افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

واکنش استاندار تهران به ورود چینی ها به خانه سازی; جمعیت در حال خشک شدن است آینده قیمت مسکن

  • کد خبر : 239040
واکنش استاندار تهران به ورود چینی ها به خانه سازی;  جمعیت در حال خشک شدن است آینده قیمت مسکن

اکبر محمودی; بازار: حضور شرکت های چینی در پروژه های ملی مسکن مهر این روزها به موضوع داغ تبدیل شده و از گوشه و کنار، برخی مخالف ورود آنها و برخی دیگر موافق ورود چینی ها به ساخت و ساز در بافت ویرانه تهران هستند. اکنون به نظر می رسد با تاکید شهردار تهران حضور […]

اکبر محمودی; بازار: حضور شرکت های چینی در پروژه های ملی مسکن مهر این روزها به موضوع داغ تبدیل شده و از گوشه و کنار، برخی مخالف ورود آنها و برخی دیگر موافق ورود چینی ها به ساخت و ساز در بافت ویرانه تهران هستند. اکنون به نظر می رسد با تاکید شهردار تهران حضور این شرکت ها بیش از پیش جدی شده است.

اگرچه بخش خصوصی داخلی در مورد ورود چینی ها به ساخت و ساز نظر واحدی ندارد، اما در مجموع همه بر این باورند که اگر حضور چینی ها می خواهد جدی باشد، باید همه جزئیات آن در بدو ورود به اطلاع عموم برسد. منابع مالی و فناوری

اگرچه جزئیات حضور چینی ها هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد مذاکرات با شرکت های چینی برای اهداف فنی، مهندسی و فناوری نیست. بلکه نحوه تامین مالی پروژه ها، دولت و شهرداری را وارد این مذاکرات کرده است.

اگرچه جزئیات حضور چینی ها هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد مذاکرات با شرکت های چینی برای اهداف فنی، مهندسی و فناوری نیست. بلکه نحوه تامین مالی پروژه ها، دولت و شهرداری را وارد این مذاکرات کرده است. به همین دلیل است که بخش خصوصی اصرار دارد که در صورت واگذاری پروژه ها در شرایط رقابتی، نه تنها برخی از شرکت های ملی می توانند با آنها رقابت کنند، بلکه ارتقای فناوری و توسعه صنعتی شدن مسکن نیز تشویق می شود.

کارشناسان معتقدند اگر تعاملات رقابتی نباشد و شرکت های داخلی نتوانند در شرایط برابر رقابت کنند، حضور شرکت های چینی مخرب خواهد بود.

کارشناسان معتقدند اگر تعاملات رقابتی نباشد و شرکت‌های داخلی نتوانند در شرایط برابر رقابت کنند، حضور شرکت‌های چینی جنبه مخربی خواهد داشت و با توجه به روش معمول چینی‌ها در پروژه‌هایی که تمام مواد، مصالح و نیروی کار چینی را به همراه دارد. ، تأثیر چندانی در انتقال دانش و فناوری نخواهد داشت.

این روزها دولت ها و مسئولان مسئول در تلاش هستند تا با احتیاط بیشتری نسبت به ورود چینی ها به کشور اظهار نظر کنند و حتی بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به عنوان بالاترین مقام مسئول در حوزه املاک معتقد است که ما این کار را انجام خواهیم داد. این کار را نکن منتظر چینی ها باشیم و اگر چینی ها تکنولوژی را به کشور بیاورند، خوشحال می شویم.

اما علیرضا فخاری، استاندار تهران که پیش از این مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بود و حوزه املاک را به خوبی می شناسد، می گوید اگر چینی ها منابع مالی و فناوری را وارد کشور کنند، حضور آنها می تواند مفید باشد.

وی معتقد است ظرفیت جمعیتی تهران تقریباً در حال اتمام است و اگر قصد داریم با توجه به اینکه جمعیت فعلی از نظر ضریب رشد تقریباً کافی در حال افزایش است، اقدامی انجام دهیم، باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علیرضا فخاری» استاندار تهران را می خوانیم:

ظرفیت جمعیتی تهران تقریباً تمام شده است. اگر قرار است قدمی برداریم که جمعیت فعلی از نظر ضریب رشد تقریباً مناسب در حال افزایش باشد، باید به سمت باززایی حرکت کند.

