افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

همکاری های تجاری ایران و آفریقا بسیار اندک است.

  • کد خبر : 27598
همکاری های تجاری ایران و آفریقا بسیار اندک است.

به گزارش بازار، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی در خصوص ظرفیت های اقتصادی قاره آفریقا برای ایران گفت: اهمیت قاره آفریقا به عنوان یک منطقه جغرافیایی با بیش از 54 کشور پوشیده نیست. از هر کسی. زیرا توانایی های بسیار ویژه ای در زمینه های مختلف دارد. وی افزود: […]

به گزارش بازار، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی در خصوص ظرفیت های اقتصادی قاره آفریقا برای ایران گفت: اهمیت قاره آفریقا به عنوان یک منطقه جغرافیایی با بیش از 54 کشور پوشیده نیست. از هر کسی. زیرا توانایی های بسیار ویژه ای در زمینه های مختلف دارد.

وی افزود: برخی از کشورهای این قاره مانند نیجریه و الجزایر عضو اوپک هستند و نقش مهمی دارند. برخی از کشورها مانند مصر در عرصه سیاسی، منطقه ای و بین المللی مقر محسوب می شوند و اتیوپی نیز مقر اتحادیه آفریقا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. اما نه آنطور که انتظار می رفت.

این نماینده مجلس در مجموع روابط ایران با قاره آفریقا را نامطلوب خواند و گفت: کمیسیون روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس طی ماه های اخیر سه نشست تخصصی با نهادهای مختلف و بخش خصوصی با محوریت آسیب شناسی عدم توسعه ایران برگزار کرد. روابط با آفریقا و نتایج دیدارها همچنین این واقعیت بود که سقف همکاری ما با کشورهای آفریقایی بسیار ناچیز و حدود یک میلیارد دلار است.

گلرو با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی بیش از 50 میلیارد دلار است، گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود و در حوزه سیاست خارجی و البته بر توسعه روابط با آفریقا و آمریکای لاتین تاکید کردند. ، میدان بسیار گسترده است و رقابت بسیار سخت است.

یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای جهان به ویژه آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و روسیه در بازارهای آفریقا حضور جدی دارند و با یکدیگر رقابت می کنند، خاطرنشان کرد: وی افزود: اخیراً بازیکنان کوچکی مانند ترکیه به یک بازیگر بزرگ در این قاره ها تبدیل شده اند و به همین دلیل در این زمینه عقب مانده ایم.

وی درباره دلایل عدم حضور موثر بخش خصوصی در قاره آفریقا گفت: در جلسه کمیسیون روابط خارجی مجلس با حضور 14 سفیر آفریقای مقیم تهران به این نتیجه رسیدیم که عدم موفقیت ما در عرصه آفریقا ناشی از عدم باور و شناخت توانایی ها و قابلیت های دو طرف است.

گلرو همچنین کمبود زیرساخت های حمل و نقل به ویژه پروازها و تحریم ها را از دیگر عوامل این عدم موفقیت برشمرد و یادآور شد: سفرای آفریقا با وجود تحریم ها اعلام کردند که اعتقادی به تحریم ندارند و بر همکاری با آنها تاکید کردند. در این زمینه. تجارت خارجی و ظرفیت های ایران و آفریقا و طهتر تاکید زیادی داشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.