افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» برگزار شد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 368817
همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح» برگزار شد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح؛ تنوع فرهنگی و همبستگی ملی در آیینه فرهنگ مردم ایران» به مناسبت روز جهانی صلح توسط موسسه گروه مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مرکز فرهنگی هنری دایا، […]

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح؛ تنوع فرهنگی و همبستگی ملی در آیینه فرهنگ مردم ایران» به مناسبت روز جهانی صلح توسط موسسه گروه مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مرکز فرهنگی هنری دایا، مؤسسه فرهنگ و هنر آوای نصر ایران و ترمه موسسه نقاشی.

مدارا، صلح و تنوع فرهنگی

در این نشست علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی، موضوع تنوع فرهنگی، صلح و مدارا را برای ایران امروز مهم توصیف کرد و اظهار داشت: از نظر ما این جنبه ها یکی از شاخصه های مهم فرهنگ ایرانی است. در تاریخ ایران منابع زیادی برای مفهوم مدارا، صلح و تنوع فرهنگی داریم. از کورش نخستین پیام آور صلح و دوستی و زرتشت که نخستین اشکال گفت و گو را در فرهنگ ایرانی شکل داد و خواهان ترک خونریزی و فداکاری بود تا آثار به جا مانده از مولانا و حافظ و سهروردی و دستور پیامبر اسلام (ص) که از خصوصیاتی است که ایمان اصلی را در مدارا دانسته است، سنت صلح را می توان یافت.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این رویکرد ارزشمند صلح، بردباری و دوستی که جایگاه مهمی در میراث ایرانی-اسلامی دارد، مسیر آینده را مشخص کند و ما و جهان را امیدوار کند.

ایران، سرزمین رنگارنگ اقوام و مذاهب

ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به اهمیت پرداختن به موضوع وحدت اشاره کرد و گفت: ایران سرزمین رنگارنگ اقوام و مذاهب است و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، اقوام زیادی در آن حضور دارند. مردم در آن آمده اند و رفته اند و از طریق همین تنوع فرهنگی جامعه پذیری گسترده ای در این سرزمین به وجود آمده است.

نشانه های صلح در فرهنگ ایرانی

سید محمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه همه چیز در فرهنگ ایرانی نشانه صلح است، گفت: تنوع فرهنگی در ایران گسترده و متنوع است چرا که همه فرهنگ های آن در صلح با هم همزیستی دارند.

کثرت مانع وحدت نیست

در ادامه این نشست، بلرام شوکلا، رایزن فرهنگی سفارت هند، اظهار داشت: وحدت و کثرت از نظر ما متضاد یکدیگرند، اما کثرت مانعی برای وحدت نیست. وحدت در ذات کثرت است و این در وحدت اجزای بدن که کثرت مانع از وحدت آنها در حرکت نیست مشهود است. و افزود: همه موجودات روی کره زمین بدن واحدی را تشکیل می دهند که روح آن خداست. تمام جهان از وحدت تشکیل شده است و تا زمانی که ما به جنگ با یکدیگر ادامه دهیم صلح برقرار نخواهد شد.

صلح، قدیمی ترین الگوی بشریت

سعد خان مدیر موسسه فرهنگی اکو صلح را گوهر ارزشمند بشری خواند و گفت: صلح یکی از قدیمی ترین الگوهای بشری است و مردم همواره به دنبال راه هایی برای پایان دادن به خصومت بوده اند. وی افزود: صلح نه تنها از نظر سیاسی و اجتماعی، بلکه از نظر ادبی و فرهنگی جایگاه مهم تری داشته است و شاعران و نویسندگان بسیاری مانند مولانا در طول تاریخ به آن پرداخته اند. صلح زمانی پایدار است که همه مردم فرصت مشارکت در تصمیم گیری برای ساختن آینده ای مشترک را داشته باشند.

برکت و آرامش سرزمینی.

آتوسا مومنی، رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران نیز در این نشست گفت: وحدت در میان کثرت یکی از شگفت انگیزترین مفاهیمی است که می توان آن را حفظ کرد و اگر به ارزش های فرهنگی پایبند باشیم. میراث انسان زنده، خواهیم فهمید که یک انسان چگونه است. از سوی دیگر کوشیده است مواهب زمین را بشناسد و چگونه برای تداوم آنچه دارد برای نسل آینده زندگی کند.

رابطه زبان و هویت ملی و فردی

نگار داوری اردکانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه به بررسی تلقی مشترک از زبان و هویت ملی، ریشه های این تلقی و مبانی استدلالی برای بازاندیشی خود در این موضوع، یعنی رابطه زبان و هویت ملی و فردی پرداخت. .

نمایشگاه آثار هنرمندان کودک و بزرگسال.

مریم قاسم پور، عضو هیئت مدیره فرهنگسرای دایا، گزارشی از این نمایشگاه ارائه کرد و گفت: این نمایشگاه برای سومین سال متوالی با همت مرکز فرهنگی هنری و پژوهشگاه دایا برپا شده است.

وی افزود: 507 اثر از هنرمندان معاصر در دو گروه سنی کودک و بزرگسال از کشورهای انگلیس، بنگلادش، ایران، قبرس شمالی، افغانستان و بحرین در حوزه هنرهای تجسمی و صنایع دستی دریافت شد که 189 اثر از ایران بود. . هنرمندان و 11 اثر دریافت شد. تعدادی از هنرمندان خارجی وارد نمایشگاه شدند.

در ادامه این مراسم که با نوای و طبل همراه بود، صاحبان آثار برگزیده نمایشگاه و هیئت داوران; با تشکر از شما و نمایشگاه افتتاح شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.