افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

واکنش مجمع مدرسین قم به واکنش گشت توجیهی/ آیا آن سیاست شکست خورده را تکرار می کنید؟

  • کد خبر : 33178
واکنش مجمع مدرسین قم به واکنش گشت توجیهی/ آیا آن سیاست شکست خورده را تکرار می کنید؟

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در اطلاعیه ای هشدار داد: این روزها باز هم در برخورد نیروی انتظامی با پدیده بی حجابی یا بی حجابی حضور داریم. پرداختن به موضوع حجاب در عین اینکه جنبه قانونی دارد، این نوع برخوردهای غیرمنطقی و غیرانسانی نه تنها جنبه شرعی و قانونی ندارد. بلکه توهین به اسلام […]

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در اطلاعیه ای هشدار داد: این روزها باز هم در برخورد نیروی انتظامی با پدیده بی حجابی یا بی حجابی حضور داریم. پرداختن به موضوع حجاب در عین اینکه جنبه قانونی دارد، این نوع برخوردهای غیرمنطقی و غیرانسانی نه تنها جنبه شرعی و قانونی ندارد. بلکه توهین به اسلام و انسانیت محسوب می شود.

«چه اکبر از معصیت و کمتر از اعتبار؛ عبرت بسیار است و گیرندگان اندک». امام علی)

این روزها باز هم شاهد برخورد نیروی انتظامی با پدیده بی حجابی یا بدحجابی هستیم. پرداختن به موضوع حجاب در عین اینکه جنبه قانونی دارد، این نوع برخوردهای غیرمنطقی و غیرانسانی نه تنها جنبه شرعی و قانونی ندارد. بلکه توهین به اسلام و انسانیت محسوب می شود. اتفاقاتی که سال گذشته پس از درگذشت مهسا امینی و برخی دیگر از هموطنان افتاد و هزینه ها و بدنامی که به همراه داشت، آیا ما کافی نبودیم؟ پس چرا گشت ارشاد با برخی زنان برخورد غیرقانونی و غیرقانونی آغاز می کند؟ آیا می خواهید آن سیاست شکست خورده ای را که هم برای اسلام و هم برای نظام تمام شد، تکرار کنید؟

اولین عکس آزاده صمدی بعد از رای دادگاه + عکس

درست است که حجاب از واجبات شرعی مسلمین است و بی حجابی خلاف شرع است; اما آیا دولت می تواند از چنین روش هایی برای اجبار مردم به حجاب استفاده کند؟ دولت تا چه حد می تواند یا حق دارد زن را به دلیل عدم حجاب به قوانین خلاف کرامت انسانی محکوم کند؟ مجازات هایی مانند کار در خشکشویی، اعزام به مراکز بهداشت روان، تعطیلی مغازه ها، محرومیت از شغل و مانند آن با کدام موازین شرعی و قانونی سازگار است؟ چه حکم شرعی و اخلاقی در تحمیل و تهدید به اینکه حجاب از آن دسته است پذیرفته شده است؟ این در حالی است که حتی در زمان پیامبر اسلام (ص) موازین شرعی و اخلاقی بر مردم تحمیل نمی شد. همچنین با بررسی فتاوای فقهای محترم می توان به این نتیجه رسید که اگر اجرای امر به معروف و نهی از منکر نتیجه معکوس داشته باشد و موجب هتک حرمت اسلام شود، اجرای آن حرام خواهد بود.

