افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

هند و فرصت های کریدور میانی؛ دهلی از اتصال کریدور شمال به جنوب با کریدور میانه سود می برد

  • کد خبر : 189345
هند و فرصت های کریدور میانی؛  دهلی از اتصال کریدور شمال به جنوب با کریدور میانه سود می برد

بازار؛ گروه بین الملل: اعمال تحریم های شدید غرب علیه مسکو پس از جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای آسیای مرکزی را به ارزیابی مجدد زنجیره تامین جهانی و مسیرهای تجاری خود و در حال حاضر کریدور میانی که به عنوان یک مسیر کشتیرانی بین المللی عمل می کند، سوق داده است. یکی از این مسیرهای […]

بازار؛ گروه بین الملل: اعمال تحریم های شدید غرب علیه مسکو پس از جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای آسیای مرکزی را به ارزیابی مجدد زنجیره تامین جهانی و مسیرهای تجاری خود و در حال حاضر کریدور میانی که به عنوان یک مسیر کشتیرانی بین المللی عمل می کند، سوق داده است. یکی از این مسیرهای ارتباطی مانند ترانس خزر (TITR) اهمیت زیادی پیدا کرده است.

کریدور ترانس خزر تمام آسیای مرکزی، دریای خزر و قفقاز جنوبی را در بر می گیرد. هدف اصلی این کریدور تقویت ارتباط بین آسیا و اروپا است و یک مسیر جایگزین بسیار مورد نیاز است که در مقایسه با کریدور شمالی روسیه (بازوی شمالی کریدور شمال-جنوب) از سرعت بالاتری برخوردار است.

همکاری منطقه ای در اوراسیا

پس از حمله روسیه به کریمه در سال 2014، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز در بحبوحه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی با هدف ایجاد یک مسیر حمل و نقل چندوجهی مستقل بین چین، آسیای مرکزی، حوضه خزر و دریای سیاه با یکدیگر همکاری کردند. .

در این راستا، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان توافق نامه کریدور میانی را امضا کردند و کمیته هماهنگی کریدور میانی را برای توسعه و تسهیل زیرساخت ها و تجارت در این مسیر تشکیل دادند. این مسیر شامل بیش از 4250 کیلومتر خط راه آهن و 500 کیلومتر مسیر دریایی است و 2000 کیلومتر از کریدور شمالی روسیه (بازوی شمالی کریدور شمال-جنوب) کوتاهتر است. کریدور میانه، که هدف اصلی آن تقویت ارتباط بین آسیا و اروپا است، یک مسیر جایگزین بسیار مورد نیاز را فراهم می کند که سریعتر از کریدور شمالی روسیه است.

در سال 2017 خط آهن باکو – تفلیس – قارص به طول 826 کیلومتر افتتاح شد که بخش مهمی از کریدور میانی است و آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به هم متصل می کند. قطار ترانزیت از چین ظرف 12 روز از طریق این کریدور به ترکیه و طی 18 روز از طریق تونل زیر آبی مارمارای از چین به پراگ خواهد رسید.

بین سال‌های 2014 تا 2021، 49000 قطار باری از طریق کریدور میانی تردد کردند که افزایش سالانه 92.7 درصدی را نشان می‌دهد. متعاقباً، در سال 2021، 15183 قطار کانتینری، 1464 میلیون تن (معادل 20 فوت مکعب) بار را به مقصد تحویل دادند که نسبت به مدت مذکور به ترتیب 22.4 و 29 درصد افزایش نشان می‌دهد.

علیرغم افزایش قابل توجه مسیر کریدور میانی، این مسیر تنها 4 درصد از حجم و 5 درصد ارزش تجارت اتحادیه اروپا با چین را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، تجارت درون منطقه ای بین آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و اروپا عمدتاً از طریق کریدور میانی انجام شده است.

با وجود افزایش قابل توجه حمل و نقل دریایی در این مسیر، کریدور میانه تنها 4 درصد از حجم و 5 درصد از ارزش تجارت اتحادیه اروپا با چین را جابجا کرده است. علاوه بر این، تجارت درون منطقه ای بین آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و اروپا اغلب از این مسیر انجام شده است.

استفاده از کریدور میانی علیرغم درگیری روسیه و اوکراین

تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه مسکو پس از جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، بسیاری از کشتی ها و اپراتورهای حمل و نقل اروپایی را مجبور کرده است از عبور از کریدور شمالی (بازوی شمالی کریدور شمال-جنوب) و استفاده از آن اجتناب کنند. راهروی میانی را بالا می برد.

