افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

هشدار خشکسالی در اصفهان/پایین بودن سطح آب تابستان 1403 – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 203627
هشدار خشکسالی در اصفهان/پایین بودن سطح آب تابستان 1403 – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه استان ها – نادا سپاهی: سازمان هواشناسی کشور و اقلیم شناسان هرچند ماه ها قبل از شروع سال هیدرولوژیکی 1402-1403 پیش بینی کرده بودند ایران سالی با بارندگی مطلوب داشته باشد، اما پدیده هواشناسی پسر تا اواسط زمستان امسال جنبه گرم و خشک خود را نشان می داد، به همین دلیل […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها – نادا سپاهی: سازمان هواشناسی کشور و اقلیم شناسان هرچند ماه ها قبل از شروع سال هیدرولوژیکی 1402-1403 پیش بینی کرده بودند ایران سالی با بارندگی مطلوب داشته باشد، اما پدیده هواشناسی پسر تا اواسط زمستان امسال جنبه گرم و خشک خود را نشان می داد، به همین دلیل اکنون کارشناسان نسبت به تأثیر کم بارندگی بر افزایش تنش آبی در ماه های گرم سال آینده هشدار می دهند و آن را تابستانی سخت توصیف می کنند.

اصفهان از جمله استان هایی است که در دهه اخیر کم و بیش درگیر تنش آبی بوده و در برخی سال ها حتی تامین آب شرب این استان با چالش های زیادی همراه بوده است.

از این رو بر اساس آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان، از ابتدای سال هیدرولوژیکی (اول مهرماه) تا اواسط بهمن ماه سال جاری، میانگین بارندگی در این استان 47 میلی‌متر بوده که 62 میلی‌متر، یعنی سال 57 است. ٪. کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

کاهش 51 درصدی بارندگی امسال در اصفهان نسبت به دوره بلندمدت

میزان بارندگی امسال در استان اصفهان نیز نسبت به دوره بلندمدت 51 درصد کاهش نشان می دهد، ضمن اینکه میانگین بارش در منابع آبی حوضه زاینده رود نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است. . به طوری که میزان بارندگی در کوهرنگ در 4 بهمن به 447 میلی متر رسید و کاهش پوشش برف در این شاخه اصلی از دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون نگران کننده است.

آماری که اخیراً از سوی سازمان هواشناسی کشور منتشر شده نشان می دهد در یک دوره 10 ساله منتهی به دی ماه امسال 98.78 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی متوسط ​​تا شدید است. این آمار در محدوده است یک سال حتی به 99 درصد هم می رسد.

با توجه به این وضعیت، کاهش بارندگی در سال جاری زنگ خطر تداوم خشکسالی و کم آبی در این استان را به صدا درآورده است. سد مخزنی زیندرود که تامین کننده آب شرب و خدمات بهداشتی، کشاورزی و صنعتی برای جمعیت بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر است، در حال حاضر به 268 میلیون مترمکعب رسیده است و این نگرانی وجود دارد که در صورت کاهش بارندگی در سه ماه آینده. و کاهش می یابد در ورودی سد تابستان سختی حتی برای تامین آب شرب در انتظار کشور زاینده رود است.

نیمی از چاه هایی که برای تامین آب شرب اصفهان حفر شده بودند از کار افتاده بودند

اگرچه در سال های اخیر بیش از 220 حلقه چاه در استان برای کمک به تامین آب شرب حفر شد، اما به مرور نیمی از آنها به دلیل کاهش آب و حتی چهار حلقه چاه از مدار خارج شدند. فیلم های که از زاینده رود تغذیه می شد، خشک شد، در حالی که استان اصفهان به دلیل کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی به شدت تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

نوید حاجی بابایی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نامنظمی بودن الگوی جوی و افزایش غیرطبیعی دما حکایت از تشدید پدیده تغییر اقلیم و اثرات آن دارد. علاوه بر این، الگوهای آب و هوا تغییر می کند و بارش به موقع نمی رسد.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال شامل کشور ما نمی شود و کل خاورمیانه از کمبود بارندگی رنج می برد، می افزاید: میانگین بارندگی در خاورمیانه بیشتر زیر حد نرمال است.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه امسال انتظار پدیده جوی است پسر وی افزود: انتظارات برآورده نشد. پسر دارای دو مولفه اقیانوسی و جوی است که متاسفانه برای منطقه ما مولفه جو فعال نشد و باعث به هم خوردن معادلات در کل خاورمیانه شد که در 45 سال گذشته بی سابقه بوده است.

دلیل اصلی کاهش بارندگی تغییر اقلیم است

وی تغییر اقلیم را دلیل اصلی کاهش نزولات جوی عنوان می کند و می گوید: به دلیل تغییر اقلیم رفتار الگوهای جوی مانند گذشته نیست و بی نظمی کاملا مشهود است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان می کند: هرچند بارندگی های بهمن ماه نسبت به فصل پاییز بهتر است، اما کمبود بارندگی و خشکسالی شدیدی که اصفهان را ویران کرده است را جبران نمی کند. هجوم باران تنها می تواند اندکی از کمبود شدید آب و وضعیت وخیم ما بکاهد، اما خشکسالی را حل نخواهد کرد.

حاجی بابایی می افزاید: الگوهای جوی نشان می دهد که سالی کشاورزی با بارندگی کمتر از نرمال را پیش رو داریم که در ماه های گرم سال اثرات منفی بر تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان می افزاید: بر اساس آنچه الگوهای جوی نشان می دهد، فعالیت سامانه های جوی و بارشی در اسفندماه ضعیف می شود و به طور کلی بارش در زمستان کمتر از حد نرمال است. . ، اما از هفته دوم فروردین تا هفته دوم اردیبهشت (اردیبهشت) احتمال بازگشت بارندگی ها به شرایط عادی وجود دارد.

