خبرگزاری بیشتر – گروه هنری علیرضا سعیدی; روند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی در سال های اخیر به یک “فرصت” و “چالش” مهم و جالب تبدیل شده است که بسیاری از دست اندرکاران و فعالان این عرصه را برانگیخته است. از موسیقی مستقل از رسانه های رسمی، فعالیت های موسیقایی خود را در تریبون های مختلف «فضای مجازی» ارائه و انعکاس دهند و در این مسیر بسیار مهم و تاثیرگذار در افکار عمومی جامعه حضوری چشمگیر داشته باشند. حضوری که گاه اتفاقات فرخنده و ارزشمندی را برای معرفی خود و محصولات موسیقایی خود در بر می گرفت و در مواردی مشکلات فراوانی را ایجاد می کرد که در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی آن قابل بررسی و تحلیل بیشتر است.
موقعیت مهمی که در این بستر رسانه ای به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت. چارچوبی چالش برانگیز پر از فراز و نشیب های عجیب که تبدیل به اقیانوسی وسیع و بی پایان شده است که هر چه بیشتر در آن حضور داشته باشیم به ابعاد پیچیده آن پی می بریم. وضعیتی که در دنیای موسیقی و تقریباً در همه فعالان موسیقی روند بسیار پر رنگی دارد. در آن مجبور بودم به اصطلاح «بیگانه» را به این شکل شیطنت آمیز اما جذاب به مخاطب ارائه کنم.هدیه» برای محصولات و نظرات خود پرداخت کنید. بسیاری از آنها ممکن است در قالب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور بیان نشوند، اما ابعادی را در بر می گیرند که ممکن است مورد توجه علاقه مندان و دوستداران موسیقی باشد، از جمله رویدادهای نوشتاری و تصویری.
اتفاقاً به وجود آمدن چنین شرایطی است که باعث رشد و تولید اخبار، مقالات و تصاویر به اصطلاح زرد و غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی و ایجاد فضای رقابتی در بین مقامات رسمی شده است. رسانه و رسانه فعال در فضای مجازی نیز ملاحظات بسیاری را در بر می گیرد. ملاحظاتی که می توان به آنها اشاره کرد می تواند نمونه ای از حواشی و نظراتی باشد که با توجه به ملاحظات و بایدها و نبایدها اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان مجموعه گزارش هفتگی سرویس هنری خبرگزاری مهر است به بررسی متن و حواشی منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی که روبروی آن قرار گرفته است. فضای مجازی مخاطب
محمود کریمی; اربابان مداح لطفا آلات موسیقی را یاد بگیرید.
محمود کریمی از پیشکسوتان اهل بیت.TO) وی که در سال های اخیر در اجرای نوحه های خود از سازهای مختلف ایرانی استفاده کرده است، در اولین همایش تجلیل از مداحان و حماسه سرایان، توصیه های جالبی در مورد فراگیری مراجع و موسیقی دستگاهی ایران توسط مداحان ارائه کرد. . توصیه هایی که بخش هایی از آن بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت.
در این مراسم بود که وی به ذکر خاطره ای از دیدار خود با یکی از مداحی ها پرداخت و گفت: یک بار با آقای مداحی نشسته بودیم و ایشان مدام در فضای مجازی گشت می زدند. از او پرسیدم: روزی چقدر در فضای مجازی وقت می گذارید؟ فرمود: سه تا چهار ساعت در روز. گفتم: واقعا؟ گفت: این اشکال دارد گفتم: اگر روزی سه ساعت وقت می گذارید باید در نظر بگیرید که سالی هزاران ساعت را در فضای مجازی می گذرانید. موضوعی که قبلا به آن اشاره کردم. اما برادر من، تو مداحی، می دانی اولین چیزی که باید در جلسه مداحی با خودت ببری چیست؟ گفت: شعر. من هم از او پرسیدم: دوست عزیز می دانی «ردیف» چیست؟ گفت: ردیف… اینکه شعر را باید ردیف کرد یعنی شعر را ردیف به ردیف خواند!!! به او گفتم: بگو خیر من می دانم و در آخر گفت: خیر من می دانم. گفتم: ردیف کلمه ای است که در آخر هر بیت تکرار می شود. اینها برای شما نیست که مطالعه کنید. پس دوستان لطفا مطالعه کنید و وقتی چیزی کم دارید نگویید اهل بیت(ع) آن را تامین کنند.
