افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

وزارت کشاورزی به ساماندهی بازار برنج متهم شد. واردکنندگان برنج سیاه نمایی نکنند

  • کد خبر : 163835
وزارت کشاورزی به ساماندهی بازار برنج متهم شد.  واردکنندگان برنج سیاه نمایی نکنند

بازار، گروه کشاورزی: اتهام و تخریب وزارت جهاد کشاورزی و تعرض به امنیت غذایی کشور به دلیل اجرای مراحل قانونی و شفاف سازی مسیر واردات برنج توسط «انجمن واردکنندگان برنج ایران» ناعادلانه است. به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برنج ایران، مختاریانی رئیس این انجمن با بیان این مطلب افزود: در شرایطی که […]

بازار، گروه کشاورزی: اتهام و تخریب وزارت جهاد کشاورزی و تعرض به امنیت غذایی کشور به دلیل اجرای مراحل قانونی و شفاف سازی مسیر واردات برنج توسط «انجمن واردکنندگان برنج ایران» ناعادلانه است. به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برنج ایران، مختاریانی رئیس این انجمن با بیان این مطلب افزود: در شرایطی که سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم خوب بوده است. نتایج حاصله در صنعت و بازار برنج، باید بپذیریم که در مسیر گذار از شرایط سنتی به روش‌های قانونی و سیستماتیک ممکن است محدودیت‌هایی برای برخی فعالان اقتصادی ایجاد کند.

وی با اشاره به نشست مشترک معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با دو انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایرانی و «انجمن واردکنندگان برنج ایران» توضیح داد: در این جلسه مقرر شد واردات برنج باید بر اساس سیستمی شدن فرآیند ثبت سفارش و میزان ثبت سفارش هر شرکت بر اساس سقف کارت بازرگانی و محدوده موجود در سامانه معاملات و سابقه میزان واردات در 5 سال گذشته انجام شود. کل واردات مورد نیاز برای جبران کسری برنج کشور بر اساس تولید و واردات داخلی محاسبه می شود. مسلم – قطعی.

مختاریانی با اشاره به اینکه هر دو انجمن حاضر در جلسه از این طرح استقبال کردند، گفت: از این رو دبیرخانه انجمن ها تصمیمات اتخاذ شده را به اطلاع کلیه اعضا رساند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط تعیین شده و میزان واردات انجام شده قبل از دوره ممنوعیت فصلی، برخی از شرکت ها با محدودیت واردات مواجه هستند، خاطرنشان کرد: این محدودیت شامل برخی از اعضای انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج از ایران می شود، اما این انجمن با هدف رعایت قانون و با هدف در نظر گرفتن نظام و شفافیت واردات، اعتراضی نداشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران نامه انجمن واردکنندگان برنج ایران را تهمت تلقی کرد و گفت: اعتراض به نظام مندی و شفاف سازی تجارت برنج در حالی که هر دو انجمن این تصمیم را پذیرفته بودند رفتاری دور از قانون است. شأن بازرگانان گواهی شده و بسیار مذموم.

در شرایطی که تحریم های خصمانه علیه کشور شرایط فعالیت اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است و مصرف منابع ارزی باید با حساسیت و دقت انجام شود تا از اتلاف منابع جلوگیری شود، ثبت سفارش برنج نظام مند می شود که هدف آن این است. شفافیت و سلامت کسب و کار، سیاست ارزشمندی است که از هرگونه سوء استفاده جلوگیری می کند

بیانیه مخالف نامه

بر این اساس و با انتقاد از نامه ارسالی «انجمن واردکنندگان برنج ایران» به بازرسی ریاست جمهوری و تاکید بر شفافیت و قانونی شدن واردات برنج، انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران بیانیه زیر را منتشر کرد.

در شرایطی که تحریم های خصمانه علیه کشور شرایط فعالیت اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است و مصرف منابع ارزی باید با حساسیت و دقت انجام شود تا از اتلاف منابع جلوگیری شود، ثبت سفارش برنج نظام مند می شود که هدف آن این است. شفافیت و سلامت کسب و کار، سیاست ارزشمندی است که از هرگونه سوء استفاده جلوگیری می کند.

در شرایطی که از ابتدای سال 1402 وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ای دقیق و بدیع، تنظیم بازار برنج ایرانی و خارجی را به سمتی هدایت کرد که رونق بازار محصولات داخلی و قیمت آن کاهش یافته است، برخلاف روند صعودی نرخ تورم، تخریب این وزارتخانه چه قصد و هدفی دارد؟

طی سال های 1401 و 1402، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با اجرای طرح ممنوعیت واردات فصلی و حمایت از طرح خرید برنج ایرانی، شرایطی را ایجاد کرده است که امروز همه ذینفعان و مخاطبان بازار برنج منتفع و راضی باشند. .

