افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

هشدار آیت الله نوری همدانی درباره انزوای مساجد؛ در تهران درب بسیاری از مساجد بسته است/ امروز یکی از مشکلات نبود امام جماعت است

  • کد خبر : 127580
هشدار آیت الله نوری همدانی درباره انزوای مساجد؛  در تهران درب بسیاری از مساجد بسته است/ امروز یکی از مشکلات نبود امام جماعت است

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید می گوید: همان گونه که باید به اهمیت نماز توجه شود، به اهمیت اقامه آن در مسجد نیز توجه شود و مسئولان مسجد نیز باید این عمل را به همان اندازه اصلاح کنند. ممکن است. هر چه زودتر و تبدیل مساجد به مساجد رئیس اسلام که محل اصلی […]

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید می گوید: همان گونه که باید به اهمیت نماز توجه شود، به اهمیت اقامه آن در مسجد نیز توجه شود و مسئولان مسجد نیز باید این عمل را به همان اندازه اصلاح کنند. ممکن است. هر چه زودتر و تبدیل مساجد به مساجد رئیس اسلام که محل اصلی تصمیم گیری است و هدف از حضور جوانان متدین، بازگرداندن آنها بود.

پیام آیت الله حسین نوری همدانی به اجلاس نماز به شرح زیر است:

به نام خدا

الحمدلله پروردگار جهانیان و درود و درود بر معلم و پیامبر ما ابوالقاسم مصطفی محمد و بر خاندان پاک و پاکش بر آنچه خداوند در زمین باقی گذاشته است.

درود بر آن مجلس محترم. یکی از عبادات بزرگ و مهم در اسلام نماز است. ابتدا باید اصل عبادت را به دقت مورد توجه قرار داد و خداوند متعال در قرآن کریم نیز می فرماید: «و چرا جن و انس را جز برای عبادت آفریدی؟

هشدار جدی از مرجع معروف تقلید/ امروز عده ای به دنبال انتقام هستند/ عده ای می خواهند کار امام را یا از روی جهل یا لجاجت یا لجاجت ضعیف کنند.

در این آیه چند مطلب وجود دارد; اولاً چرا جن ها قبل از انسان ذکر شده اند؟ آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید چون خداوند جن را قبل از انسان آفریده در این آیه قبل از انسان نیز ذکر کرده است.

ثانیاً کلمه لام در «لیابدون» مقصود دارد، یعنی هدف خداوند متعال از جن و انس عبادت او بوده است، در حالی که بسیاری از جن و انس خدا را عبادت نمی کنند و این تخلف برای عبادت است. مقصود خداوند صاحب تفسیر البرهان که تفسیر است. معتبر و بسیار عالی است. در جلد هفتم در پاسخ به طرق مذکور روایاتی را ذکر می کند که به اختصار آنها را بیان می کنم، ابوبصیر همین سؤال را از امام صادق علیه السلام پرسید و پیامبر در پاسخ فرمود: «به من. مردم شما را به عبادت امر می کنند، اما دستور او راستگویی و عدالت است». یعنی خداوند متعال جن و انس را برای سفارش به عبادت آفریده است.

آيت الله طباطبايي در جلد هفدهم تفسير الميزان پاسخ ديگري دادند و فرمودند الجن و الانس تا فرد كامل وارد نشود جذب نمي شود. ، اما برای جنس است و شامل ماهیت یعنی جنس و ماهیت می شود. جن و انس چنین وظیفه ای دارند و حالا اگر بعضی از آنها خدا را عبادت نمی کنند با آیه شریفه و نیت خدای متعال منافاتی ندارد ظاهر آیه را گرفته اند ولی روایاتی داریم که شریف را تفسیر می کنند. آیه را به گونه ای که «خلخم لیامرحم» با عبادت او تو را به صداقت و عدالت امر می کنم. و بالاترین عبادتی که تقریباً 67 مرتبه در قرآن آمده است، نماز است.

اهمیت این موضوع به حدی است که به عنوان رکن دین معرفی شده است. «الصلاة ركن دينكم» و نيز وجود مبارك حضرت علي (عليه السلام) فرمود: «توصيه مي كنم كه نماز بخوانيد و آن را به جاي آوريد، زيرا آن كار پسنديده است و ركن دين شماست. «تثبیت شده است و در واقع ملاک و ملاک قرب است.»

بر این اساس باید توجه داشت که این فرقه ثمرات و برکات فراوانی دارد و هر چه با عظمت و دقت انجام شود به سعادت و رستگاری نزدیکتر می شود.

در سال های اخیر توجه بیشتری به این فریضه الهی شده است، اما باید توجه داشت که برخی اقدامات و اعلامیه ها در فضای مجازی و القای شبهات و متأسفانه بی توجهی به پاسخگویی به این شبهات موجود باعث کم توجهی این سوال را بگیرد

نکته دیگری که قابل توجه است، مسئله مساجد است. به هر حال به روایات و دستورات بزرگان در مورد اقامه نماز در مساجد توجه زیادی می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسانی که ندا را شنیدند جواب ندادند، اما متأسفانه طبق گزارش هایی که داریم مساجد در حال خلوت شدن است؛ باید تحلیل کرد که چرا این اتفاق افتاد، ما داریم. جوانان در شب قدر جمعیت زیادی تشکیل می دهند و در ایام اعتکاف و برخی مناسبت ها نیز حضور پررنگی دارند اما در روزهای عادی در مساجد نیستند، امروز یکی از مشکلات غیبت امام است. .

در وقت نماز در تهران بسیاری از مساجد تعطیل هستند و یا اگر باز هستند امام جماعتی ندارند و در برخی موارد ائمه جماعت پیش ما می آیند و مدتی بعد از امام می گویند که تو. باید از این مسجد به مسجد دیگر بروید وگرنه پیر شده اید، توانایی رهبری ندارید و این بسیار ناراحت کننده است.

ما معتقدیم که امام جماعت باید جذابیت ایجاد کند و برنامه های متنوعی داشته باشد و با جوانان ارتباط برقرار کند و اهمیت اقامه نماز در مسجد را توضیح دهد، اما این بدان معنا نیست که امام جماعتی که مدتی در محل می ماند. با مردم محلی و مردم آنها ارتباط برقرار می کند. او را می شناخت، به بهانه هایی او را کنار زد. بله، وقتی قدرتی ندارد، باید با احترام رفتار شود و شخص دیگری جایگزین او شود تا اعضای جماعت با امام جماعت یکسان باشند.

تاکید من بر این است، همانطور که باید به اهمیت نماز توجه شود، باید به اهمیت اقامه نماز در مسجد نیز توجه شود و مسئولان مسجد باید هر چه زودتر این عمل را اصلاح کنند و برای این کار برنامه ریزی کنند. مساجد در اصلاح امور مساجد رونق بیشتری داشته باشند. باید به سر اسلام که محل تصمیم گیری ها و کانون حضور جوانان متدین در انقلاب و دوران دفاع مقدس بود برگردانده شود.

در واقع نه تنها امام جماعتی را که تمام عمر خود را وقف تحکیم دین مردم کرده است، جایگزین کنند، بلکه باید برنامه ای را ارائه دهند که مورد تأیید صاحب نظران باشد و در صورت لزوم، معاون یا معاون جوانی را برای اجرای آن تعیین کنند.

لازم می دانم از همه عزیزانی که این جلسه را برگزار کردند تشکر کنم و از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.

21 نوامبر 1402

حسین نوری همدانی

۲۱۹۲۲۰

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=127580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.