تقریباً دو هفته است که هر جا می روید یا وارد هر جمعی می شوید و در مورد آن صحبت می کنید. مبارزه همستر این رباتی است که در قالب بازی طراحی شده و وعده کسب درآمد در قالب ارز دیجیتال را می دهد، اما حتی به گفته رئیس کمیسیون بازی های رایانه ای و نرم افزارهای سرگرمی نصر ایران، نه تنها سرگرم کننده نیست. سازمان (سیستم اتحادیه رایانه ای)، نمی توان آن را “بازی” نامید، اما در محاوره با این عنوان شناخته می شود.
ابوالفضل صادق در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه «همستر کامبت» از نظر سازندگان بازی در زمره بازی ها قرار نمی گیرد، اظهار کرد: البته طراحان این بازی تلاش کردند تا همستر کامبت کمی شبیه به هم باشد. به بازیهای Idol Clicker (نوعی بازی ویدیویی که برای گروه خاصی طراحی شده است، اما از آنجایی که تقریباً هیچ گیمپلی به جز ضربه زدن وجود ندارد، نمیتوان آن را بازی نامید.
وی تاکید کرد: می توان آن را اپلیکیشنی دانست که در آن سعی شده اقتصاد بازی اجرا شود. از آنجایی که کاربر احساس می کند چیزی را دریافت می کند، به فضای خود باز می گردد و در نتیجه نرخ بازگشت بازیکنان به بازی را افزایش می دهد. اقتصاد بازی کاربر را مجبور می کند تا به بازی بچسبد، مانند همستر کمبت، ضربه زدن یا به روز رسانی کارت ها این فضا را ایجاد کرده است.
بازی موبایل چه ویژگی هایی دارد؟
این سازنده بازی درباره ویژگیهای لازم برای بازیهای موبایلی توضیح داد: بازیها باید دارای گیمپلی یا شیوه بازی جذاب، داستان و موضوع (ژانر) باشند تا بازیکن در یک فرآیند از پیش تعیینشده بازی کند و مراحل مختلف را طی کند و برای انجام آن جایزه دریافت کند. و به طور کلی یک عمل انجام دهید تا نام بازی گذاشته شود.
رئیس کمیسیون بازی های رایانه ای و نرم افزارهای سرگرمی سازمان نصر ایران تاکید کرد: بازی باید بتواند انسان را سرگرم کند اما همستر کامبت بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر اسمش را بازی بگذاریم همستر کامبت در آن قرار می گیرد. بازی برای برنده شدن دسته; یعنی فرد به دنبال سرگرمی نیست و فقط برای کسب پول بازی می کند. البته برخی از بازیهای Play to Earn وجود دارند که جنبه سرگرمی آن نیز رعایت میشود.
جنبه درآمدزایی بازی ها
وی با اشاره به اینکه استفاده از بازی های Play to Earn در سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: بازیکنان ترجیح داده اند که رایگان بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست آورند. این موضوع بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده است و شاهد بازی هایی در پرفروش ترین های بازار هستیم که جوایز متعدد و زیادی برای بازیکنان در نظر گرفته اند تا فرد فکر نکند که وقت خود را با بازی تلف می کنند.
رئیس کمیسیون بازیهای رایانهای و نرمافزارهای سرگرمی سازمان نصر ایران ادامه داد: حتی بازیسازان داخلی نیز به تولید بازیهای Play to Earn پرداختهاند و اقتصاد بازیهای خود را بهگونهای طراحی کردهاند که با وجود جذابیت بصری، بازیکن ممکن است احساس کند که چیزی به دست آورده است.
موفقیت همستر کمبت در جذب مخاطب
وی درباره جنبه مالی «همستر کامبت» توضیح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار برخی افراد قرار گیرد تا بتوانند آن را مبادله کنند اما طراحان همستر کامبت هوشمندانه این اولیه را امتحان کردند. ارز را به صورت پیشنهاد بازی به مخاطب برای کسب سکه یا سود تلاش کند و سپس طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام کنند. یعنی تلاش فرد در نهایت ارزش پیدا می کند. اگر بخواهیم همستر کامبت را از این منظر بررسی کنیم، با توجه به میزان مخاطبی که جذب کرده است، باید بگوییم که بسیار موفق بوده است.
هوشمندی در کاهش هزینه های بازاریابی
رئیس کمیسیون بازی های رایانه ای و نرم افزارهای سرگرمی سازمان نصر ایران ادامه داد: همستر کامبت با این برنامه طراحی شده هزینه بازاریابی را بسیار کاهش داده است زیرا مردم تشویق می شوند برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر آن را برای دیگران ارسال کنند. به این ترتیب مخاطبان زیادی جذب آن می شوند. افزایش نرخ بازگشت به بازی یکی از عوامل موفقیت بازی است.
وی به بازیکنان همستر کامبت هشدار داد: افراد هنگام تعیین ارزش این فعالیت مراقب باشند اطلاعات خود را به راحتی در اختیار هیچ شخص و کانالی قرار ندهند تا حساب آنها خالی نماند.