افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

همسر متواضع؛ علائم و روش های درمان

  • کد خبر : 33091
همسر متواضع؛  علائم و روش های درمان

تحقیر شدن در یک رابطه یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی بیفتد. وقتی با کسی وارد رابطه می‌شویم، آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که طوری صحبت یا رفتار کند که ما را بی‌ارزش کند. با این حال، گاهی اوقات این اتفاق می افتد. چگونه از خود در برابر […]

تحقیر شدن در یک رابطه یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی بیفتد. وقتی با کسی وارد رابطه می‌شویم، آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که طوری صحبت یا رفتار کند که ما را بی‌ارزش کند. با این حال، گاهی اوقات این اتفاق می افتد. چگونه از خود در برابر توهین های همسرمان محافظت کنیم؟ چه نشانه هایی به ما ثابت می کند که شریک عاطفی ما به دنبال تحقیر ماست؟ آیا باید فوراً به فکر جدایی باشیم یا راه های دیگری برای حل این مشکل وجود دارد؟ در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوالات هستیم.

نشانه های یک همسر متواضع

1. حرف شما را قطع می کند

یکی از نشانه های مهم رفتار تحقیرآمیز، قطع مداوم حرف طرف مقابل است. این رفتار به این معناست که همسرش برای عقیده و افکار او ارزشی قائل نیست.

2. او فکر می کند از شما باهوش تر است

یکی دیگر از نشانه هایی که با قطع صحبت های شما همراه است، این باور است که شما باهوش تر از آنچه هستید هستید. همسر شما از اینکه در موقعیت های مختلف ثابت کند که از شما باهوش تر است نمی ترسد.

3. همدل نیست

یک فرد متواضع نمی تواند همدل خوبی برای شما باشد. وقتی بعد از یک مشکل بزرگ برای همدردی نزد او می روید، او شما را به خاطر آن سرزنش می کند. به عنوان مثال، می تواند به شما بگوید که خیلی ضعیف و نرم هستید و نباید مشکل را خیلی جدی بگیرید.

4. فاقد هوش هیجانی است

به دلیل فقدان هوش هیجانی، فرد مغرور نمی تواند احساسات دیگران را درک کند زیرا فقط به احساسات خود اهمیت می دهد. این افراد اغلب رفتارهای نامناسب خود با دیگران را به شیوه های غیرمنطقی توجیه می کنند.

5. او به شما می گوید که برای او کافی نیستید.

یکی از نشانه های جدی رفتار توهین آمیز این است که به گونه ای رفتار کنید که فکر می کنید به اندازه کافی برای شریک زندگی خود خوب نیستید. درست است که هیچ کس کامل نیست، اما اگر کسی بخواهد دائماً نقص و ضعف خود را به شما یادآوری کند، نشانه آن است که با شما با تحقیر رفتار می کند. یک همسر متواضع دائماً به شما توصیه می کند که چه بخورید، چه بپوشید، چگونه صحبت کنید یا راه بروید.

6. کامل محسوب می شود

او شما را ناکافی می بیند اما خود را کامل و کافی می بیند. همسر متواضع فکر می کند که او فرد کاملی است و بقیه از جمله شما باید دستورات آنها را اجرا کنند.

7. با دیگران با تحقیر رفتار کنید.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند همسرتان را متذکر شوید، رفتار او با دیگران است. فرد متواضع دیگران را پست تر از شما می بیند، بنابراین با آنها با تحقیر رفتار می کند. اگر اعتراض کنید، احتمالاً از یک دلیل غیرمنطقی مانند پرداخت به عنوان بهانه رفتار نامناسب خود استفاده می کنند.

8. خودتان و دیگران را قضاوت می کنید.

یکی دیگر از نشانه های رایج، قضاوت این افراد است. یک همسر متواضع فقط باید داستانی را از شما بشنود تا قضاوت کند. به حرف های شما یا دیگران گوش نمی دهد. او ممکن است شما یا شخص دیگری را در موقعیتی بدون تقصیر سرزنش کند و از خود بپرسد که اگر او بود چگونه می توانست بهتر با این موقعیت کنار بیاید.

9. دستاوردهای خود را دست کم بگیرید

وقتی در زندگی به چیزی دست می یابید، ارزش آن را دارد که با عزیزان خود جشن بگیرید. یک شریک طردکننده ممکن است نسبت به موفقیت شما حسادت کند و نگران باشد. بنابراین، می توانید با دست کم گرفتن و دست کم گرفتن دستاورد خود و نگرش سرد سعی کنید از اهمیت خود بکاهید.

10 او بدون اینکه نظر شما را بپرسد تصمیم می گیرد.

