افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

هزینه انرژی صنایع فولاد 10 برابر شده است

  • کد خبر : 185743
هزینه انرژی صنایع فولاد 10 برابر شده است

به گزارش بازار، سید امیر طباطباییان در پاسخ به این مطلب که فولاد مبارکه در پاییز 1402 افزایش مصرف انرژی داشته است، اظهار کرد: فولاد مبارکه فرآیندهای مختلفی در تولید و مصرف انرژی دارد و اعتقاد بر این است که کل انرژی ورودی باید در محصول یا آهن استفاده شود. فولاد خام و اسفنجی نادرست […]

به گزارش بازار، سید امیر طباطباییان در پاسخ به این مطلب که فولاد مبارکه در پاییز 1402 افزایش مصرف انرژی داشته است، اظهار کرد: فولاد مبارکه فرآیندهای مختلفی در تولید و مصرف انرژی دارد و اعتقاد بر این است که کل انرژی ورودی باید در محصول یا آهن استفاده شود. فولاد خام و اسفنجی نادرست می شود.

وی افزود: در واقع فرآیندهای دیگری مانند نیروگاه، نورد سرد و گرم واحدهایی هستند که بر مصرف انرژی تأثیر می‌گذارند. بنابراین، تمام انرژی مصرف شده توسط فولاد مبارکه نمی تواند به صورت خطی با رشد محصول همسو شود.

تخصیص مقدار زیادی گاز خریداری شده از فولاد مبارکه برای تولید برق توسط نیروگاه ملی.

طباطباییان ادامه داد: هم اکنون در تولید اسلب و آهن اسفنجی پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 8.4 و 4 درصد افزایش داشته ایم و خرید گاز و برق نیز 12.7 درصد و 1 درصد افزایش داشته است. . در واقع این افت نسبت به سال گذشته تولید برق در نیروگاه ملی افزایش یافته است تا بتوانیم از واحد فولاد به عنوان بزرگترین مصرف کننده برق حمایت کنیم.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: حجم زیادی از گاز خریداری شده در پاییز امسال برای تولید برق مصرف شده است و اگر میزان گاز مصرفی نیروگاه در تولید برق را از کل گاز خریداری شده کم کنیم، کل گاز مصرفی در روند تولید حدود 7.3 درصد بود که با افزایش تولید آهن اسفنجی و فولاد خام سازگار است.

وی افزود: بنابراین تحلیل بر اساس گزارش شبکه کدال صحیح نیست و مصرف انرژی ارتباط مستقیمی با تولید ندارد، زیرا نوع انرژی و مصرف در فرآیندها متنوع و با توجه به نیاز خط تولید و سطح دسترسی است. نسبت به شبکه برق و گاز ملی و محدودیت های انرژی، میزان انرژی دریافتی و تولیدی متفاوت است.

طباطباییان در پاسخ به اینکه انرژی 23 میلیون نفر در صنعت فولاد تلف می شود، گفت: به طور کلی طبق آمار وزارت نیرو 33 درصد برق کشور 17.5 درصد در بخش خانگی مصرف می شود. در بخش دولتی و 14.7 درصد در بخش کشاورزی. سهم صادرات 2.3 درصد و مابقی این رقم در بخش صنعت 33 درصد است و از این میزان تنها 6 تا 7 درصد در کل صنعت فولاد مصرف می شود. صنعت کشور است و نسبت فولاد مبارکه معادل 1.5-2 درصد است.

مصرف برق در فولاد مبارکه 10 درصد کمتر از استانداردهای ملی است

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه مصرف برق در فولاد مبارکه مطابق با استانداردهای ملی است، گفت: بر اساس این استاندارد به ازای هر تن فولاد خام 800 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی مصرف می شود که خوشبختانه این میزان مصرف می شود. 10 درصد کمتر در فولاد مبارکه و از زمان ایجاد فولاد مبارکه، مصرف برق همیشه زیر حد استاندارد بوده است.

وی با بیان اینکه این انرژی در بخش تولیدی مصرف می شود و در ازای مصرف انرژی، تولید ناخالص ملی ایجاد شده است، تصریح کرد: فولاد مبارکه به تنهایی 1.5 درصد تولید ناخالص ملی کشور را ایجاد می کند. در شرایطی که در واحدهای غیرمولد مانند واحدهای خانگی و عمومی از نظر مصرف انرژی تولید انجام نمی شود یا بسیار کم است.

طباطباییان مدیریت انرژی در فولاد مبارکه را از ابتدای تاسیس به عنوان یک موضوع نهادینه عنوان کرد و گفت: در این راستا کمیته عالی انرژی از همان سال های اولیه فعالیت تشکیل شده و سیاست آن تامین و بهینه سازی انرژی در طول دوره است. عملیات و از سال 1393 استاندارد ISO 50001 در این شرکت پیاده سازی شده است که هر ساله توسط مراجع ملی و بین المللی پایش و اندازه گیری می شود و بر اساس این استاندارد برنامه ریزی برای کاهش مصرف انرژی برای سال های آینده انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به طرح های از پیش تعیین شده بهینه سازی انرژی دست پیدا کنیم، استانداردها تمدید نمی شود، اما خوشبختانه این کار انجام شده و از سال 94 هر ساله استاندارد مدیریت انرژی را به دست آورده و تثبیت کرده ایم. در واقع با این استاندارد نشان داده ایم که اهمیت انرژی برای فولاد مبارکه و همچنین برای سایر صنایع بسیار زیاد است.

مبارکه فولد مدیر انرژی و سیالات تاکید کرد: از سوی دیگر هزینه های انرژی به طور چشمگیری افزایش یافته و از سال 2019 تاکنون بیش از 10 برابر شده و به نرخ جهانی رسیده است و تصور این است که انرژی ارزان و بی ارزش به فولاد تحویل داده شود. صنعت. اشتباه کرد

وی افزود: با این حال بهینه سازی مصرف انرژی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این امر را پروژه ها و اقدامات انجام شده در دوره بهره برداری و با مصوبات کمیته عالی انرژی نشان می دهد. بنابراین در دو سال گذشته بر اساس این برنامه ریزی ها و اجرای استاندارد مدیریت انرژی، بیش از دو میلیون و 800 هزار گیگاژول از مصرف انرژی کاسته شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.