افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
3

همگرایی ایران و آمریکای لاتین; دور از سلطه یانکی ها – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 143078
همگرایی ایران و آمریکای لاتین;  دور از سلطه یانکی ها – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر، گروه سیاسی – نفیسه عبداللهی: “میگل دیازکانلرئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهور اسلامی ایران ظهر امروز و پس از گذشت 22 سال از آخرین سفر خودفیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران می شود. رئیس جمهور کوبا وی در این […]

خبرگزاری بیشتر، گروه سیاسی – نفیسه عبداللهی: “میگل دیازکانلرئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهور اسلامی ایران ظهر امروز و پس از گذشت 22 سال از آخرین سفر خودفیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران می شود.

رئیس جمهور کوبا وی در این سفر علاوه بر دیدار رسمی با حجت الاسلام رئیسی، دیدارهایی نیز با برخی از مقامات ارشد کشورمان خواهد داشت و توانمندی ها و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می گذارد. از نظر فن آوری آنها از جمهوری اسلامی ایران و انستیتو پاستور که در زمینه های پزشکی و پزشکی با کوبا همکاری می کند بازدید خواهند کرد..

توانمندی های کوبا برای ایران؛ از حوزه پزشکی گرفته تا حوزه سیاسی

کوبا مانند کشورهای توسعه یافته دارای قابلیت های مهمی در زمینه علوم پزشکی، میکروبیولوژی و داروسازی است. به ترتیب خدمات پزشکی این کشور به ویژه در زمان شیوع ویروس. تاج پادشاهی به کشورهای دیگر ارائه شده است.

از سوی دیگر، شباهت های مهم رویکردهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین مانند نفی استکبار، حمایت از مستضعفان و نفی سلطه طلبی آمریکا، ایران و آمریکای لاتین را در مذاکرات بین المللی مورد حمایت قرار داد. . انجمن ها

روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دولت های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بوده است که در دولت های نهم و دهم به اوج خود رسید. ما بودیم. این روابط در دولت های یازدهم و دوازدهم با عمق کمتری ادامه یافت، اما به نظر می رسد دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این حوزه جغرافیایی داشته و در عین حال سعی در تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه غرب آسیا دارد، پیشنهاد می شود. تلاش برای توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده..

با هدف تقویت همکاری ها با آمریکای لاتین، امسال مقامات ارشد کشورمان سفرهایی به آمریکای لاتین داشته اند که از این نظر می توان به سفر رئیس جمهور به 3 کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا اشاره کرد. رئیس جمهور کشورمان در خردادماه سال جاری پس از 12 سال و به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرد و در این سفر 6 سند و تفاهم نامه همکاری در بخش های قضایی، همکاری های سیاسی همه جانبه، روابط گمرکی و گمرکی امضا شد. مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات ارشد دو کشور رسید.

سفری با فرامتن های مهم

سفر رئیس جمهور کشورمان به سه کشور آمریکای لاتین را نباید تنها از طریق انعقاد برخی قراردادها تحلیل کرد چرا که فرامتن این سفرها مهمتر از متن آنها بود. کشورهای آمریکای لاتین ضمن استقبال از جمهوری اسلامی ایران به سخنان آمریکا گوش دادند و ایران هراسی یک دکترین ثابت غرب تحت رهبری آمریکا با هدف جلوگیری از توسعه روابط کشورمان با سایر دولت ها است. اما آنچه در عمل شاهد بودیم نشان می‌دهد که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در پرداختن به پدیده‌های بین‌المللی که مبتنی بر آمیزه‌ای از آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است، مثمر ثمر بوده است.

در نتیجه، کشورهای آمریکای لاتین در سیاست خارجی دولت سیزدهم بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. کشورهایی که توسعه روابط با آنها علاوه بر کاهش تاثیر تحریم ها به عنوان یک ظرفیت در مجامع و سازمان های بین المللی به نفع طرفین مورد استفاده قرار می گیرد. برای بررسی بیشتر روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین به ویژه در دولت سیزدهم به ادامه مطلب بروید «هادی عالمی فریمان» و به سراغ «حسن هانی زاده» رفتیم.

