افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
9

هفت راه برای روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی

  • کد خبر : 15576
هفت راه برای روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی

افسردگی یکی از مشکلات روحی و روانی شایع است که افراد را در مراحل مختلف زندگی درگیر می‌کند. روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری باشد. در این میان، دوستان و افراد نزدیک به مبتلایان، نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با […]

افسردگی یکی از مشکلات روحی و روانی شایع است که افراد را در مراحل مختلف زندگی درگیر می‌کند. روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری باشد. در این میان، دوستان و افراد نزدیک به مبتلایان، نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با روحیه دادن به بیماران، آن‌ها را یاری کنند تا بهتر و سریع‌تر بتوانند بر بیماری خود غلبه کنند. اما این کار باید به درستی انجام شود، چه بسا افرادی که قصد روحیه دادن و کمک کردن به دوستان خود را دارند اما به دلیل ناآگاهی باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوند! در این مقاله از اسمارتک نیوز ما هفت راه موثر برای روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی را بیان خواهیم کرد که می‌تواند راهنمای خوبی برای کمک به افراد مبتلا باشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که افسردگی یک مشکل بسیار شایع است و مبتلا شدن دوستان و عزیزان شما به این بیماری اتفاق دور از انتظاری نیست. بنابراین سعی کنید افراد مبتلا را درک کنید و از قضاوت کردن در مورد آن‌ها خودداری کنید. افسردگی نوعی اختلال بیوشیمیایی در مغز و دستگاه عصبی است که در موارد حاد باید با دارو و روش‌های کلینیکی درمان شود اما در موارد خفیف می‌توان با کمک‌های ساده و روحیه دادن به مبتلایان از پیشرفت و عمیق شدن این مشکل جلوگیری کرد.

هفت راه برای روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی

1- از کلیشه‌های رایج دوری کنید

چیزهایی مثل نور خورشید، هوای تازه و تفکر مثبت عالی هستند اما در روحیه دادن به افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند اثری ندارند. افسردگی یک اختلال است و شما نباید آن را با بی حوصلگی، ناراحتی و گرفتن دل اشتباه بگیرید. اگر سعی کنید با انجام دادن کارهای انرژی بخش و شاد کننده به دوست خود روحیه بدهید، فرد مبتلا تصور خواهد کرد که شما مشکل درونی او را دست کم گرفته اید و این دقیقا نقطه مقابل هدفی است که در ذهن دارید.

2- با آن‌ها رفتار متفاوتی نداشته باشید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید با یک فرد مبتلا به افسردگی انجام دهید این است که با او متفاوت با بقیه دوستان خود رفتار کنید. مثلا ممکن است تصور کنید او به دلیل افسرده بودن به مهمانی تولد شما نخواهد آمد و به همین دلیل او را دعوت نکنید، با این کار دوست شما احساس جدا ماندن خواهد کرد و حتی ممکن است تصور کند که شما او را تهدیدی برای جشن تولد خود به شمار می‌آورید! اگر تمام مدت روی غصه و ناراحتی دوست خود تمرکز داشته باشید کمکی به او نخواهید کرد و باعث خواهید شد خود او نیز بیشتر روی مشکل و ناراحتی‌اش تمرکز کند و سگ سیاه افسردگی او روز به روز بزرگ‌تر و قوی‌تر شود. سعی کنید در مورد مسائلی که همیشه موضوع گفتگوی شما بوده است صحبت کنید، به جاهایی که همیشه با هم می‌رفتید بروید و به رد و بدل کردن پیام‌های متنی و بانمک قدیمی ادامه دهید. با این کار شما حس عادی بودن به او می‌دهید و این حس برای کسانی که دچار افسردگی هستند بسیار مهم و کمک کننده است.

3- درک کنید که انتظارات آن‌ها ممکن است تغییر کرده باشد

افسردگی می‌تواند انسان‌ها را تغییر دهد. اگر دوست شما پیش از این فردی برونگرا بوده است شاید پس از ابتلا به افسردگی دیگر مثل قبل برونگرا نباشد و در خود فرورفتن را ترجیح دهد. اگر دوستی که قبلا همیشه در مهمانی‌ها حضور داشت و باعث دلگرمی همه بود به ماندن در خانه و لم دادن روی مبل علاقمند شده است او را مجبور به بیرون رفتن نکنید. اگر او از منزل بیرون نمی‌رود شما به منزل او بروید. تغییر کردن او را درک کنید و به او فشار اضافی وارد نکنید. سعی کنید آغاز کننده گفتگوها و رابطه‌ها باشید تا او بهتر بتواند با مشکل خود غلبه کند.