* وضعیت ساخت و ساز در تهران در سال های اخیر چندان مساعد نیست به ویژه اینکه زمان لازم برای اعطای پروانه ساخت طولانی است. حالا گفته می شود چینی ها قرار است وارد بافت فرسوده تهران شوند. تحلیل شما از ورود چینی ها به عرصه ساخت و ساز با توجه به اینکه بخش خصوصی ظرفیت ساخت و تولید خوب مسکن را دارد چیست؟

به نظر می رسد موضوع اصلی تامین منابع و همگرایی همه توانمندی ها مهم ترین مشکلی است که این روزها برای ساخت و ساز در شهر تهران داریم. فرقی نمی کند که بخش خصوصی داخلی یا خارجی وارد شود. فکر می کنم ظرفیت جمعیتی تهران تقریباً تمام شده است. اگر قرار است قدمی برداریم که جامعه امروزی از نظر ضریب رشد تقریباً کافی در حال افزایش باشد، باید به سمت بازآفرینی حرکت کند. از بارهای جدید در تهران فقط از طریق بازسازی می توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

تخریب واحدهای مسکونی قدیمی و فرسوده و جایگزینی آنها با واحدهای مسکونی نوساز. به نظر می رسد در یک رقابت حرفه ای می توانیم به بهینه سازی برسیم

* یعنی به ازای هر واحد مسکونی 4 واحد در بافت فرسوده ساخته می شود.

مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای همه جوامع به ویژه جوانان ایرانی حائز اهمیت است. سخنان ناموجهی از اراده نهضت ملی مسکن در چارچوبی مشخص و با هدف جبران عقب ماندگی هایی که متأسفانه شاهد آن بودیم، بیان شد تا نشان داده شود برای رفع این نیاز اساسی چه اقداماتی باید انجام دهیم. شما باید آن را امتحان کنید.

اما در مورد پارچه فرسوده باید تشخیص داد که قطعا می توان از یک واحد مسکونی با پارچه فرسوده چندین خانه ساخت. تخریب واحدهای مسکونی قدیمی و فرسوده و جایگزینی آنها با واحدهای مسکونی نوساز. به نظر می رسد در یک رقابت حرفه ای می توانیم به بهینه سازی برسیم.

اگر چینی ها منابع مالی و فناوری را به کشور بیاورند، حضورشان می تواند مفید باشد

* با این ماجرا به نظر می رسد با ورود چینی ها به ساخت مسکن در تهران موافق هستید؟

اگر چینی ها منابع مالی و فناوری را به کشور بیاورند، حضورشان ممکن است مفید باشد. البته به شرطی که ظرفیت داخلی را مخدوش نکنند.

ارزان ترین و ساده ترین سازه ها سازه هایی هستند که در بازسازی ها ساخته می شوند.

* دلیل کندی نو شدن پارچه های فرسوده در تهران را چه می دانید؟

منابع اقتصادی در نوسازی پارچه های فرسوده بسیار مهم است. ذینفعان بازیابی بافت فرسوده مردم هستند. از طرفی در پای ساختمان یک سری قوانین و مقررات در خصوص شهرسازی، شهرداری و صدور مجوزهای لازم تهیه شده است. به نظر من ارزان ترین و ساده ترین سازه ها آنهایی هستند که در تفریحات ساخته می شوند.

انتظار افزایش هر ساله نسبت به نرخ تورم اصلی طبیعی است و ممکن است افزایش یابد

* افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در سال جاری ممکن است باعث افزایش قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن شود. تحلیل شما از قیمت مسکن در سال 1403 چیست؟ آیا به اندازه تورم رشد خواهد کرد؟

انتظار افزایش هر ساله نسبت به نرخ تورم اصلی طبیعی است و ممکن است افزایش یابد. اما به نظر می رسد کارفرمایان اقتصادی باید به فکر تدبیری برای تامین منابع اولیه مصالح ساختمانی باشند که در صورت تمام شدن مسکن به تثبیت قیمت مسکن کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=239040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.