و افزود: دوستان لطفا در زمینه شعر تحقیق کنید. ما حتی دوست هستیم ما می گوییم مقامات موسیقی و سازهای ایرانی را بشناسیم. این در حالی است که این موسسات موسیقی در ایران آنقدر زیاد است که نیازی به حفظ آنها نیست. همین که بدانی کافی است. اینها را باید آموزش داد. اما برخی از دوستان می گویند: «دستگاه» فقط دستگاه امام حسین (ع) است; که پاسخ داده نشد. چگونه باید در شورای سرآشپز متخصصان حضور داشته باشند اما در این چارچوب تجربه نداشته باشیم؟
علیرضا قربانی; من به تنهایی به قرآن گوش می دهم
موضوعات مطرح شده در گفت و گوی تصویری اخیر علیرضا قربانی و سروش صحت در برنامه خانگی «اکنون» در خصوص استماع تلاوت این خواننده توسط قاریان مصری با استقبال مخاطبان در فضای مجازی مواجه شده است.
علیرضا قربانی که در این سال ها مصاحبه رسمی با رسانه ها نداشته است، در این گفت وگو درباره موضوع «وطن دوستی» توضیح داد: شاید سرزمین ما مشکلات زیادی داشته باشد، اما طبیعتاً نباید چیز بدی در این باره گفت. اگر ناکارآمدی بود ما نقش داشتیم و ناکارآمدی ما بود. لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی از زمین بدگویی نکنید.
وی در جای دیگر با بیان اینکه دوست دارد در بسیاری از مواقع و در خلوت خود به قرآن گوش دهد، اظهار داشت: علاوه بر آنچه می خوانید و محتوای شریف آن، متن مقدس و آشکار قرآن است، اما موسیقی تلاوت آن است. فوق العاده؛ من به ویژه دوست دارم قرآن مصریانی مانند منشاوی، مصطفی اسماعیل و عبدالباسط را تلاوت کنم. از ملودی ها و ملودی های مختلف آن که از یک جا شروع می شود و به مدت 40 دقیقه به صورت تک خوانی ادامه می یابد. مثل گوشه های موسیقی ایرانی. من در خلوتم به تلاوت ها گوش می دهم و این تلاوت ها مرا شگفت زده می کند.
علی قمصری; برنامه های جدید در مرحله جدید تار ایرانی
علی قمصری آهنگساز و نوازنده ایرانی که در سال های اخیر با پروژه «تار ایرانی» و فعالیت های دیگر به طور مستمر در عرصه موسیقی حضور داشته است، در جدیدترین مقاله خود از شکل و شمایل جدید پروژه «تار ایرانی» صحبت کرده است.
او در داستان خود نوشت:
«در گام جدید «تار ایرانی» قبل از سفر به استان اصفهان، نت های چند قطعه که در کانال ضبط می شود. تلگرام من قرار است این بار هنرمندان استانی با تمرین و ارسال فیلمی از اجرای این نت ها قبل از سفر، حضورم را در سایت ایرانی شهرشان به من افتخار کنند.
من این کار را برای ایجاد فرصت های برابر برای همه هنرمندان استان انجام می دهم و بیشتر با توانایی های بالای استان ها آشنا می شوم. در این چارچوب آلات موسیقی پرکاشن من یکی از قسمت های کانال تلگرام من برای مردم عزیز اصفهان قرار داده شد. امیدوارم یک هفته زمان کافی برای ارسال باشد.
عرفان طهماسبی; «راه» منتشر شد
عرفان طهماسبی خواننده موسیقی پاپ که یکی از پرطرفدارترین خوانندگان ماه های اخیر کشورمان محسوب می شود، در جدیدترین پست اینترنتی خود از انتشار تک آهنگ جدید خود به نام راه خبر داد.
او درباره این قطعه نوشت: «پس از مدت ها این دومین است بار که آنقدر برایم عزیز است که خودم آن را ویرایش می کنم. راه منتشر شده و فکر می کنم تنها بخشی از شماست. که شما آن را بسیار دوست خواهید داشت. فقط آن ها مثل من گم شو.”
عرفان طهماسبی که در ماه های اخیر فصل جدید فعالیت های خود را با اجرای چندین کنسرت آغاز کرده است، در 2 سال گذشته بود که پس از حضور در مسابقه استعدادیابی «دوران جدید» چند آهنگ انفرادی را به مردم عرضه کرد. از جمله «گلوبند»، «وای اگر»، «پرس»، «تو»، «مینا بنوش»، «خداحافظ»، «از کجایی؟»، «چه کنم؟» “پسرم.”»، “شروع کن بدون من، “من هر شب نگرانم” و بسیاری دیگر.