4- آن‌ها را تشویق کنید تا کارهای مورد علاقه خود را انجام دهند

گاهی اوقات، افراد مبتلا به افسردگی ارتباط خود را با کارهایی که قبلا انجام می‌دادند و باعث شادی آن‌ها می‌شد از دست می‌دهند. افسردگی چیزی مثل مه در ذهن انسان‌ها به وجود می‌آورد که لذت و شادی را از دسترس دور می‌کند و این مساله به بدتر شدن بیماری منجر می‌شود. اگر دوست افسرده شما به نوشتن علاقه داشت هدیه‌ای مثل یک دفتر فانتزی و قلم یادگاری برای او تهیه کنید تا به او به یاد آورد که اسمارتک نیوز نوشتن باعث خوشحالی و آرامش او می‌شد. اگر به باغبانی علاقه داشت یک گلدان و کمی بذر گیاه برایش هدیه بفرتسید.  با چنین کارهایی نه تنها نشان می‌دهید که او برایتان اهمیت دارد بلکه به تسریع روند بیماری وی نیز کمک خواهید کرد.

هفت راه برای روحیه دادن به افراد مبتلا به افسردگی

5- همیشه در دسترس باشید

دوست افسرده شما باید مطمئن باشد هر زمان که بخواهد می‌تواند به شما دسترسی داشته باشد. حتی اگر این مساله را به زبان هم نیاورد دانستن این که کسی برای کمک به او وجود دارد باعث دلگرمی وی خواهد شد. اگر فرد افسرده احساس تنهایی داشته باشد مشکل وی تشدید خواهد شد و تنها صحبت و نزدیکی با یک دوست و همدم است که می‌تواند از بدتر شدن اوضاع پیشگیری کند. به دوستتان اطمینان دهید که هر زمان بخواهد می‌تواند با شما صحبت کند و شما بدون قضاوت به صحبت‌های او گوش خواهید کرد.

6- توهین‌ها را به خودتان نگیرید

کسی که به افسردگی مبتلا شده باشد بیشتر اوقات دوست ندارد با کسی صحبت یا رفاقت کند. بدترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است که او را به صحبت کردن مجبور کنید و یا از رفتارهای او دلگیر شوید و حتی مقابله به مثل کنید! دوست شما در شرایطی نیست که بتواند درک کند چرا باعث ناراحتی شما شده است چون او در ذهن خود با مشکلات متعددی درگیر است و نمی‌خواهد مسئول ناراحتی‌های شما نیز باشد. اگر دوستی مبتلا به افسردگی دارید و می‌خواهید ارتباط خود را با او ادامه دهید باید صبر و تحمل خود را بالاتر ببرید تا بتوانید به او کمک کنید. اگر دوست شما گاه به گاه برنامه‌ها و قرارهایتان را به هم زد و یا به تلفن جواب نداد دلگیر نشوید و سعی کنید او را درک کنید تا بتواند این مشکل را پشت سر بگذارد.

7- مراقبت سلامتی خودتان هم باشید

اگر خودتان در بهترین شرایط نباشید نمی‌توانید به دیگران هم کمک کنید. اگر بخواهید با تمام وجود به دوست مبتلا به افسردگی خود کمک کنید دچار خستگی ناشی از دلسوزی خواهید شد که می‌تواند منجر به افسردگی در خود شما نیز بشود. به خاطر داشته باشید که شما روان درمانگر نیستید و در صورت لزوم به دوستتان یادآوری کنید که با بدتر شدن شرایط او ممکن است به کمک تخصصی و مراجعه به روانشناس و روانپزشک نیاز داشته باشد. اما دوستان واقعی در هر شرایطی در کنار هم می‌مانند از جمله شرایط افسردگی. سعی کنید صبور و بخشنده باشید و همیشه در کنار دوستتان بمانید تا او بتواند بر مشکل خود فائق آید و دوباره به یک فرد سالم و شاد تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=15576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.