افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

واکنش آمریکا به توافق ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 24877
واکنش آمریکا به توافق ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا به توافق ترکیه برای ورود سوئد به ناتو واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد. پس از اعلام موافقت دبیرکل ناتو با ترکیه برای پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با اردوغان برای […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا به توافق ترکیه برای ورود سوئد به ناتو واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

پس از اعلام موافقت دبیرکل ناتو با ترکیه برای پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با اردوغان برای تقویت دفاع و بازدارندگی در منطقه یوروآتلانتیک است.

بایدن گفت: من از تعهد اردوغان برای کمک به تصویب پروتکل الحاق سوئد به ناتو و کمک به تصویب آن در پارلمان ترکیه استقبال می کنم.

بایدن همچنین افزود که مشتاقانه منتظر استقبال از نخست وزیر سوئد به عنوان سی و دومین متحد ناتو است.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از تعهد ترکیه برای کمک به سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که عضویت سوئد در ناتو امنیت اروپا را تقویت می کند و ناتو را قادر می سازد تا در مورد تهدیدات مشترک علیه اعضای خود بهتر همکاری کند.

ساعاتی پیش ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که ترکیه با حمایت از سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کرده است. حمایتی که در آستانه اجلاس ناتو یک پیشرفت محسوب می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر پیشنهاد کرده بود که سوئد تنها در ازای هموار کردن راه برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می‌تواند به ناتو بپیوندد.

اردوغان بیش از یک سال است که به دلیل نگرانی های امنیتی متعدد، سوئد را از پیوستن به ناتو مسدود کرده است.

استولتنبرگ پس از دیدار با اردوغان و نخست‌وزیر سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی در ویلنیوس، لیتوانی، گفت: رئیس‌جمهور ترکیه موافقت می‌کند پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ملی بزرگ ارسال کند و از نزدیک با اعضای پارلمان همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود. که «تصویب این طرح کمک خواهد کرد».
اگرچه خروج مخالفان اردوغان گام بزرگی برای عضویت سوئد در ناتو است، اما به این معنا نیست که سوئد بلافاصله عضو بعدی ناتو خواهد شد.

استولتنبرگ جدول زمانی مشخصی برای اینکه اردوغان چه زمانی این سند را به پارلمان ترکیه خواهد برد و پارلمان ترکیه باید برای تصویب آن رای دهد، ارائه نکرد.

استولتنبرگ در پاسخ به سوال خبرنگاری که چه زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم که سوئد رسما به ناتو بپیوندد، گفت که این موضوع به ترکیه بستگی دارد.

استولتنبرگ گفت که هر مجلس و هر پارلمان یکپارچگی و جدول زمانی خاص خود را دارد، بنابراین من از این واقعیت قدردانی می کنم که رئیس جمهور به صراحت اعلام کرده است که با پارلمان برای اطمینان از تصویب کار خواهد کرد، اما دقیقاً نمی دانم چه زمانی باید تصویب شود. پارلمان ترکیه اعلام خواهد شد.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین خاطرنشان کرد که سوئد و ترکیه برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی مشروع ترکیه از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد. وی گفت: “به عنوان بخشی از این روند، سوئد قانون اساسی خود را اصلاح کرد، قوانین خود را تغییر داد و همکاری ضد تروریسم خود را به طور قابل توجهی افزایش داد.” گسترش و صادرات تسلیحات به ترکیه را از سر گرفت.

ناتو همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که در نشست استولتنبرگ، ترکیه و سوئد تعهدات دیگری نسبت به یکدیگر داشتند. در این بیانیه آمده است که دو کشور بر ادامه همکاری در مبارزه با تروریسم توافق کردند و ناتو یک هماهنگ کننده ویژه جدید برای مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد. سوئد و ترکیه همچنین توافق کردند که همکاری های اقتصادی خود را افزایش دهند.

علاوه بر این، سوئد فعالانه از تلاش ها برای احیای روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قرار است سه شنبه شب با اردوغان دیدار کند، از تعهد رئیس جمهور ترکیه برای حمایت از عضویت سوئد در ناتو استقبال کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.