قبح و قبح این که زن را برای پلیس یا زن متوقف کنیم و او را با آن کیفیت و جلوی چشم مادرش در وانت انداختن، خیلی زشت تر از بی حجابی است. احکام اسلام برای تشکیل جامعه انسانی و تعالی انسان است و اگر قاعده ای به هر دلیلی قصد ارتداد را داشته باشد قطعا اجرای آن حکم منکر می شود. اگر اجرای حکمی موجب جریحه دار شدن اسلام شود، هیچ فقیهی به اجرای آن فتوا نمی دهد; در صورتی که اجرای حکم سنگسار که یکی از احکام شرعی بود توسط امام خمینی متوقف شد. شایسته است به آقایان بگوییم که اجرای مقولات دینی از جمله حجاب یک امر تبلیغی است نه تحمیلی. چرا مردان نسبت به جنایات بزرگی مانند اختلاس، خسارت به اموال عمومی، ربا، وقف، قرارهای خانوادگی و سایر مفاسد اقتصادی حساسیت نشان نمی دهند؟ آیا آنها سیستم را فرو می ریزند یا مراقب خواهند بود؟

در دولت سیزدهم که فشارهای اقتصادی کمر مردم را خم کرد، انتظار نمی رفت که چنین فشارهای اجتماعی بر مردم بیفزاید. بلکه انتظار باز شدن گره از روابط بین الملل و تاکید بر روابط دوجانبه با غرب و شرق و حل مشکلات اقتصادی در یک دولت واحد بود. انتظار می رفت دولت و مجلس تلاش کنند تا به وعده های متعدد خود عمل کرده و به آنها عمل کنند. حالا چه قولی محقق شده است؟ نه تنها آن وعده ها عملی نشد، بلکه تاکنون برعکس این اتفاق افتاده است که نمونه آن بحث مسکن است. شایسته است آقایانی که حجاب را هویت حکومتی کردند و حاضرند برای آن هر بهایی بپردازند به گفته معاون نیروی انتظامی عدالت اجتماعی را رعایت کنند، مسائل معیشتی مردم را حل کنند و شکاف طبقاتی را از هویت حکومت خود حذف کنند و هر بهایی را برای آن بپردازند.

از حضرت علی (ع) یاد بگیریم که قبل از اسلام و خلافت و سلطنت شعار ایشان عدالت و نجات گرسنگان و برخورد با ثروتمندان بوده است. مگر نه این است که خلافت را انتخاب کرد؟ زیرا «فساد ظالم، و فقدان ساغاب مظلوم; سیری ظالم و گرسنگی مظلوم را خلاف عدل اسلامی دانست. امام علی علیه السلام این مسئولیت را عهد الهی دانسته که خداوند از همه علما گرفته است. می دانیم که هیچ حکومت و جامعه ای به خاطر حجاب به ورطه سقوط نرسیده است. اما از نظر قرآن جوامع با ظلم و ستم و اعمال مستبدان ویران می شوند.

مجمع مدرسین و محققین علمیه حورای قم، نه تنها بد حجابی را غیر شرعی، خلاف شرع و به دور از کرامت انسانی می داند که با هر بدی مردود است و معتقد است که احکام الهی در جهت اعتلای بشریت و مصالح بشری است و اجرای هر حکمی که منجر به دوری از اسلام شود، می باشد. ما معتقدیم مشکل اصلی و اساسی ما رویکردی است که منجر به نابرابری های اجتماعی و اقتصادی بزرگ، نبود روابط متوازن خارجی با شرق و غرب، تداوم تحریم ها، تورم و مواردی از این دست شده است. مهمتر از آن تلاش زیاد برای تشکیل یک دولت متحد است که موارد قبلی را تیزتر خواهد کرد.

امروز نظامی که با امیدها و آرزوهای فراوان تأسیس شده بود، در ترنسل قرار گرفته است و کسانی که بر صحت حکومت خود تاکید کردند و نصایح و انتقادهای نادرست را نادیده گرفتند، مسئول این جریان هستند.

«یک قوم را به خاطر آنچه به دست آورده است رها کنید و آنچه را که به دست آورده اید برای شما، و نپرسید که آنها چه می کنند. آنها گروهی بودند که مردند، چه خوب و چه بد کردند، برای خود کردند، و هر کاری کردی، برای خودت انجام می دهی، و هیچ مسئولی در قبال اعمالشان نخواهی داشت.» (بقره: 141).

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.