افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

همه گروه های اسلامی که نقاط مشترک زیادی دارند باید به این نقاط مشترک پایبند باشند.

  • کد خبر : 368770
همه گروه های اسلامی که نقاط مشترک زیادی دارند باید به این نقاط مشترک پایبند باشند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات; آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت که از امروز پنجشنبه بیست و نهم شهریورماه در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، تاکید کرد: یکی از موضوعات روشنی که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، مسئله این است که وحدت جامعه . […]

به گزارش گروه فرهنگی حیات; آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت که از امروز پنجشنبه بیست و نهم شهریورماه در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، تاکید کرد: یکی از موضوعات روشنی که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، مسئله این است که وحدت جامعه . در سايه وحدت در انديشه و عمل، همه نيروها كنار رانده مي شوند و سرانجام نتايج عظيمي حاصل مي شود، اما در تقسيم و جدايي نيروهاي عملي و فكري، اينها پراكنده مي شوند و هرگز مثمر ثمر نيستند.

متن پیام آیت الله سبحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائل روشنی که همه بر آن اتفاق نظر دارند، مسئله وحدت جامعه است. در سایه وحدت در اندیشه و عمل، همه نیروها کنار زده می شوند و در نهایت نتایج بزرگی حاصل می شود، اما در تفرقه و پراکندگی. نیروهای عملی و فکری پراکنده هستند و هرگز مثمر ثمر نیستند.

بر این اساس، قرآن جامعه اسلامی را موظف می‌کند که به «حبیل الله» چنگ بزند و از تفرقه و تفرقه بپرهیزد آنجا که می‌فرماید:

نکته ای که در اینجا قابل ذکر است این است که هابل چگونه خاصیت «اعتصام» را به عنوان یک رشته معرفی می کند، در صورتی که می توانست آن را به گونه ای دیگر بیان کند، مانند (واعثموا بالقرآن) و مانند آن، شاید دلیل آن این باشد که کسی که در ته چاه است، راه نجات او طنابی است که به چاه فرستاده می شود تا به او بچسبد و بلند شود، گویی جامعه متفرقه و پراکنده مانند فردی است که در آن است. چاهی است و با چنگ زدن به ریسمان وحدت و یگانگی خود را نجات می دهد).

از روز اول وحدت مسلمانان و پرهیز از تفرقه مورد توجه پیامبر گرامی بود در حالی که گروه منافقین به ویژه یهودیان به فکر ایجاد تفرقه و اختلاف بودند.

در یکی از روزهای پیروزی اسلام در مدینه، یهودی به نام شاس از آنجا می گذشت و جوانان انصار از دو قبیله اوس و خزرج را دید که دور هم جمع شده بودند و گل می خواندند و چند سال پیش تشنه بودند. از خون دیگری نوع اتحاد آن یهودی را خشمگین کرد، او برگشت و به یکی از جوانان یهودی یاد داد که به آنها ملحق شود و جنگ های قبل از اسلام را به آنها یادآوری کند که چگونه اوساسی ها در جنگ “.بغات” چنین و چنان کردند و از آنها انتقام گرفتند. خزرجیان!

جوانان اوس و خزرج به خاطر سادگی، تحت تأثیر تبلیغات مسموم این جوان قرار گرفتند، آن وحدت را فراموش کردند و آماده درگیری و جنگ شدند (ای جماعت مسلمین به خدا قسم من رهبرم. جاهلیت و من در میان شما هستم، پس از آن خداوند مرا در اسلام هدایت کرد و مرا گرامی داشت و پیرویم از امر جاهلیت را قطع کرد و مرا از کفر و در میان دلهای شما رهایی بخشید.[۱])

ای مسلمانان، خدایا، آیا شایسته است که آواز جاهلیت را احیا کنم و من در میان شما هستم که خداوند شما را به اسلام هدایت کرد و سرانجام شما را عزیز ساخت و رشته های جاهلیت را برید و شما را از کفر نجات داد و شما را گرامی داشت که کردید؟

پیام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درسی عبرت آموز برای جامعه اسلامی است که یهودیان و غیریهودیان پیوسته در تلاش برای ایجاد تفرقه و دشمنی در جامعه اسلامی هستند و وضعیت کنونی غزه گواه روشنی بر چگونگی نسل کشی و جنایت این عناصر ناپاک و همدستان آنها است. .

همه جناح های اسلامی با داشتن اشتراکات فراوان باید به آن مشترکات پایبند باشند و مسائل فکری و عقیدتی را در مدارس مطرح کنند به امید رسیدن به ساحل وحدت.

مرحوم شرف الدین که از رهبران وحدت اسلامی بود سخن زیبایی دارد. وی خطاب به همه فرقه های اسلامی گفت: ما با هم هستیم اکثر ما با هم فرق داریم.

بدینوسیله از تمامی علاقه مندان به قربت به ویژه حاضران در این همایش کمال تشکر و قدردانی را دارم و برای همه آنان از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق دارم.

این نوع اجتماع مفید و سودمند است، اما کافی نیست. علاقمندان به این رویکرد باید اقدامات موثری انجام دهند.

مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی قمی در سخنرانی خود در مدرسه فیضیه در سال 1328 می‌گوید: به ما اطلاع داده شده است که برخی ناشران در مصر در صدد اصلاح کتاب تعارض اسلام و کفر هستند.

وی امروز در کتاب اصول مذاهب الشیعه الامامیه می نویسد: «الخمینی نام خود را در اذان وارد کرد» و این کتاب چندین بار به تعداد زیاد چاپ شده است.

نتیجه می گیریم که گفتن «نزدیک» یا «ایها مسلمون قرباوا خطی» کافی نیست. چه شاعر نازنین پارسی گو می گوید:
نام فروردین به باغ گل نمی آورد *** شب به نام چراغ روشن نمی شود.
اسم را گفتی و نام را جست و جو می کنی *** ماه بالای نی در آب است.
شما هیچ نام ناشناس ندیده اید

قم 24/06/1403
موسسه امام صادق (علیه السلام)
جعفر سبحانی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.