در نتیجه، بر اساس داده‌های جهانی، اکتبر ۲۰۲۲ کاهش ۴۰ درصدی محموله‌های چین و اتحادیه اروپا از طریق کریدور شمالی را نشان می‌دهد و در این بین، کریدور میانه به راه‌حلی ایده‌آل برای مقابله با تحریم‌ها و از سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است. و پس از این جایگزینی سود زیادی به دست آورده است.

ترافیک کانتینری در کریدور میانه در سال 2022 نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش یافته است و کشورهای منطقه تعامل دیپلماتیک خود را برای بهبود زیرساخت ها و سایر مسائل افزایش داده اند. در ژوئیه 2023، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، با هدف برقراری روابط سیاسی نزدیک تر و بهبود زیرساخت های حمل و نقل در طول کریدور از ازبکستان و قزاقستان بازدید کرد.

در نوامبر 2022، آذربایجان، گرجستان و قزاقستان اسنادی را برای کاهش ازدحام و توسعه زیرساخت های کریدور امضا کردند و سپس در ژوئن 2023 سرمایه گذاری برای ایجاد راه آهن مشترک را اعلام کردند. کریدور میانه به یک راه حل ایده آل برای تبعیت از تحریم های غرب علیه روسیه تبدیل شده است و از جایگزینی آن پس از سال 2022 بسیار سود برده است.

اروپا سخت کار می کند تا کریدور میانی را تقویت کند تا منافع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود را حفظ کند که شامل تنوع بخشیدن به منابع امنیت انرژی است. اتحادیه اروپا در ژوئیه 2022 قراردادی را برای خرید گاز از دریای خزر از طریق کریدور گاز جنوبی امضا کرد.

علاوه بر این، اروپا سخت کار می کند تا کریدور میانی را برای حفظ منافع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود، از جمله تنوع بخشیدن به منابع امنیت انرژی، تقویت کند. در جولای 2022، اتحادیه اروپا قراردادی را برای خرید گاز از دریای خزر از طریق کریدور گاز جنوبی امضا کرد.

اگرچه این حجم گاز برای جایگزینی گاز روسیه در اروپا کافی نیست، اما این توافق همچنان یک مورد استراتژیک محسوب می شود. متعاقباً، این مسیر به شدت مورد توجه نهادهای مالی بین المللی مانند بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک جهانی و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) قرار گرفت. با توجه به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک این کریدور برای اروپا و آسیای مرکزی، ایالات متحده نیز حمایت خود را از “سرمایه گذاری و توسعه مستمر” کریدور میانی و زیرساخت انرژی نشان داده است.

در همین حال، چین همچنین تلاش هایی را برای ایجاد هم افزایی بین ابتکار یک کمربند و جاده (BRI) و کریدور میانی انجام داده است، اما همکاری بین دو پروژه محدود است زیرا پکن هنوز به طور کامل در توسعه این پروژه سرمایه گذاری نکرده است. در سال 2015، در جریان اجلاس G20 در آنتالیا، چین و ترکیه تلاش هایی را برای ایجاد هم افزایی بین ابتکار کمربند و جاده و کریدور میانی انجام دادند، اما بسیاری از شرکای منطقه ای پس از موفقیت محدود پروژه های منطقه ای دیگر، نسبت به پکن بدبین بودند.

در آوریل 2023، سفیر چین در گرجستان از کریدور میانی حمایت کرد و در ژوئیه 2023، چین و گرجستان یک مشارکت استراتژیک برای ارتقای همکاری تجاری و تقویت زیرساخت های کریدور میانی امضا کردند.

هند و فرصت های کریدور میانی

هند به دنبال توسعه استراتژیک و سازنده با مناطق استراتژیک آسیای مرکزی و اوراسیا است که سرشار از ذخایر هیدروکربنی هستند. کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) به طول 7200 کیلومتر، شبکه ای از مسیرهای دریایی، جاده ای و ریلی که سنت پترزبورگ روسیه را به بمبئی هند متصل می کند، از سال 2002 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

کریدور شمال-جنوب که در حال حاضر 13 عضو دارد، زمان عبور و مرور را تا 40 درصد و هزینه های حمل و نقل را 30 درصد در مقایسه با حمل و نقل از کانال سوئز کاهش داده است، اما به دلیل خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک. برجام). این کریدور در سال 2018 و تحریم های شدید علیه ایران با موانع جدی مواجه شده است.

