افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

هزار کرات تایباد; برج پیزا ایران در قلب خراسان

  • کد خبر : 161869
هزار کرات تایباد;  برج پیزا ایران در قلب خراسان

اینکه در گذشته مردم بدون هیچ وسیله ای برای دریانوردی مسیر خود را پیدا می کردند و به مقصد می رسیدند، امروزه بسیار عجیب به نظر می رسد، اما همه اینها به لطف زیرساخت هایی مانند میل کرات در خراسان رضوی بوده است. با مجله اسمارتک نیوز تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با […]

اینکه در گذشته مردم بدون هیچ وسیله ای برای دریانوردی مسیر خود را پیدا می کردند و به مقصد می رسیدند، امروزه بسیار عجیب به نظر می رسد، اما همه اینها به لطف زیرساخت هایی مانند میل کرات در خراسان رضوی بوده است.

با مجله اسمارتک نیوز تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با پست تایباد آشنا شوید.

میل کرات کجاست؟

میل کرات در استان خراسان رضوی و در 25 کیلومتری جنوب شهر تایباد قرار دارد. این آسیاب در کنار قبرستانی به نام کرات و نزدیک مرز ایران و افغانستان است.

خوب است بدانید که فاصله میل کرات تا شهر مشهد حدود 258 کیلومتر و تا شهر تربت جام حدود 93 کیلومتر است.

آسیاب کرات

بهترین راه برای رسیدن به Mil Krat

برای سفر به این منطقه می توانید با هواپیما یا قطار به نزدیک ترین شهر با ایستگاه قطار یا فرودگاه بروید و بقیه مسیر را سوار اتوبوس یا تاکسی کنید.

علاوه بر این، می توانید از اتوبوس های بین شهری و ماشین های شخصی برای سفر و بازدید از Mil Krat استفاده کنید. در این صورت نیازی به تعویض خودرو نیست.

بهترین زمان برای بازدید از میل کرات

به طور خلاصه، بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از تایلند و جاذبه های اطراف آن مانند میل کرات است. در این فصل آب و هوا بسیار مساعد و مساعد برای سفر به این منطقه است.

آسیاب کراتآسیاب کرات

هزار کرات از گذشته تا کنون

میل کرات یکی از آثار دوره سلجوقی است که برای راهنمایی کاروان‌ها و مسافرانی که از ایالت‌های خستان به سمت شرق یا بالعکس در مسیر جاده باستانی جام و باخرز به سمت خواف حرکت می‌کردند، ساخته می‌شد.

ظاهر این مناره تاریخی مناسب است. به همین دلیل با دیگر مناره ها متفاوت است و برخی آن را شبیه مناره جام در شرق شهر هرات می دانند.

آشنایی بیشتر با ویژگی های مایل کرات

به طور کلی، Mil Krat حدود 25 متر قد و محیط پایه آن 20 متر است. اگر به Mil Krat دقت کنید متوجه خواهید شد که ساختار آن دو قسمت است.

قسمت پایین هشت ضلعی و قسمت بالایی استوانه ای است!

آسیاب کراتآسیاب کرات

میدان میل یا برج کج پیزا؟

این قسمت بالایی است که با ارتفاع 10 متر بر اثر زلزله کج شده و بازدیدکنندگان را به یاد برج پیزا در ایتالیا می اندازد. این پرسش به خودی خود نشان از توانایی فراوان معماران آن زمان دارد; که ساختمانی مثل این حتی بعد از تحمل زلزله و کج هم پابرجا می ماند.

معماری متفاوت و خاص میل کرات

اگر بخواهیم میل کرات را از نظر نقوش نمای بیرونی بررسی کنیم، باید بگوییم که این بنا دارای آجر و نقوش آجری هندسی است. تزئینات معماری آن شامل ایوان آجری یا گرهچینی و بقایای کتیبه معقلی است.

آسیاب کراتآسیاب کرات

کل بنا با مصالحی چون ملات ماسه، گچ و آجر ساخته شده و یادآور سبک معماری سلجوقی است. تزئینات آجری دوره سلجوقی بسیار معروف است و گفته می شود استفاده از آجر در این دوره تاریخی به اوج خود رسیده است. بعدها تزیینات کمتری نسبت به آجرهای دوره سلجوقی انجام شد.

این شکوفایی معماری نیز به دلیل آرامش و ثبات سیاسی است که در این دوره در مناطق تحت حکومت سلجوقیان حاکم بود.

در انتهای میل کرات آثاری از رواق را می بینید که برخی از تزئینات و پایه های چوبی آن هنوز حفظ شده است. در ضلع غربی نیز برای دسترسی به بالکن استفاده شده است.

آسیاب کراتآسیاب کرات

همچنین با خط کوفی تزئین شده است که چندان خوانا نیست. در کنار این آسیاب آثاری از سرامیک به دست آمده که نشان از رونق این منطقه و تمدن دوره سلجوقی دارد.

بازدید از آسیاب کرات تایباد

میل کرات با شماره 123 به ثبت آثار ملی رسیده است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نزدیکی آن تابلوی راهنما قرار داده است که گردشگران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در هنگام بازدید از آن مطالعه کنند.

همچنین در بازدید از شهر تایباد و روستاهای اطراف آن می توانید از این بنای تاریخی دوره سلجوقی که به دلیل قرار گرفتن بر روی تپه و نزدیک به جاده اصلی از دور قابل مشاهده است دیدن کنید.

آسیاب کراتآسیاب کرات

آسیاب کرات شاید از دور کوچک به نظر برسد، اما وقتی از پاکوب بالا بروید و در کنار این آسیاب تاریخی بایستید، متوجه بلندی آن خواهید شد.

در واقع ارتفاع آن را به گونه ای محاسبه کرده اند که برای کاروانیان به راحتی قابل رویت باشد، البته امروزه با توجه به کارهایی که در منطقه انجام شده برای یافتن آن باید کمی دقت کرد. منطقه اطراف میل کرات نیز بسیار زیبا است و اگر در فصل مناسب سفر کرده باشید، می توانید مزارع پنبه ای بی نظیر در آن نزدیکی را ببینید.

امکانات نزدیک Mil Krat

متاسفانه در نزدیکی میل کارات امکانات خاصی وجود ندارد و برای بازدید از آن باید هر آنچه را که نیاز دارید در نزدیک ترین شهر یا شهر تهیه کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از Mil Krat

از آنجایی که میل کرات در کنار جاده قرار دارد، نیازی به تجهیزات خاصی نخواهید داشت و تنها در روزهای آفتابی ممکن است به کلاه، عینک آفتابی و ضد آفتاب نیاز داشته باشید. البته لباس های مناسب فصل را فراموش نکنید.

آسیاب کراتآسیاب کرات

هتل های نزدیک Mil Krat

اگر قصد بازدید از میل کرات و دیگر جاذبه های این منطقه را دارید، می توانید در اقامتگاه های بوم گردی این منطقه مانند اقامتگاه بوم گردی درجاه در روستای زیبای پشته اقامت کنید یا برای اقامت خود خانه ای اجاره کنید.

در حال حاضر هنوز اقامتگاه های زیادی در این منطقه وجود ندارد، بنابراین قبل از سفر حتماً گزینه های موجود در این منطقه و شهرها یا شهرهای اطراف را بررسی کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=161869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.