افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

وزارت تعاون مجبور به واگذاری شرکت های متعلق به صندوق های بازنشستگی شد

  • کد خبر : 131344
وزارت تعاون مجبور به واگذاری شرکت های متعلق به صندوق های بازنشستگی شد

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 7 آبان) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (پ) ماده 29 لایحه مذکور با 144 رای اصلاح شدند. موافق، 54 رای مخالف و 10 رای. در مجموع 228 نماینده حاضر در اتاق موافقت کردند. محمدحسین فرهانی نسبت به این […]

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 7 آبان) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (پ) ماده 29 لایحه مذکور با 144 رای اصلاح شدند. موافق، 54 رای مخالف و 10 رای. در مجموع 228 نماینده حاضر در اتاق موافقت کردند.

محمدحسین فرهانی نسبت به این بند اعتراض می کند: مخالفت من با آن قسمت از حکم این است که تشخیص می دهم صندوق های بازنشستگی باید نسبت به واگذاری شرکت ها اقدام کنند. چه لزومی دارد در امور صندوق های بازنشستگی که متعلق به قشر بزرگی از جامعه است و می تواند سودآور باشد، دخالت کرد؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: چنین محدودیت هایی همواره صندوق های بازنشستگی را وابسته به بودجه دولت می کند و دست آنها به سوی دولت و مجلس دراز است تا منابع خود را تامین کند.

سید کاظم موسوی ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار با موافقت با این بند گفت: بحث صندوق ها به ویژه صندوق های بازنشستگی بسیار مهم است. اگر هر سال 20 درصد شرکت را ترک کنند، بعد از 5 سال به طور کامل شرکت را ترک خواهند کرد.

نماینده دولت در ادامه تصریح کرد: این حکم یکی از مهم ترین موارد در امور صندوق های بازنشستگی است، مغایرت صندوق های بازنشستگی به دلیل یکی از قوانین مصوب سال 1382 است که به صندوق ها اجازه فعالیت داده است. نرخ بازدهی سرمایه ملی ۷ درصد، لشکری ​​۸ درصد و تامین اجتماعی ۹ درصد است. اگر منابع این صندوق ها در بانک ها سپرده می شد، سود بیشتری دریافت می کردند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: حدود 750 شرکت در گروه صندوق های بازنشستگی وجود دارد که 2500 کرسی در هیات مدیره دارند که با این تعداد اعضای هیات مدیره راندمان حدود 10 درصد است. 90 درصد حقوق بازنشستگان کشور مشمول قانون بودجه است.

به استناد بند «پ» ماده 29 اصلاحی لایحه مذکور؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت دفاع موظفند با همکاری سازمان «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی» را به منظور بهبود ذخایر صندوق، حفظ حقوق و تعهدات بین‌نسلی بیمه‌شدگان تنظیم کنند. تقویت حاکمیت شرکتی، شفافیت در امور سرمایه گذاری، سودآوری و کارایی سبد سرمایه گذاری، کاهش کارآفرینی، تغییر تمرکز به سمت سرمایه گذاری در بورس، مسئولیت هیات مدیره و اصول تحلیل ریسک، علاوه بر معیارهای مندرج در بند «هـ» ماده 15 قانون ساختار نظام جامع تأمین اجتماعی و تأمین اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. به نحوی که هر ساله حداقل بیست درصد (20%) از شرکتها و شرکتهای تحت مالکیت و مدیریت آن تحویل گردد. در هر صورت سهام صندوق ها باید فقط در بورس (بورس) و در هر صورت غیرقابل مدیریت و سوددهی باشد.

سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری موظفند با انعقاد قرارداد مدیریت، مدیریت آن دسته از شرکت های تابعه و تحت نظارت (کنترل شده) را که متقاضی انتقال مالکیت ندارند، واگذار کنند. این بند مشمول مفاد بند «الف» ماده (5) این قانون است.

آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری سازمان و وزارت تعاون، کار، ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. و تامین اجتماعی. .

همچنین نمایندگان با 131 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه با تبصره (1) بند (ج) ماده 29 اصلاحی موافقت کردند.

عبدالرضا مصری به این مشاهدات معترض است: «در همه جای دنیا صندوق های بازنشستگی مهم ترین صندوق های سرمایه گذاری هستند که پول خرد جمع آوری می کنند و شرکت های بزرگ ایجاد می کنند و سپس به بورس منتقل می کنند. ایجاد شماره حمایتی برای صندوق های بازنشستگی بسیار مهم است اما در کشور ما به دلیل عملکرد ضعیف دولت ها بدترین واحدها را در اختیار صندوق های بازنشستگی قرار دادند و آنها را با مشکل مواجه کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی افزود: این نسخه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را مانند صندوق های بازنشستگی لشکری ​​و کشوری به بودجه دولت وابسته کرده و مغایر اصل 44 قانون اساسی است.

