افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 17 October , 2024
1

“وانوشک” محصولی ارزشمند و اقتصادی در دل کوه های ایلام ایجاد صنایع پایین دستی در استان

  • کد خبر : 399466
“وانوشک” محصولی ارزشمند و اقتصادی در دل کوه های ایلام ایجاد صنایع پایین دستی در استان

گروه بازار استان: یکی از نعمت های خداوند در رشته کوه های زاگرس وجود گونه های مختلف درختی، گونه های گیاهی و فرآورده های کوهی است که ارزش غذایی بالایی دارند، از این رو طبیعت و جنگل های استان ایلام به عنوان یکی از مناطق زاگرس نشین دارای گونه های خوراکی متعددی است. . در […]

گروه بازار استان: یکی از نعمت های خداوند در رشته کوه های زاگرس وجود گونه های مختلف درختی، گونه های گیاهی و فرآورده های کوهی است که ارزش غذایی بالایی دارند، از این رو طبیعت و جنگل های استان ایلام به عنوان یکی از مناطق زاگرس نشین دارای گونه های خوراکی متعددی است. . در روزها و فواصل مختلف که نه تنها در بین مردم استان و حتی سایر نقاط کشور از جایگاه بالایی برخوردار است، بلکه دارای خواص طبیعی و دارویی فراوانی است.

پسته کوهی یا پسته یکی دیگر از گیاهان طبیعی این کشور است که همه ساله در فصل پاییز می روید، در واقع پسته یکی از محصولات خوش طعم و مفید کوهستانی استان ایلام است که فصل برداشت آن از امسال آغاز شده و طرفداران زیادی دارد. . گفتنی است میوه و میوه آن خام، آجیل و شیره سقز است.

از میوه خام در خط بنه برای ترشی و مربا استفاده می شود و مغز آن نیز به دلیل خواص مقوی و درمانی بسیار مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

تحقیقات نشان داده است که برداشت ونوشک از وحشی استان ایلام علاوه بر خواص گیاهی و دارویی و طعم لذیذ و دلچسب آن، همواره از مزیت اقتصادی منحصر به فردی برخوردار است چرا که هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر کشور مشتاق خرید این معروف هستند. میوه خوشمزه در نهایت منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای عموم مردم استان می شود.

البته حذف تنه از درختان استان علاوه بر مزایای فراوانی که دارد، متأسفانه عده ای با بی توجهی و برداشت غیراصولی این گیاه خسارات جدی و جبران ناپذیری به درختان کهنسال استان وارد می کنند.

مزایای درختان بانه و ونوشک.

پیمان ناصری کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تنه درخت محکم و بادوام است و در شرایط مناسب تا 300 سال یا حتی بیشتر عمر می کند و منبع میوه و تولید خام است. از گردو، گردو و آب سقز.

وی افزود: این میوه وحشی که بیش از 60 هزار هکتار از اراضی جنگلی استان را در بر می گیرد به نام های مختلفی از جمله کولان، کولنگ، چتلانقوش، گنشک نیز شناخته می شود و دارای خواص فراوانی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام: با توجه به اینکه جمع آوری فرآورده های درختان بنه اعم از چوب صمغ و حتی صمغ آنها به صورت سنتی و بومی و بدون رعایت اصول فنی انجام می شود، معمولا آسیب های جدی به این درختان وارد می شود. ، آسیبی که زندگی این درخت را تهدید می کند که می کشد و سال ها طول می کشد تا بهبود یابد.

ناصری با بیان اینکه پسته کوهی یا دانه پسته در طب سنتی «حبه الخضراء» نامیده می شود، تصریح کرد: از این میوه کوچک با خاصیت گرم و خشک برای درمان انواع بیماری ها به ویژه بیماری های التهابی مانند درد روماتوئید استفاده می شود. و مفاصل ، به دلیل داشتن ترکیبات و ویتامین های موثر. برای زخم ها از پماد استفاده می شود. بعلاوه دانه های این میوه ارگانیک و سرشار از اسیدهای آمینه هستند.

برداشت و تخریب غیراصولی در ایلام

این کارشناس ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم آگاهی بومیان از روش های بهره برداری و عدم استقرار صنایع تبدیلی، بیشتر توسط افراد غیر بومی جمع آوری می شود و معمولاً این روش بهره برداری به صورت انتفاعی و انتفاعی انجام می شود. غیر انتفاعی -رویکرد علمی که در برخی موارد خسارات جبران ناپذیری به این درختان وارد می کند ارزشمند می شود و منجر به ضعیف شدن و حتی شیوع بیماری ها در بین این درختان می شود.

وی بیان کرد: برنامه ریزی اساسی برای استفاده صحیح از این منابع ارزشمند زمینه حفظ و ماندگاری و حتی احیای درختان بانه را فراهم می کند، بنابراین حفاظت از درختان بانه در استان بسیار ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

برداشت الوار از سطح جنگل های استان.

یاسم خانم محمدیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: درخت بانه برای رشد در مناطق کم آب سازگار شده است و لاستیک حاصل از آن که به سقز معروف است دارای ارزش تجاری بالا ارزش در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی. از طرفی به دلیل منحصر به فرد بودن ویتامین ها و مواد معدنی این گیاه یکی از گیاهان دارویی محسوب می شود.

وی افزود: مساحت جنگلی استان 641 هزار هکتار است که 205 هکتار آن به درختان کاج اختصاص دارد.

خان محمدیان با اشاره به اینکه کار برداشت زعفران از شهریور ماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد، گفت: این در حالی است که برداشت محصولات درختان بانه از جمله زعفران و حتی صمغ آن به صورت سنتی و محلی انجام می شود. راه و بدون رعایت اصول فنی، عموماً آسیب جدی به این درختان وارد می شود، آسیبی که حیات این درخت را تهدید می کند و سال ها طول می کشد تا بهبود یابد.

وی در خاتمه گفت: گشت های نظارتی ما پایش درختان جنگلی استان و جلوگیری از آسیب به درختان را انجام می دهند، اما حفاظت از درختان از جمله درختان بانه در استان بحث گسترده ای است و همت مردم را می طلبد. استان

یکی از راه های دستیابی به توسعه محصولات ارگانیک استفاده از قابلیت های موجود در طبیعت است، بنابراین بهره برداری صحیح و حفاظت از منابع و مصرف محصولات جنگلی از جمله میوه و بذر پسته وحشی نه تنها می توانند به ما کمک کنند. . در زمینه تصمیم‌گیری برای مصرف محصولات غذایی سالم‌تر، نه تنها کمک می‌کند، بلکه مزایای اقتصادی زیادی نیز دارد. بنابراین حفاظت از این جنگل ها بسیار ضروری است و باید مورد توجه ویژه مسئولان و مردم قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=399466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.