افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

واکنش بورس به وابستگی بودجه به مالیات نگرانی یا استقبال؟

  • کد خبر : 135664
واکنش بورس به وابستگی بودجه به مالیات  نگرانی یا استقبال؟

حامد شایگان; بازار: در سال‌های اخیر، بیشترین ریسکی که بازار با آن مواجه بوده، سیاست‌های قیمت‌گذاری محصول، انتشار اوراق، مالیات و غیره بوده است، در صورتی که سیاست‌های حمایتی مناسب از تولید مغایر با این سیاست‌ها، یعنی تولید اقتصادی زمان باشد. احتمال اینکه شرکت ها و صنایع موجود در بازار سرمایه بتوانند حاشیه سود خوبی […]

حامد شایگان; بازار: در سال‌های اخیر، بیشترین ریسکی که بازار با آن مواجه بوده، سیاست‌های قیمت‌گذاری محصول، انتشار اوراق، مالیات و غیره بوده است، در صورتی که سیاست‌های حمایتی مناسب از تولید مغایر با این سیاست‌ها، یعنی تولید اقتصادی زمان باشد. احتمال اینکه شرکت ها و صنایع موجود در بازار سرمایه بتوانند حاشیه سود خوبی داشته باشند بیشتر خواهد بود. اکنون در لایحه بودجه 1403 انتظار می رود دولت درآمد مالیاتی خود را دو برابر کند.

به گفته حسن کاظم زاده، در حالی که دولت می خواهد هزینه های خود را 16.7 درصد افزایش دهد، این برنامه افزایش درآمد مالیاتی او 42 درصد دارد. مبنای عینی اخذ این مالیات، مالیات بر درآمد کل افراد، مالیات بر ثروت، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و البته کاهش معافیت های مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است.

حسن کاظم زاده، تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به ارقام کلی لایحه بودجه 1403 منتشر شده و با اشاره به رشد شدید مالیات ها نسبت به سایر اقلام، گفت: در حالی که کل بودجه 16.7 درصد رشد داشته است. مالیات بودجه تقریباً 42 درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر، در حالی که دولت می خواهد هزینه های خود را 16.7 درصد افزایش دهد، برنامه افزایش درآمد مالیاتی او 42 درصد دارد. مبنای عینی اخذ این مالیات، مالیات بر درآمد کل اشخاص حقیقی، مالیات بر ثروت، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و البته کاهش معافیت های مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه دو نگرانی در مورد این بودجه وجود دارد، افزود: اول اینکه بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات مختلف اقتصادی، افزایش مالیات تنها با محوریت بهبود درآمد دولت در نظر گرفته شده است و این روند می تواند مانند امسال، سال آینده ادامه یابد. . بخش‌های جدید اقتصاد ایران با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، اما نکته مهم دیگر در نظر گرفتن منابعی است که به راحتی به دست نمی‌آیند و این می‌تواند منجر به کسری بودجه جدی و بدهی‌های بالا شود.

وی پس از اشاره به اینکه بودجه امسال درآمد بالایی از محل فروش سهام شرکت ها داشته است که انجام نشده است، گفت: در سال آینده منابع کمتری برای فروش سهام شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر برای ، در انتشار اوراق قرضه رشد بیشتری داشته است. این موضوع در سال آینده فشار شدیدی بر بازار بدهی وارد خواهد کرد. در واقع با سیاست کنترل ترازنامه بانک مرکزی در کنار رکود اقتصادی، نیاز به استقراض واحدهای تولیدی نیز افزایش یافته است.

وي افزود: رشد تامين مالي دولت از طريق اوراق قرضه همراه با سياست رشد درآمد مالياتي نگراني از ركود تورمي در سال آينده را افزايش مي دهد.

دلایل اصلی رشد درآمد دولت در لایحه بودجه.