جبار کوچکی نژادرم ساداتی با توجه به تبصره (1) بند (پ) گفت: برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی استفاده از روش های نوین ضروری است. نماینده اپوزیسیون تأیید کرد که صندوق ها در یک بحران اساسی هستند. در برنامه هفتم توسعه ما وظیفه داریم مشکلات را حل کنیم.

نماینده دولت با بررسی تبصره مذکور گفت: موضوع کاهش تصدی گری صندوق های بازنشستگی در مصوبه ای که تصویب شد مطرح شد، اما موضوع مطرح شده در این تبصره بسیار دشوارتر است و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این تصمیم ضروری نیست و می تواند دست دولت را ببندد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز اظهار داشت: در این تبصره واگذاری 20 درصد حاکمیت شرکتی صندوق ها در اولویت قرار گرفته است. شرکت هایی که ارزش آنها کمتر از 500 میلیارد تومان و سهم وجوه در آنها بیش از 20 درصد است، اولویت واگذاری دارند و باید ظرف دو سال اول واگذار شوند. ما شرکت های کوچکی داریم که باید برای آنها هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین شود.

به استناد تبصره (1) بند (ج) ماده 29 اصلاحی. صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری ​​و تامین اجتماعی موظفند کلیه سهام متعلق به خود و شرکت‌های تابعه و تحت کنترل (کنترل شده) را که مشارکت صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های تحت کنترل (کنترل شده) در آنها بیش از بیست عدد باشد، واگذار کنند. درصد (20%) و ارزش آن کمتر از 300 برابر سقف متوسط ​​کارمزد معامله (موضوع قانون برگزاری مناقصات) است.

به گزارش هانه ملت، نمایندگان با 184 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه با تبصره (2) بند (ج) ماده 29 اصلاحی موافقت کردند.

محمدصالح جوکار در مخالفت با تبصره (2) بند (پ) ماده 29 اصلاحیه گفت: صندوق های بازنشستگی مستقل هستند و نباید آنها را وابسته به دولت کنیم.

جبار کوچکی نژادارم ساداتی همزمان با تبصره فوق گفت: موضوعی که همه را نگران می کند انتصابات است که در دو سال اخیر رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی تغییر کرده و این تغییر به معنای ایجاد هرج و مرج است. خویشاوندی نقش بزرگی در انتصاب این شرکت های اقتصادی دارد و افراد واجد شرایط را به دلیل پرداخت حقوق های بالا مستثنی می کند. این یادداشت از راهزنان جلوگیری می کند و راه های فرار از قانون را می بندد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این تبصره به برنامه هفتم کمیسیون اضافه شد و ما موافق آن هستیم و متاسفانه عملکرد سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی بسیار پایین است و رتبه مدیران صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه باید باشد. تایید شده.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در جریان بررسی این تبصره گفت: در صورت اجرای این بند سود صندوق های بازنشستگی بیش از 2 یا 3 برابر رشد می کند، حتی دارندگان فعلی نیز باید بر اساس شرایط احراز صلاحیت شوند. قانون و شرایطی که نوشته شده است.

به استناد تبصره (2) بند (ج) ماده 29 اصلاحی؛ وزارت اقتصاد و دارایی موظف است ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون دستورالعملی را با همکاری وزارت سازمان، اداری و استخدامی و وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی دیکته کند. احراز صلاحیت مدیران کل و اعضای هیأت مدیره شرکت های زیرمجموعه تحت نظارت (کنترلی) و وابسته به صندوق های بازنشستگی کشوری، نظامی و تأمین اجتماعی و همچنین افرادی که خود را به عنوان اعضای هیأت مدیره / هیأت مدیره در تاریخ به نمایندگی از سهامداران شرکت های مذکور و به تصویب هیأت وزیران می رساند.

هرگونه انتصاب در سمت‌ها (مقام‌های) موضوع این ضوابط از تاریخ ابلاغ دستورالعمل مذکور طبق ساز و کار آن انجام خواهد شد.

صندوق های موضوع این ضابطه موظفند ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ آن، صاحبان فعلی سمت های موضوع این ضابطه را با شرایط عمومی و اختصاصی مقرر در بخشنامه فوق منطبق و نسبت به جایگزینی افراد اقدام نمایند. که شرایط مورد نظر را ندارند. مسئولیت اجرای این حکم به عهده اعضای مجمع عمومی شرکت های مشمول خواهد بود و متخلفان از اجرای آن به مجازات انفصال از خدمات دولتی به مدت دو سال محکوم خواهند شد. سایر سهامداران حاضر در مجمع عمومی به استثنای نمایندگان صندوق های بازنشستگی موضوع این قانون و نمایندگان کلیه موسسات و شرکت های تابعه تحت نظارت (کنترل) از شمول این قانون مستثنی خواهند بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=131344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.