افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

همبستگی بی سابقه احزاب و جریان های سیاسی لبنان با حزب الله – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 373584
همبستگی بی سابقه احزاب و جریان های سیاسی لبنان با حزب الله – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات طوفان الاقصی معادلات منطقه آشفته خاورمیانه را وارد مرحله جدیدی کرد. حزب الله لبنان از همان ساعات اولیه جنگ، درگیری محدود و کنترل شده ای را در مرزهای جبهه شمالی با اسرائیل آغاز کرد تا بخشی از توان رزمی رژیم صهیونیستی را درگیر کند و از مردم مظلوم غزه […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات طوفان الاقصی معادلات منطقه آشفته خاورمیانه را وارد مرحله جدیدی کرد. حزب الله لبنان از همان ساعات اولیه جنگ، درگیری محدود و کنترل شده ای را در مرزهای جبهه شمالی با اسرائیل آغاز کرد تا بخشی از توان رزمی رژیم صهیونیستی را درگیر کند و از مردم مظلوم غزه حمایت کند و این رژیم را مجبور به پذیرش آتش بس کند. . اکنون پس از گذشت نزدیک به یک سال جنگ، توجه رژیم صهیونیستی به مرزهای شمالی معطوف شده و بر تعداد سربازان خود در مرز با لبنان افزوده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری احتمال افزایش سطح درگیری ها و جنگ تمام عیار میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

واقعیت این است که اکثریت احزاب و جریان های سیاسی لبنان با وجود اختلاف نظرها و دیدگاه های سیاسی با حزب الله و با رویکرد حمایتی آن هم در فضای داخلی در مقابل رژیم صهیونیستی در ائتلاف کامل با محور مقاومت هستند. ، دیدار حزب الله در این یادداشت قصد داریم رویکرد احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف لبنان را در طول سال گذشته بررسی کنیم.

جنبش امید؛ متحد استراتژیک حزب الله

جنبش امل به عنوان یکی از دو حزب بزرگ شیعی لبنان، ضمن تاکید بر حفظ وحدت ملی، در یک سال گذشته موضع حمایت کامل از حزب الله را اتخاذ کرده است. «نبیه بری» به عنوان رهبر این جریان که رئیس پارلمان لبنان نیز هست طی یک سال گذشته بارها بر لزوم مقاومت لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. ایشان در دیدار خردادماه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: «لبنان نتوانست در برابر کشتار مردم غزه سکوت کند، لذا مقاومت لبنان برای حمایت از مردم غزه وارد میدان شد. ” در نهایت، این مواضع نشان دهنده اتحاد استراتژیک حزب الله و جنبش امل به عنوان دو جنبش شیعی عمیقاً ریشه دار در لبنان است.

احزاب سنی و دروزی همراه با حزب الله

اهل سنت لبنان نیز با وجود اختلاف نظر با حزب الله در موضوعات مختلف از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی حمایت می کنند. اگرچه افرادی مانند «سعد حریری» مدت ها پیش از سیاست بازنشسته شده و جایگاه چندانی در فضای لبنان نداشتند، اما به دلیل فضای حاکم در میان اهل سنت لبنان، چهره های نزدیک به وی رژیم صهیونیستی را عامل این بحران دانستند. در منطقه و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در کنار حزب الله قرار گرفت. اظهارات سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه حزب الله لبنان برای حمایت از مردم مظلوم غزه و فشار بر رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس وارد میدان شده است، واکنش مثبتی در جامعه اهل سنت داشت و به همین دلیل، احزاب که به طور سنتی هر چند یک توافق داشتند. رویکرد انتقادی نسبت به حزب‌الله، در جریان جنگ کنونی، انتقادات خود را برای حفظ همبستگی مطرح نکردند.