دلایل اصلی رشد درآمد دولت در لایحه بودجه.
یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ساعت 9 به 10 کاهش معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی و افزایش زیاد مالیات بر درآمد (کل درآمد) افراد از دلایل اصلی رشد درآمد دولت در لایحه بودجه 1403 و طبق پیش بینی ها بار اصلی است. بیشترین فشار دولت در سال آینده متوجه کسانی خواهد بود که مالیات می پردازند. البته اگر اقلام بودجه به دقت تحلیل شود، مشخص است که تامین منابع با انحراف بسیار بالایی مواجه خواهد شد، اما به هر حال فعلا بار اصلی رشد درآمد دولت بر دوش این سه بند مالیاتی است. و برخلاف سال های گذشته، دولت به جنبه هایی مانند قیمت حامل های انرژی (به ویژه عرضه به صنایع)، وظایف دولتی و مانند آن اهمیت چندانی نمی دهد و در واقع امکان افزایش این اقلام از بین رفته است.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که کاهش حاشیه سود شرکت ها در نتیجه افزایش مالیات منجر به کاهش سود آنها می شود، بنابراین سرمایه گذاری در بورس نیز تحت تاثیر قرار می گیرد، زیرا علاوه بر این، سود نقدی پس از پایان دوره کاهش می یابد. ملاقات کنید زیرا عدم استقبال از سرمایه گذاری در بازار سهام بازده شما را کاهش می دهد.

علی اکبر نیکواکبال، استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه افزایش بی رویه درآمد مالیاتی می تواند به معنای فشار بر بنگاه های اقتصادی باشد، گفت: در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم ها قرار دارد و بخش تولیدی اقتصاد برای پاسخگویی به نیازهای کشور است و برای اینکه اشتغال نقش موثری داشته باشد باید سیاست ها به گونه ای باشد که از تولید حمایت کند.

او آن را برجسته کرد افزایش مالیات استانی وی افزود: در شرایط تورمی به معنای کاهش حاشیه سود شرکت ها است. کاهش حاشیه سود شرکت ها در نتیجه، افزایش مالیات منجر به کاهش سود شما می شود. در بورس سرمایه گذاری کنید نیز تحت تأثیر قرار می گیرد، زیرا علاوه بر اینکه سود نقدی پس از مونتاژ کاهش می یابد، به دلیل عدم استقبال از سرمایه گذاری در بورس، کارایی آن نیز کاهش می یابد و این موضوع ممکن است بر برنامه تولید شرکت ها تأثیر بگذارد. در دراز مدت..

وی با اشاره به اینکه افزایش فشار بر شرکت های اقتصادی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، تصریح کرد: زمانی که شرکت ها مجبور به پرداخت مالیات بیشتر شوند ممکن است از برنامه های خود برای اجرای پروژه های جدید و یا حتی تولید خود کنار بکشند و این موضوع می تواند چالشی جدی باشد. افزایش درآمد مالیاتی دولت

به گزارش خبرنگار بازار، امسال جبران کسری بودجه با اجرای اقداماتی همچون اخذ عوارض و مالیات فولاد، اصلاح نرخ گاز و خوراک، خروج محصولات از مبادی بورس کالا، جریمه آغاز شد. به بانک ها و غیره بخشی از هزینه های پیش بینی شده در بودجه را پوشش دهد که البته همه اقدامات بر سرمایه گذاری سهامداران تاثیر منفی داشت، اما همچنان این سهامدار منتظر می ماند تا نیم و نیم چرخش در تامین بودجه در مجلس شهید سال برای بازار متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر پیش بینی ها این است که بورس ها از موضوع انصاف مالیاتی استقبال خواهند کرد چرا که همیشه شفاف بوده و مالیات خود را پرداخت کرده اند.

اما عملکرد بیش از 40 سال دولت ها و نگاه آن ها به موضوع مالی همیشه متفاوت بوده و همین امر مسیر پیش روی سهامداران و دولت را غیرقابل پیش بینی می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=135664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.