افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

واردات پنبه به 66 هزار تن رسید

  • کد خبر : 166981
واردات پنبه به 66 هزار تن رسید

به گزارش بازار، محمدحسین کاویانی گفت: برای رسیدن به خودکفایی پنبه به عنوان یکی از پنج محصول اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی، هیچ راهی برای کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری در واحد و سودآوری تولید وجود ندارد. به این معنا، دولت باید حمایت های لازم را انجام دهد. به گفته وی حمایت از […]

به گزارش بازار، محمدحسین کاویانی گفت: برای رسیدن به خودکفایی پنبه به عنوان یکی از پنج محصول اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی، هیچ راهی برای کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری در واحد و سودآوری تولید وجود ندارد. به این معنا، دولت باید حمایت های لازم را انجام دهد.

به گفته وی حمایت از کشت پنبه نیاز به مدیر دارد، بنابراین احیای سازمان پنبه ضروری است که می تواند تاثیر بسزایی در رسیدن به خودکفایی داشته باشد چرا که در شرایط فعلی با تحول سازمان پنبه در اداره کل کشور پنبه و دانه های روغنی و اداره کل به دفتر پنبه و ادامه این خردایش ها به جایی رسیده که مدیری برای طبقه بندی پنبه نداریم که در نهایت باعث شده کارخانجات طبق خود طبقه بندی را انجام دهند. معیارهای خود طعم

کاویانی ادامه داد: صنعت نساجی از کیفیت پنبه تولیدی و استاندارد نبودن آن گلایه دارد، بنابراین تا زمانی که سازمان پنبه احیا نشود، بحث خودکفایی بی فایده است.

مدیرعامل صندوق پنبه از ثبات قیمت پنبه خبر داد و گفت: علیرغم افزایش هزینه های تولید، قیمت پنبه در 3 سال گذشته تغییری نکرده است، بنابراین هر کیلو پنبه همچنان از کشاورزان خریداری می شود. قیمت 30000 تومان که در نهایت تولید را غیرقابل تحمل می کند تا کشاورز به کشاورزی جایگزین برود.

وی با بیان اینکه تحقق خودکفایی مستلزم حمایت از کشت پنبه است، افزود: طبق آمار با وجود شرایط سخت تامین ارز، سالانه 100 هزار تن پنبه وارد می شود و اگر میانگین قیمت هر کیلو پنبه وارداتی 2 دلار باشد. ، 200 میلیون دلار وارد می شود، یعنی 2 میلیارد دلار. تومان مابه التفاوت ارز نیما و آزاد است در حالی که اگر همین مقدار به کشاورزان داخلی داده شود، کشت پنبه برای کشاورز مقرون به صرفه است.

مدیرکل صندوق پنبه درباره وضعیت فعلی واردات پنبه گفت: بر اساس آمار هشت ماهه گمرک 66 هزار تن پنبه وارد شده است در حالی که از شهریور تا پایان آبان تنها 13 هزار تن پنبه ملی وارد شده است. خریداری شدند و با ادامه این روند، امیدی به خودکفایی نیست زیرا بارها اعلام کرده ایم که در زمان برداشت محصولات داخلی مانند برنج، واردات پنبه با اعمال تعرفه محدود شود.

وی ادامه داد: اگرچه قرار بود طی یک برنامه ده ساله از سال 1398 در پنبه به خودکفایی برسیم اما به دلیل عدم حمایت لازم از این کشاورزی این امر محقق نخواهد شد و وزارت جهاد در تلاش است تا سیاست پنبه یک واقعیت است خودکفایی 100% پنبه به عنوان یکی از محصولات. هیچ راه استراتژیکی برای فعال سازی مجدد صنعت پنبه، توسعه کشاورزی با ماشین های برداشت وجود ندارد.

کاویانی بیان کرد: با توجه به کمبود نیروی کار برای برداشت پنبه، واردات ماشین آلات برداشت ضروری است تا بتوانیم با توسعه کشت پنبه و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار به خودکفایی برسیم که آسیب جدی به این کشاورزی وارد می کند. اگرچه در سال های اخیر علاوه بر تامین پنبه داخلی، صادرکننده بودیم، اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت از این کشاورزی، به جای برنج واردکننده شدیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=166981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.