به عنوان مثال «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان از جمله شخصیت هایی است که در ساختار سیاسی لبنان خود را منتقد حزب الله معرفی می کند، اما امسال هیچ موضع انتقادی نسبت به حزب الله اتخاذ نکرده است. میقاتی ضمن تاکید بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، بارها از جامعه جهانی خواست تا از تجاوزات اسرائیل جلوگیری کند. وی سفر خود به نیویورک را به دلیل شرایط بحرانی در جنوب لبنان لغو کرد. در مجموع باید گفت که فضای جریان اهل سنت در لبنان فضایی ضد اسرائیلی است و به دلیل جنایات صهیونیست ها بسیاری از اختلاف نظرها از بین رفته و در مجموع همه حامی حزب الله هستند.

دروزی های لبنان نیز در سال گذشته در کنار محور مقاومت بوده اند. «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، اگرچه حزبش در فضای سیاسی لبنان خود را علیه حزب‌الله تعریف می‌کند، اما طی یک سال گذشته مواضع روشنی در حمایت از محور مقاومت اعلام کرده است. وی ضمن تاکید بر توقف و عدم گسترش جنگ اعلام کرد که از حزب الله و محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی حمایت می کند. همچنین موضع وی در قبال حادثه «مجدال شمس» موجب قدردانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شد.

همراهی مسیحیان لبنان با مقاومت

حزب مسیحی جنبش ملی آزاد به رهبری «جبران باسیل» علیرغم انتقاد از حزب‌الله در ماه‌های اول جنگ و زیر سؤال بردن نحوه ورود حزب‌الله به جنگ، در ماه‌های اخیر مواضع روشنی را علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است. اشاره کرد که اگر اسرائیل به لبنان حمله کند به گروه های دیگر علیه این رژیم خواهد پیوست. این حزب ضمن محکوم کردن انفجارهای پیجر و حملات سایبری در لبنان اعلام کرد که از مقاومت و هر گروهی که با اسرائیل مقابله کند حمایت می کند و با حضور در منزل علی عمار، نماینده حزب الله لبنان در پارلمان لبنان، فرزندش را در تروریست به شهادت رساند. منطقه عملیات انفجار پیجر تسلیت گفت.

در میان مسیحیان، تنها دو گروه «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع و حزب محافظه کار کتائب به رهبری سامی جمیل از حزب الله انتقاد می کنند. این دو حزب اساسا معتقد بودند که حزب الله نباید در حمایت از حماس وارد جنگ می شد. بیشتر انتقادات به حزب الله لبنان از سوی این گروه ها صورت می گیرد و این دو گروه از رژیم صهیونیستی به عنوان عامل وضعیت کنونی یاد نمی کنند. این جریان ها مجموعاً هویت خود را در تقابل با حزب الله و محور مقاومت تعریف می کنند. البته به دلیل محدود بودن صدای این جریان ها نمی توان صدای آنها را نظر جامعه مسیحی لبنان دانست.

سود گفتاری

مردم لبنان به دلیل داشتن مرز مشترک با سرزمین های اشغالی علیه صهیونیست ها زندگی کردند. آنها هرگز این تصور را نداشته اند که مماشات با صهیونیست ها مانع از اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه خاک لبنان می شود. قدرت نمایی حزب الله در جبهه شمالی طی یک سال گذشته با حمایت اکثریت مردم لبنان همراه بوده است، زیرا بسیاری از آنها معتقدند که اگر حزب الله نبود، اسرائیل جنایات غزه را در لبنان تکرار می کرد.

امروز فضای ضد اسرائیلی در لبنان کاملا مشهود است و بر اساس مشاهدات و برآوردهای کیفی به نظر می رسد این فضای ضد اسرائیلی در لبنان تشدید شده است. درست است که این نگرانی از سوی مردم، احزاب و جریان های سیاسی لبنان وجود دارد که این کشور وارد جنگی گسترده شود، اما بسیاری از آنها می دانند که عامل اصلی این وضعیت رژیم صهیونیستی و رژیم صهیونیستی است. دولت حق نتانیاهو و حزب الله خود قربانی بوده و هزینه های زیادی در این سال گذشته پرداخت کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.