فریمن: هدف از سفر این مقام کوبایی شکستن تحریم های بین المللی است

«هادی عالمی فریمن» کارشناس مسائل آمریکای لاتین خبرنگار بیشتر وی گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار دارند، به نظر می رسد دو طرف با همگرایی در تلاش هستند تا از تحریم ها دوری کنند. وی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور کوبا به ایران دو هدف اصلی دارد، هدف اول سیاسی و هدف دوم اقتصادی و در واقع شکستن تحریم های بین المللی تا حد امکان است، گفت: ایران و کوبا می توانند تبادل کالا داشته باشند. منابع و خدمات بین یکدیگر و کمک به توسعه روابط دوجانبه از بعد اقتصادی به نحوی است.

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به موانع پیش روی روابط با کشورهای آمریکای لاتین گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به آمریکای لاتین، بخش خصوصی اعلام کرد که وسایل نقلیه لازم مانند کشتی برای حمل کالا نداریم. و از سوی دیگر ارتباط دریایی منظمی با این حوزه وجود ندارد. از سوی دیگر ضعفی در رابطه با کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد و آن این است که ما توانایی ها و پتانسیل هر یک را نمی دانیم که باید بار اقدامات مهمی باید انجام شود.

فریمن با اشاره به تبادلات فرهنگی ایران و کوبا گفت: در رابطه با کشورهای آمریکای لاتین باید روی نقاط مشترک فرهنگی کار کرد و البته نشست نخبگان و شخصیت های دانشگاهی می تواند در این زمینه موثر باشد. وی با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ایران و کوبا افزود: دولت به تنهایی قادر به برقراری روابط اقتصادی موثر و در این بار یک بخش خصوصی قوی باید وارد شود و روابط را توسعه دهد.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه هاوانا گفت: کوبا در حال حاضر تحت بدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، بنابراین می‌تواند گشایش‌هایی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه پاکسازی ایجاد کند. فریمن با بیان اینکه کوبا در مسائل پزشکی، بهداشتی و گردشگری حرف اول را می زند، افزود: در حال حاضر ترکیه و چین تلاش می کنند در این کشور اقدام کنند. بنابراین لازم است ایران برای توسعه روابط با کوبا اقدامات لازم را انجام دهد.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران می خواهد ضمن حضور در حیاط خلوت آمریکا، منافع ملی کشورمان را دنبال کند و نوعی همگرایی با این کشورها داشته باشد.

هانی زاده: سفر رئیس جمهور کوبا می تواند فضای مناسبی را بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل نیز خبرنگار بیشتر وی گفت: کوبا یکی از کشورهای انقلابی آمریکای لاتین است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برقرار کرد. سفر «فیدل کاسترو» رئیس جمهور سابق این کشور به ایران در روابط کشورمان با کشورهای آمریکای لاتین بسیار مؤثر بود.

همگرایی ایران و آمریکای لاتین، به دور از سلطه یانکی ها

وی با اشاره به تقابل کوبا و آمریکا و وجود سیاست های مشترک جمهوری اسلامی ایران و کوبا در این زمینه، ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر کشورهای آمریکای لاتین آثار استعمار آمریکا و اروپا را بر پیکر خود دارند. ، در نفی استکبار، مبارزه با ظلم و نفی هژمونی آمریکا شباهت های مشترکی با ایران دارد.

کارشناس مسائل بین الملل به سفر رئیس جمهور کوبا به تهران اشاره و تصریح کرد: سفر سران کشورهای لاتین به ایران نشان از احترام کامل ایران برای کشورها و ملت های این حوزه دارد. سفر رئیس جمهور کوبا به ایران می تواند فضای مناسبی را بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کند.

هانی زاده تاکید کرد: از آنجایی که کوبا به فناوری های ایران در زمینه های مختلف نیاز دارد، به نظر می رسد در این سفر با امضای چندین قرارداد فضای جدیدی بین ایران و آمریکای لاتین ایجاد شود.

وی گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال ایجاد جایگاه اقتصادی و روابط سیاسی در سطح بالاتر است و کوبا یکی از کشورهای تاثیرگذار در این زمینه است. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین افزود: حضور ایران در این کشورها می تواند بلوک جدیدی در تعاملات کشورهای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=143078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.