اگرچه تحریم های غرب تجارت در شاخه شمالی کریدور شمال-جنوب را مختل کرده است، کریدور شمال-جنوب به طور کلی برای روسیه حیاتی است. در اردیبهشت 1392، روسیه و ایران به ساخت 164 کیلومتر خط ریلی حیاتی که رشت و آستارا را از طریق انزلی از مسیر غربی این کریدور متصل می‌کند، تسریع کردند.

اگرچه تحریم های غرب تجارت در شاخه شمالی این کریدور را مختل کرده است، کریدور شمال-جنوب در کل برای روسیه حیاتی است. در اردیبهشت 1392، روسیه و ایران به ساخت یک خط ریلی حیاتی 164 کیلومتری که رشت و آستارا را از طریق انزلی از مسیر غربی این کریدور متصل می‌کند، تسریع کردند. با وام 1.4 میلیارد دلاری روسیه، ساخت راه آهن رشت – آستارا تسریع می شود و در سال 2027 به پایان می رسد.

همچنین ساخت خط آهن حیاتی چابهار – زاهدان به طول 628 کیلومتر که بندر راهبردی چابهار را به سیستم راه آهن سراسری ایران و کریدور شمال – جنوب متصل می کند نیز در سال آینده به پایان می رسد. کریدور شمال-جنوب که در حال حاضر 13 عضو دارد، زمان ترانزیت را 40 درصد و هزینه های حمل و نقل را 30 درصد در مقایسه با مسیر کانال سوئز کاهش داده است.

به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب، هند می تواند از کریدور میانی برای تسهیل دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا، منطقه خزر و آسیای مرکزی و فراتر از آن استفاده کند. با تکمیل مسیر ریلی رشت – آستارا، زمان عبور از مسیر غربی این کریدور از 25 به 30 روز فعلی به تنها 10 روز کاهش می یابد.

عبور از مسیر دریایی معمول (مسیر دریایی کریدور شمال – جنوب) که 16129 کیلومتر طول دارد 45 روز طول می کشد. مسیر غربی این کریدور نیز از کریدور میانه در آذربایجان می گذرد و در مدت کوتاهی می توان به دهلی نو رسید. از طریق کریدور میانی، رسیدن به بازارهای اروپایی و منطقه وسیع تر دریای سیاه از طریق باکو-تفلیس-باتومی یا باکو-تفلیس-قارس.

کریدور میانه یک مسیر ضروری برای کشورهای آسیای مرکزی است که می خواهند تجارت خود را با اروپا گسترش دهند تا از طریق کاهش وابستگی به چین، خطرات ژئوپلیتیک مرتبط را کاهش دهند. پیش بینی می شود در صورت حمایت ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر از این کریدور، تجارت در امتداد کریدور میانه تا سال 2030 سه برابر شود.

کریدور میانه یک مسیر ضروری برای کشورهای آسیای مرکزی است که می خواهند تجارت خود را با اروپا گسترش دهند تا از طریق کاهش وابستگی به چین، خطرات ژئوپلیتیک مرتبط را کاهش دهند. اگر ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر از این کریدور حمایت کنند، انتظار می رود تجارت در امتداد کریدور میانه تا سال 2030 سه برابر شود.

در نتیجه افزایش 37 درصدی مبادلات تجاری بین آذربایجان، گرجستان و قزاقستان و 28 درصد افزایش مبادلات تجاری بین این کشورها و اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت. برای هند، همگرایی بین کریدور میانه و کریدور شمال-جنوب خطر اختلال را کاهش می دهد و به دهلی نو کمک می کند تا نفوذ قدرت نرم خود را در منطقه افزایش دهد.

پروژه کریدور میانه فرصت های بزرگی را برای کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان و جمهوری های آسیای مرکزی ارائه می دهد. این کریدور پتانسیل ایجاد تنوع اقتصادی، تقویت یکپارچگی منطقه‌ای و تقویت روابط دیپلماتیک قوی‌تر را دارد و بنابراین هند می‌تواند از روابط خود در منطقه برای ایجاد مشارکت‌های فرهنگی و اقتصادی جدید در اوراسیا، حتی در زمان‌های چالش برانگیز استفاده کند. ژئوپلیتیک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.