افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

واکنش ایران به حکم دادگاه حمید نوری

  • کد خبر : 157666
واکنش ایران به حکم دادگاه حمید نوری

به گزارش خبرآنلاین، ناصر کنعانی شامگاه سه شنبه 7 آذرماه در بیانیه ای اظهار داشت: موجب تاسف است که دادگاه سوئد بدون در نظر گرفتن موازین رویه عادلانه تصمیم به صدور چنین حکم مخربی گرفت. وی گفت: متأسفانه دستگاه قضایی سوئد با قرار گرفتن در کنار گروه های تروریستی که ده ها سال است در […]

به گزارش خبرآنلاین، ناصر کنعانی شامگاه سه شنبه 7 آذرماه در بیانیه ای اظهار داشت: موجب تاسف است که دادگاه سوئد بدون در نظر گرفتن موازین رویه عادلانه تصمیم به صدور چنین حکم مخربی گرفت.

وی گفت: متأسفانه دستگاه قضایی سوئد با قرار گرفتن در کنار گروه های تروریستی که ده ها سال است در فجیع ترین اقدامات تروریستی و ضد بشری علیه مردم ایران، عراق و حتی اروپا دست داشته اند، منافع این دو کشور را از بین برده است. ملت‌ها و روابط قدیمی، تاریخی و ریشه‌دار دو کشور». در معرض خطر قرار گرفته اند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف ذاتی خود در دفاع از حقوق اتباع خود از همه توان و امکانات قانونی برای رهایی این شهروندان از چنگال بی عدالتی و حتی تحقق کامل استفاده کرده است. حقوق شهروندانش ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، رسانه های سوئد ظهر امروز گزارش دادند که دادگاه تجدیدنظر این کشور روز سه شنبه حکم دادگاه منطقه استکهلم را درباره حکم حبس ابد حمید نوری به اتهام “نقض قوانین بین المللی و قتل” تایید کرد.

حمید نوری، معاون سابق دادستان قوه قضائیه، در تاریخ 18 نوامبر 2018 (9 نوامبر 2019) در بدو ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم، سوئد، بر اساس اصل ادعایی صلاحیت جهانی دستگیر شد.

وی در تابستان 67 طی جلساتی در دادگاه سوئد متهم به مشارکت در اعدام مجرمان امنیتی از اعضای گروهک تروریستی منافقین چپ امنیتی و زندانیان در زندان گوهردشت شد و در نهایت به حبس ابد محکوم شد. خانواده و وکلای نوری به این حکم اعتراض کردند.

وکلای حمید نوری و همچنین بسیاری از وکلای بین المللی در اظهارات متعددی مدعی شدند که روند و اصول دادگاه حمید نوری تحت تأثیر کار سیاسی و خارج از موازین حقوقی بین المللی و حتی قوانین ملی سوئد بوده است.

آنها اعلام کردند که شاکیان و شاهدان نوری از این دادگاه برای محکومیت حکومت ایران استفاده کردند. آنها اعلام کردند که دادگاه سوئد صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و گفتند دادگاه سوئد صلاحیت رسیدگی به وقایع 34 سال پیش در ایران را ندارد و باید این پرونده را بازگرداند.

چند روز پیش مجید نوری فرزند حمید نوری در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: عنوان حکم پدرم تغییر کرده و در بررسی مقدماتی پرونده مجرم بودن وی فرض شده است و این خلاف قانون است. اصل تبرئه آشکار». کردو: متأسفانه در چنین شرایطی پدر محکوم شد و او باید بدون هیچ مدرک محکمی در رابطه با اتهامات وارده ثابت می کرد که گناهی ندارد.

نوری گفت: محاکمه پدرم حقه بازی بود و در سکوت رسانه ای عدالت در حال کشتار است.
مجید نوری بی عدالتی در دادگاه سوئد را به حدی ارزیابی کرد که «حتی باری حمید نوری وکیل مشاغل سوئدی از این روند و رفتار با وی انتقاد و اعتراض کرد، از جمله اینکه حمید نوری به مدت 49 ماه در سلول انفرادی زندانی بود. » .

310310

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=157666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.