افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

هشدار شورای عالی نظام پزشکی نسبت به فروش دارو از طریق تاکسی در اینترنت

  • کد خبر : 195154
هشدار شورای عالی نظام پزشکی نسبت به فروش دارو از طریق تاکسی در اینترنت

به گزارش بازار، مدتی است که عرضه برخی مکمل های دارویی و داروهای درمانی از سامانه های فروش و تحویل آنلاین حذف شده است. سفارشات به سرعت و تنها با چند ضربه بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند ثبت می شوند و در نهایت یک ساعت بعد به درب منزل بیماران تحویل داده می شوند، […]

به گزارش بازار، مدتی است که عرضه برخی مکمل های دارویی و داروهای درمانی از سامانه های فروش و تحویل آنلاین حذف شده است. سفارشات به سرعت و تنها با چند ضربه بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند ثبت می شوند و در نهایت یک ساعت بعد به درب منزل بیماران تحویل داده می شوند، اما مبدأ ارسال این داروها مشخص نیست.

با وجود ایرادات متعدد در عملکرد بسترهای فروش و تحویل دارو به صورت آنلاین از جمله عدم وجود مسئول فنی دارویی برای نظارت بر کنترل و کیفیت نگهداری و توزیع دارو، شاهد گسترش روزافزون فروش غیرمجاز سلامت محور هستیم. محصولات آنلاین سیستم های.

اگرچه نمی توان با موج استفاده از فناوری های نوین در ابعاد مختلف نیازهای زندگی مواجه شد و اجازه ورود صنعت داروسازی به بازار کسب و کار آنلاین را نداد، اما این پدیده نیز مانند سایر پدیده های نوظهور نیازمند سیاست گذاری و نظارت است زیرا جامعه به دنبال آن است. ارضای نیازهای خود در زمینه فناوری است. بنابراین فعالان مبارزه با مواد مخدر معتقدند بسترهای فعال در زمینه خرید و فروش دارو باید زیر نظر متولی سلامت که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است فعالیت کنند.

بر این اساس سازمان غذا و دارو به عنوان متولی صدور مجوزهای دارویی و غذایی در کشور، تدوین دستورالعمل فروش اینترنتی اقلام دارویی را آغاز کرده است. سید حیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو اخیرا با تاکید بر اینکه «ما اساساً با فروش دارو در اینترنت به شکل فعلی مخالفیم» به مردم هشدار داد که فروش دارو در اینترنت در حال حاضر غیرقانونی است. به مرور زمان داروهای تقلبی، غیرمجاز و غیر ایمن در فضای مجازی به دست می آید که بدون اطلاع از دارو یا دارونما به دست مصرف کننده می رسد.

وی گفت: در داروخانه ها کنترل های سختی اعمال می کنیم، اما برخی از بسترهای اینترنتی اقدام به فروش قاچاق، داروهای غیرمجاز و داروهای با منشاء نامعلوم می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو از مردم خواست داروهایی را که تاکنون سازمان غذا و دارو تایید نکرده و در صورت خرید، عواقب آن بر عهده خریدار است، از منابع ناامن خریداری نکنند.

در همین راستا، شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در اطلاعیه ای از فروش دارو در فضای مجازی و برخی بسترهای اینترنتی انتقاد کرد و اعلام کرد: نزدیک به دو سال از تبدیل شدن موضوع فروش اینترنتی دارو توسط پلت فرم ها می گذرد. موضوعی از چالش های اساسی نظام سلامت در کشور ما وارد شرایطی شده است که کشورهای پیشرو با اتخاذ رویه هایی بر اساس اصول و گام به گام دسترسی بیماران را به داروها از طریق استفاده از وسایل الکترونیکی افزایش داده اند، متاسفانه امروز کشور ما تبدیل شده است. یکی از بدترین الگوها در این زمینه به دلیل دخالت نهادهای خارج از حوزه سلامت بوده است که در حال حاضر در ابعاد بسیار گسترده با پدیده مجازی ناصرخسرو مواجه هستیم.

این اطلاعیه می افزاید: در حال حاضر برخی بسترهای فعال در حوزه تاکسی های اینترنتی بدون کسب مجوز از وزارت بهداشت اقدام به توزیع و عرضه داروهای غیرمجاز در سطح وسیع می کنند. عدم پاسخگویی این تریبون ها در خصوص اصول تهیه دارو باعث شده تا این مکان ها به بهترین مکان برای ورود داروهای ممنوعه، قاچاق و تقلبی به شبکه عرضه داروی کشور و آسیب رساندن به سلامت مردم تبدیل شوند.

بر اساس این بیانیه، «منطقی ترین و اصولی ترین گام برای ورود سیستماتیک و قانونی به جرگه کشورهایی که فروش آنلاین دارو در آنها صورت می گیرد، تدوین قوانین و مقررات لازم برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی از پلت فرم جدید هدایت شده است. عرضه دارو و کالاهای بهداشتی».

شورای عالی نظام پزشکی کشور می افزاید: در گام بعدی ضمن بررسی فهرست داروهای بدون نسخه (OTC) باید جایگاه داروساز در فرآیند عرضه آنلاین این دسته از داروها مشخص شود. به طوری که داروها فقط از طریق نمایندگی مستقیم داروخانه و ارتباط حرفه ای با ایمن بودن بین آنها در اختیار بیماران قرار می گیرد. بدیهی است با بررسی و سنجش گام های قبلی و الگوبرداری از تجربیات کشورهای دیگر که شرایطی مشابه ما دارند، قدم های بعدی در این راستا برداشته شود.

وی در این بیانیه با انتقاد از اینکه نهادهای خارج از نظام سلامت از جمله وزارت اقتصاد و هیأت مقررات زدایی به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت فشار می آورند تا آیین نامه فروش آنلاین دارو را تدوین کنند، تاکید کرد. این فشارها این نگرانی را ایجاد کرده است که قبل از تدوین قوانین جامع مورد نیاز، سکوها سابقه نامطلوبی در انواع تخلفات دارویی داشته اند و از سوی دیگر نشان داده اند که توانایی حفظ ایمنی بیماران را ندارند. اطلاعات، سلامت جامعه را بیش از پیش تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شورای عالی نظام پزشکی در اطلاعیه خود ضمن هشدار نسبت به خطرات سلامتی مردم، تاکید کرد: لازم است در فرآیند تدوین استانداردها و دستورالعمل های مربوطه مطابق قانون با حضور کارشناسان و کارشناسان تصمیم گیری شود. نمایندگان رسمی این سازمان ها و انجمن های علمی و تخصصی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=195154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.