از یک سو حمایت از طرح پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران، حمایت مشترک تولیدکننده و مصرف کننده به بهترین شکل ممکن، روند نزولی قیمت ها را در پی داشته است.

با اجرای این طرح برای اولین بار در صنعت برنج کشور، برندسازی مورد توجه قرار گرفته و کلاهبرداری و اختلاط به طور کامل متوقف خواهد شد.

در خصوص واردات برنج هیچ محدودیتی جز حقوق قانونی وجود ندارد و پس از سیستمی شدن مراحل ثبت سفارش برنج، با در نظر گرفتن شرایط اعلام شده خرید سالیانه برنج کشور، تمامی فعالان اقتصادی برای ثبت سفارش سهم دریافت خواهند کرد. . کمبود.

“انجمن واردکنندگان برنج ایران” به فکر منافع چند تن از اعضای بی انضباط خود است و چشمان خود را بر تمام تلاش های وزارت جهاد کشاورزی، ثبات و تعادل بازار و تعدیل قیمت ها و نامه نگاری و اعلام … درآمدزایی در برنامه های جهاد که کذب است، مصداق بارز آن، ظلم، فسق و ناسپاسی را نشان داده است.

اما متأسفانه به نظر می رسد «انجمن واردکنندگان برنج ایران» با بی اعتنایی به همه تلاش های وزارت جهاد کشاورزی، ثبات و تعادل بازار و تعدیل قیمت و با نامه نگاری و اعلام، به فکر منافع چند تن از اعضای بی انضباط خود است. درآمدزایی در برنامه های جهاد که دروغ و دروغ است، مصداق بارز ظلم، فسق و ناسپاسی را نشان داده است.

در نامه آن انجمن، وزارت جهاد کشاورزی به برنامه ریزی برای ایجاد رانت و فساد در زمینه واردات برنج متهم شده و فسادی را که در امر واردات چای رخ داده به شرایط بازار و بازار تعمیم داده است. واردات برنج در حالی است که شرایط حاکم بر واردات برنج با آنچه در مورد چای اتفاق افتاد کاملاً متفاوت است.

واردکنندگان برنج پس از خرید اعتبار بدون انتقال ارز، محموله‌های برنج را وارد می‌کنند و پس از توزیع، ماه‌ها در صف تخصیص ارز منتظر می‌مانند.

متأسفانه «انجمن واردکنندگان برنج ایران» با ارسال این نامه خود را متهم کرده است، زیرا با سیستمی شدن ثبت سفارش و سیستمی شدن واردات که تضمین کننده سلامت و شفافیت است، مخالف هستند.

انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران ضمن تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی برخی از وظایف و هماهنگی ها را با بخش خصوصی با سرعت مورد انتظار انجام نداده و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد، اما در خصوص عملکرد وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم که باعث قدردانی خانواده های ایرانی از افزایش قیمت برنج و خالی شدن سفره هایشان شده است و انتشار این نامه را که بی توجهی به تلاش های وزارت جهاد کشاورزی و تشویش و تشویش است محکوم می کند. بی اعتمادی به افکار عمومی از مردم به ویژه فعالان اقتصادی و کشاورزان گرفته تا دولت.

نگرانی واردکنندگان برنج چیست؟

لازم به ذکر است انجمن واردکنندگان برنج طی نامه ای به امضای کریم اخوان رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان برنج خطاب به رئیس دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری آمده است: هنوز تعداد زیادی وجود دارد. نگرانی از واردات برنج توسط سازمان ها و اعضای خصوصی این انجمن معتقد است برخی تصمیمات جزئی و جاری مسئولان همچنان پابرجاست و برنامه ریزی ناهماهنگ برای تعیین سقف و تخصیص ارز می تواند باعث ایجاد رانت برای برخی شرکت ها شود که این نگرانی را در چرخه صنعت برنج و امکان ایجاد فضای رقابتی ناسالم برای برخی فعالان و تضاد منافع، دغدغه اصلی این انجمن پرهیز از انحصار و ایجاد رانت در این صنعت است تا تجربه تکراری نشود. فساد و انحصار در صنعت چای». در جای دیگر این نامه آمده است که در روند ثبت سفارش واردات برنج همچنان نگرانی اعضای انجمن واردکنندگان در خصوص تخصیص ظرفیت ثبت سفارش و تخصیص ارز به شرکت ها وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.