افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

واگذاری 3 فصل از سند میراث فرهنگی ملی به وظایف نهادهای مشمول – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 228670
واگذاری 3 فصل از سند میراث فرهنگی ملی به وظایف نهادهای مشمول – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه همفکری تدوین سند میراث فرهنگی ملی با حضور فاطمه داوری مدیر اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی اعظم برگزار شد. شما یک جنگجو هستید در تالار فجر این وزارتخانه، مدیر امور هنری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای پژوهشگاه‌های پژوهشگاه میراث […]

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه همفکری تدوین سند میراث فرهنگی ملی با حضور فاطمه داوری مدیر اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی اعظم برگزار شد. شما یک جنگجو هستید در تالار فجر این وزارتخانه، مدیر امور هنری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای پژوهشگاه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از پیشکسوتان میراث فرهنگی حضور داشتند.

داوری در ابتدا به همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع سیاستگذاری و رهبری کشور برای بررسی و تصویب سند ملی میراث فرهنگی اشاره کرد و جزئیات بیشتری را در مورد این سند بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره به تدوین سند در هفت بخش، بیان کرد: بخش اول مبانی، اصول، ارزش‌ها، بخش دوم اهداف و مأموریت‌ها، بخش سوم موضوعات، بخش چهارم سیاست‌های کلان، بخش پنجم: اقدامات، بند ششم فعالیت های اجرایی و بند هفتم برنامه ریزی و نظام، اجرایی است که در چارچوب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می شود.

مدیر اداره کل حفاظت و احیای بناها، بافت ها و فضاهای تاریخی ادامه داد: چهار قسمت اول سند امروز با نظر و همفکری کارشناسان بررسی می شود و برای سه قسمت دیگر، سازمان های ذینفع در گیر شدن. .

داوری افزود: تلاش ما بر این است که ادبیاتی در این مقاله ایجاد کنیم که بتوان از آن در چارچوب ها و دیدگاه های نظری در سطح ملی استفاده کرد. در حال حاضر در حال تدوین کلیات سند هستیم که در آینده تکمیل خواهد شد. ذینفعان و دستگاه هایی که به طور کلی جامعه را پوشش می دهند، درگیر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مغفول نظام حفاظتی وجود دارد، ادامه داد: پرکردن این خلأها مستلزم موسسانی است که مبتکر باشند و فرصتی برای توانمندسازی جامعه برای پیشروی فراهم کنند. برای پرکردن این خلأها به انجمن خیرین میراث فرهنگی بنی نیاز است.

در بعدی میر زمانی به تشریح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست گذاری کشور پرداخت و افزود: این شورا از سال 1400 به صورت موضوعی وارد بحث های فرهنگی شد و میراث فرهنگی یکی از حوزه های مهم است.

وی به اهمیت نقش میراث فرهنگی در اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: روند اسناد ملی و ارکان آن در سال 1401 به تصویب رسید و تمرکز بر تدوین اسناد با استفاده حداکثری از کارشناسان و همکاری با کارشناسان در قالب کمیته های تخصصی.

شما یک جنگجو هستید وی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی در تلاش است جایگاه میراث فرهنگی را تقویت کند، افزود: این سند قدرتمندی است که ضمانت اجرا را افزایش می دهد. نگران اجرا نباشید

تحلیل چالش ها و تعیین تکلیف سایر نهادها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، کمبود نیروی متخصص. و انگیزه انتخاب رشته های مرتبط، تامین منابع مالی. حفظ میراث فرهنگی کشور، تعیین نقش و سازوکار بخش خصوصی، استفاده از اصطلاحات تخصصی و علمی، بازنگری در قوانین، ارتقای سواد میراث جامعه، نهادینه سازی و ایجاد علاقه. در میراث فرهنگی از سنین پایین، آموزش سواد بصری در رسانه ملی، برگزاری رویدادهای فرهنگی در بناهای تاریخی برای عموم مردم، آموزش میراث فرهنگی در مدارس، تعامل با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ارتقای جایگاه سند در ستاد کشور، تعریف رابطه جامعه و حکمرانی با میراث فرهنگی، تعریف خطوط قرمز بر اساس ارزش های میراث فرهنگی، داشتن بینش، انجام مطالعات کل نگر، توجه به نقش باستان شناسی، توجه به نقش سازمان های مردم نهاد و غیردولتی. سازمان های دولتی از جمله نگرانی ها و پیشنهادات مطرح شده توسط کارشناسان میراث فرهنگی و پیشکسوتان حاضر در جلسه.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=228670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.