حاجی بابایی می گوید: جلسات مختلفی در حوزه مدیریت منابع آب در حال برگزاری است و باید برای استفاده بهینه از آب در همه بخش ها برنامه ریزی شود تا در ماه های گرم سال آینده دچار مشکل و تنش شدید نباشیم.

هشدار خشکسالی در اصفهان/ سطح آب برای تابستان 1403 پایین است

سناریوی لازم برای مواجهه با وضعیت کم آبی استان در تابستان آینده تدوین شد

در همین راستا منصور شیه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز به جلسه مدیریت بحران با حضور ادارات مختلف و متولیان امر آبرسانی استان از جمله شرکت آب منطقه ای آب، آب و فاضلاب اشاره کرد. ، هواشناسی. «در این جلسه سناریوی لازم برای رسیدگی به وضعیت کم آبی استان در تابستان سال آینده تدوین شد.

می افزاید: همچنین مقرر شد شرکت آب منطقه ای اصفهان برای تامین و توزیع منابع آبی سال کشاورزی با اتحادیه کشاورزی و در بخش آب شرب نیز شرکت آب و فاضلاب استان برنامه ریزی لازم را انجام دهد. لازم بود طرح خود را برای بهبود شبکه و جلوگیری از ضایعات آماده کند.توسعه جریان آب و تله متری شبکه در کاشان و اصفهان را دنبال کنید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هم اکنون در فصل سرما بیش از 330 روستای استان از طریق تانکر آب دریافت می کنند، اظهار کرد: سامانه دوم پدافند آبرسانی باید از اصفهان تکمیل و اعتبارات خود را بدهند.
فروش شیشه نشان می دهد که بخش صنعتی اصفهان تصمیم به صرفه جویی در هزینه کرده است شادی از نظر مصرف آب باید نیاز خود را از منابع آبی غیر متعارف مانند فاضلاب تامین کنند. زیندرود فولاد

هشدار خشکسالی در اصفهان/ سطح آب برای تابستان 1403 پایین است

تامین آب آبیاری فضای سبز 114 شهر اصفهان از آب شرب جدا شد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب مورد نیاز فضای سبز در 114 شهر استان اصفهان جدا از شبکه آب شهری است، خاطرنشان کرد: کشت چمن در اصفهان حذف شده و تمامی شهرداری ها در حال جایگزینی گونه های گیاهی مقاوم به خشکی برای تامین فضای سبز هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می گوید: مطالبه جدی ما از وزارت نیرو محقق شد. صلاحیت سلام قانون کشاورزی و محیط زیست اصفهان است و باید از این پس نسبت به تضمین اعتبار لازم برای تسریع در اجرای طرح های آبرسانی در این استان اقدام کرد.

ژیرفروش با اشاره به اینکه هواشناسی علت تاخیر و کاهش بارندگی ها در چهارمین ماه از فصل کشاورزی جاری را تغییر الگوی آب و هوا عنوان کرده است، خاطرنشان می کند: با توجه به کاهش آب های زیرزمینی و سطحی، خشکی مسیل ها و چاه ها، خشکی زاینده رود و خشکی 98 درصدی امیدواریم وزارت نیرو برای حل جدی مشکل کم آبی که ریشه همه مشکلات از جمله فرونشست زمین، آلودگی هوا است، اقدام ملی انجام دهد. و ریزگردها و مانند سایر استان ها طرح های آبرسانی سریع و اضطراری و تامین مالی طرح هایی که در دست اقدام است را اجرا کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه می دهد: تغییرات اقلیمی که یکی از اثرات آن کاهش منابع آبی است، باعث شده اصفهان به دلیل کمبود شدید آب و فعال شدن آب، درگیر فرونشست زمین بین 4 تا 18 سانتی متر باشد. کانون های گرد و غبار، بنابراین در شش ماهه اول سال در حال حاضر 53 روز ناسالم به دلیل ریزگردها داشته ایم.

هشدار خشکسالی در اصفهان/ سطح آب برای تابستان 1403 پایین است

نظارت بر استفاده از تجهیزاتی که باعث کاهش مصرف آب در تمام خانه ها می شود.

در ادامه جهانگیر عابدی کوپایی، عضو هیأت علمی و مدرس ارشد گروه مهندسی هیدرولیک دانشگاه صنعتی اصفهان به خبرنگار مهر گفت: قبل از هر چیز لازم است مشکل کمبود آب در تابستان پیش رو به صورت جمعی اعلام شود. رسانه ها و رادیو و تلویزیون در مدارس و دانشگاه ها. شادی در مصرف آب باید انجام شود.

وی با بیان اینکه مسئولان باید بر استفاده از تجهیزات برای کاهش مصرف آب در همه منازل نظارت داشته باشند افزود: تحقیقاتی که در سال های اخیر در دانشگاه فنی انجام دادیم نشان داد که استخدام این تجهیزات در مناطق مسکونی و سلف سرویس دانشگاه می تواند تقریباً 42 درصد در صرفه جویی در مصرف آب موثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات کاهش مصرف آب مورد توجه سایر کشورهای جهان است که درگیر مشکلات کم آبی هستند، می افزاید: آبفا همچنین در بررسی کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اگر این تجهیزات به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گیرد و تحت نظارت در مراکز مسکونی، تجاری، پادگان ها و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد، در کاهش مصرف آب بسیار موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.