادامه داد: امروزه نقش خانواده در کنترل بیماری بسیار مهم است و باید نظارت دقیقی بر خانواده داشته باشیم، تغذیه خانواده، آموزش خانواده و ایجاد پرونده سلامت در خانواده مهم است. و هر کد ملی باید دارای پرونده سلامت باشد و کمپین سلامت یک راه است، برای این موضوع خواهد بود.

وی بیان کرد: هر فردی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کند باید اطلاعات کاملی را به صورت علمی در خصوص سلامت خانواده در پرسشنامه ارائه کند و امروز این طرح در 93 شهرستان به طور کامل اجرا می شود و این موضوع راهگشا است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در حین انجام این کار بیمار شویم، درمان باید از طریق سیستم ارجاع انجام شود و در صورت نیاز به بستری، 95 درصد هزینه را پرداخت می کنیم.

تعیین نقشه سلامت در کشور.

وزیر بهداشت به موضوع بهداشت حرفه ای اشاره کرد و افزود: توجه به این موضوع مهم است تا بتوانیم نقشه سلامت کشور را مشخص کنیم تا ببینیم کدام بیماری در کدام استان شیوع بیشتری دارد. این به برنامه ریزان کمک زیادی می کند.

عین اللهی افزود: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که بیماری های زیادی مانند مالاریا و سل در اطراف ما وجود دارد و نباید آنها را نادیده گرفت و همچنان در خطر بیماری های عفونی هستیم و باید این بیماری ها را نیز رصد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: هپاتیت C در برخی کشورها ریشه کن شده است و امیدواریم ظرف دو سال این بیماری ریشه کن شود.

وزیر بهداشت درباره سلامت کودکان نیز توضیح داد: پیشگیری و درمان کودکان باید در اولویت باشد. آنچه برای واکسیناسیون هزینه می کنیم هزینه نیست و در آینده به نفع ما خواهد بود و واکسیناسیون از ناتوانی کودک جلوگیری می کند.

مرگ سالانه 300000 نفر بر اثر بیماری های غیر واگیر

در ادامه این مراسم وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: امروز با کاهش بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر افزایش یافته است و در بیمارستان ها شاهد هستیم که 83 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر است. سالانه حدود 300 هزار نفر در کشور بر اثر بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند و بیش از 150 هزار مورد مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی داریم. 32 درصد افراد بالای 18 سال در ایران فشار خون بالا دارند. در حالی که بسیاری ممکن است حتی یک بار فشار خون خود را اندازه گیری نکرده باشند. روزگاری می گفتند اگر می خواهیم فشار خون را اندازه بگیریم باید دکتر برویم اما امروز دیگر اینطور نیست و همه جا باید امکانات موجود باشد.

وی افزود: از سوی دیگر سالانه 30 هزار مرگ بر اثر دیابت داریم. اگرچه ممکن است فرد از بیماری خود آگاه نباشد. این در حالی است که بیش از 60 درصد مردم کشور فشار خون خود را نمی شناسند و 30 درصد مردم نیز دیابت خود را نمی شناسند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با آگاهی به موقع از امسال تا سال 1409 بتوانیم از نیم میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت جلوگیری کنیم.

وی افزود: بیش از 220 هزار مرگ یعنی حدود 89 درصد مرگ و میرها در سال ناشی از عواملی مانند فشار خون، قند خون، چاقی، اضافه وزن و … است. داشتن فعالیت بدنی کافی بسیار مهم است. نسل جوان از انواع غذاهای شور و پرچرب استقبال می کند و می دانیم که بسیاری از بیماری ها در دوران کودکی نشات می گیرد و مصرف بسیاری از غذاهای شور، نوشابه ها و … در آینده انسان تاثیر دارد. در همین راستا از مدیران مدارس می خواهیم از عرضه این محصولات مضر در بوفه خودداری کنند و حتی کمپینی را برای اطلاع رسانی به کودکان در این زمینه راه اندازی کنند.

عین اللهی با اشاره به تاثیر بیماری های غیرواگیر بر اقتصاد و پیشرفت کشور گفت: این بیماری ها سالانه بیش از 80 میلیارد تن برای اقتصاد ما هزینه دارد که معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی سالانه است.

دیابت نوع 2 با اصلاح سبک زندگی تا 70 درصد قابل پیشگیری است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مضرات استعمال دخانیات بر سلامت تصریح کرد: همواره از مردم خواسته ایم که سیگار را ترک کنند یا مصرف دخانیات را به حداقل برسانند.

وی افزود: هدف ما با این کمپین پیشگیری از 200 هزار مرگ ناشی از فشار خون است. همچنین با اصلاح سبک زندگی تا 70 درصد می توان از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کرد.با آگاهی به موقع و کنترل موثر از امسال تا سال 1409 می توان از 610 هزار مرگ در زمینه بیماری ها پیشگیری کرد.بیماری های قلبی و 30 هزار مرگ در زمینه دیابت

وزیر بهداشت گفت: سود اقتصادی این اقدام پیشگیرانه در مدت 15 سال تقریباً 54 میلیارد تومان است. بار اقتصادی بیماری های قلبی در کشور 43 میلیارد و بار اقتصادی دیابت 13 میلیارد است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=125232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.