از آنجایی که فرد متکبر خود را برتر و باهوش تر از شما می داند، در تصمیم گیری ها به نظر شما اهمیت نمی دهد. او تصمیمات زیادی می گیرد که باید با هم گرفته شوند، بدون اطلاع یا توجه شما.

11 در مورد هر موضوعی مشاوره ناخواسته می دهد.

گاهی تنها چیزی که نیاز دارید گوش شنوا و همدلی است. اما همسر تحقیر کننده می خواهد به جای انجام این کارها به سرعت راه حل های خود را به شما تحمیل کند. از طرفی چون این فرد خود را دانای کل می بیند در همه موضوعات اظهار نظر می کند.

12 شما را اذیت می کند و با شما بازی می کند

طعنه آمیز بودن هنگام صحبت با شما یا در مورد شما، همراه با رفتار تمسخر آمیز، از دیگر نشانه های رفتار تحقیرآمیز است.

عواقب رفتار بد شریک زندگی

رفتار تحقیرآمیز همسرتان می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، اجتناب از صحبت با همسر برای فرار از این رفتارها و گیر افتادن در یک رابطه آسیب زا از پیامدهای چنین رفتارهایی است.

چرا همسرم رفتار تحقیر آمیز دارد؟

بر اساس تحقیقات، افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نگرش تحقیر آمیزی نسبت به دیگران دارند. علاوه بر این، کسانی که احساس ناامنی عمیق درونی می کنند یا در رابطه کنترل می کنند و از آسیب پذیر نشان دادن می ترسند، این نوع رفتار را با شریک زندگی خود دارند.

ممکن است همسر تحقیرکننده اصلاً نداند که رفتارش نامناسب و تحقیرآمیز است. اما این عدم آگاهی از شدت چنین رفتاری نمی کاهد.

چگونه با همسر تحقیرکننده خود رفتار کنیم؟

اگر شما هم تجربه چنین رابطه ای را دارید، ممکن است بخواهید از صحبت و رویارویی با موضوع اجتناب کنید تا طرف مقابل را به چنین رفتارهایی تحریک نکنید. این اشتباه است، زیرا ماندن در رابطه برای سلامت روان شما مضر است. در عوض، توصیه های زیر را امتحان کنید.

1. با یک همسر مغرور مقابله کنید

منظور از رویارویی این نیست که مثل او شروع به فحاشی کنند یا دعوا کنند. این شما را وارد یک چرخه معیوب مخرب می کند. منظور از رویارویی، اشاره مستقیم به رفتار تحقیرآمیز و درخواست با احترام و آرامش برای توقف رفتار است. مثلاً فرض کنید همسرتان درآمد کم شغل شما را بهانه ای برای تحقیر شما قرار داده است. اگر این اتفاق افتاد، مشخص کنید که از حرف های او ناراحت هستید. بگو من شغلم را دوست دارم، حتی اگر کمتر از کار تو باشد. از او بخواهید در این مورد چیز ناخوشایندی نگوید.

2. از همسرتان بخواهید دلیل رفتار تحقیرآمیز خود را توضیح دهد.

همانطور که گفتیم بعضی ها اصلا نمی فهمند حرف و رفتارشان تحقیرآمیز است. بنابراین با به چالش کشیدن شریک زندگی خود و درخواست از او برای توضیح اینکه چرا چنین کاری انجام می دهد، می تواند منجر به اذعان به نقاط ضعف شریک خود و تلاش برای بهبود رابطه شود. گاهی اوقات انسان بدون اینکه بداند این کار را انجام می دهد. در این مواقع سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با تذکر موضوع را حل کنید.

3. به زوج درمانگر مراجعه کنید

اگر همسرتان به دلایلی مانند اختلالات روانی یا مسائل عاطفی حل نشده شما را سرزنش می کند، ممکن است بخواهید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. درمانگر که در دعوای بین شما فردی بی طرف است، می تواند به هر دوی شما راه های سالم برخورد با این موقعیت ها را آموزش دهد و مشکلات پنهان در رابطه را برای حل و فصل آشکار کند.

اگر هر یک از شما مایل به گوش دادن و مسئولیت پذیری باشید، اکثر روش های درمانی موثر هستند و رابطه بهبود می یابد.

4. مراقب سلامت روان خود باشید

ضمن رعایت راهکارهای ذکر شده، باید بدانید که ممکن است این مشکل یک شبه برطرف نشود، بنابراین باید مراقب سلامت روان خود باشید. گذراندن وقت با دوستان و کسانی که به شما احساس ارزشمندی می کنند همراه با یادگیری تکنیک های مراقبت از خود می تواند به شما در این راه کمک کند.

5. رابطه را ترک کنید

ترک رابطه را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرید. اگر مشکلات موجود در رابطه از جمله رفتار تحقیر آمیز همسرتان به هیچ وجه حل نشد، وقت آن است که به فکر استراحت باشید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.