افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
3

هر چه جلوتر می رویم، نتیجه غیرعادی تر می شود.

  • کد خبر : 148184

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر امروز (شنبه 27 آذرماه) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت. در ابتدای این جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی دغدغه های خود را مطرح کردند. امیر عبداللهیان تصریح کرد: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با سایر بخش ها دارد و […]

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر امروز (شنبه 27 آذرماه) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت. در ابتدای این جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی دغدغه های خود را مطرح کردند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با سایر بخش ها دارد و آن این است که با عمل همراه است و صرفا نظریه پردازی نیست و هم دوستان و هم دشمنان به این امر اعتراف کرده اند و گفته اند که ما به ایران غبطه می خوریم به ویژه به رهبری هوشمندانه انقلاب آنها می گویند ما بر مطالب رهبری ایران نظارت می کنیم و اطمینان می دهیم که این مطالب در زمینه های مختلف اجرا می شود.

وی افزود: در مسئله فلسطین، بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است که گفتمان انقلاب اسلامی با عمل همراه است. اینکه چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام می شد، بحث اصلی و مهم به مقاومت در منطقه برمی گردد. بعد از صحبت های آقای سید حسن نصرالله عده ای با ما تماس گرفتند و گفتند منتظر شنیدن دستور حمله به رژیم صهیونیستی از ایشان هستیم. اما باید تاکید کنیم که ما به گروه های مقاومت منطقه ای دستور نمی دهیم و آنها بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اسرائیل در عملیات هجوم الاقصی فروپاشید و نه تنها دستگاه امنیتی آن، تصریح کرد: هفت دستگاه امنیتی با مدرن ترین تجهیزات شبانه روز در اسرائیل فعال بودند اما حماس با این عملیات همه چیز اسرائیل را نابود کرد.

وی افزود: بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اولین روزهایی که به سرزمین های اشغالی رفت گفت: وقتی وارد تل آویو شدم شوکه شدم و فروپاشی اسرائیل را تا این حد باور نمی کردم. کسانی که ادعا می کنند چهارمین ارتش قدرتمند جهان هستند هنوز از عملیات حماس شوکه شده اند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امروز تصمیم گروه های مقاومت منطقه ای حمله به پایگاه های آمریکا در منطقه به دلیل حمایت از اسرائیل است. عملیات حمله به الاقصی یک تصمیم 100 درصد فلسطینی ها بود و آقای هنیه در اولین دیداری که بعد از این عملیات با ایشان داشتم. وی از نقش و سهم سردار سلیمانی در تقویت مقاومت فلسطین تشکر کرد، اما آیا مقاومت فلسطین و فلسطینیان به ما وابسته هستند؟ خیر

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها به ما پیام دادند که به گروه های مقاومت که به حرف آنها گوش می دهند بگوییم که از حمله به پایگاه های آمریکا در منطقه دست بردارند، اما ما گفتیم این گروه ها مستقل هستند و خودشان تصمیم می گیرند و ما به تصمیمات و اقدامات آنها احترام می گذاریم. …ما به حمایت از فلسطین ادامه می دهیم.

وی افزود: در سناریوی عملیاتی مقاومت حرف آخر را خواهد زد. ارزیابی مقاومت پس از هفت روز آتش بس این است که رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می دهد زیرا تا امروز هیچ دستاوردی نداشته است.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در ابتدای درگیری ها می خواست حماس را نابود کند اما نتوانست. از سوی دیگر، حامیان غربی اسرائیل مرتباً برای آنها سلاح می فرستادند و امیدوار بودند که حماس را ظرف 15 تا 20 روز نابود کنند، اما ناکام ماندند. آنها می خواستند اسیران خود را آزاد کنند، اما نتوانستند. بالاخره به جایی رسیدند که گفتند ما خانه فلان طراح عملیات طوفان الاقصی را شناسایی یا تخریب کردیم.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل راهبردی برای ادامه جنگ و نحوه برقراری آتش بس ندارند. گروه های مقاومت می گویند که تا به امروز تنها 10 تا 12 درصد از نیروهای آنها در جنگ شرکت داشته و برای چندین ماه جنگ با اسرائیل آماده شده اند.

وی در خصوص برخی گلایه های دانشجویان از انتخاب برخی سفرای ایران در کشورهای مختلف گفت: نه تنها وزارت امور خارجه در انتخاب سفیر دخالت دارد، بلکه در انتخاب سفیر به عنوان نماینده عالی کشور نیز دخالت دارد. “این سیستم مراحل خاص خود را دارد.”

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نمی توانیم به سادگی از وزارت امور خارجه سفیری را انتخاب کنیم که بتوانیم کسانی را که نیاز به تجربه صنعتی دارند داشته باشیم اما بدون جلسات آموزشی و توجیهی نمی توانیم آنها را به کشورهای مختلف بفرستیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هیچ توافقی در مورد فلسطین بدون مشورت با ایران صورت نگرفته است و دوستان مقاومت نیز در آتش بس هفت روزه در حال گفتگو با ما هستند اما ما هیچ دستوری به آنها نمی دهیم. البته طرف مقابل هم برایش مهم است و هر چقدر می گوییم مقاومت از ما دستور نمی گیرد باز هم حرفشان را می زنند و از نفوذ ایران می گویند.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که ایران نقشی ندارد، بلکه هر زمان آتش بس شد، این گروه های مقاومت هستند که باید تصمیم بگیرند. اسرائيل و آمريكا در اين دو ماه جنايات عظيمي مرتكب شدند، اما به يك دستاورد كوچك هم نرسيدند.

امیرعبداللهیان گفت: یکی از اسناد 2030 فرهنگی است و در گذشته چندین سند تهاجم زیست محیطی دیگر بدون هماهنگی با سند فرهنگی 2030 امضا شده بود اما در دولت آقای رئیسی این سند فرهنگی و سند برنامه آموزشی 2030 را امضا نکرده ایم. و امضا نمی کنیم، چون منافع ما را تامین می کند، عرضه نمی کند، اما اگر برنامه ای در رابطه با محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشد، وارد می شویم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: برای تاثیرگذاری در سخنرانی من در سازمان ملل، یک اسرائیلی را به حضورم آوردند که از حاضران خواست برای سخنرانی من جلسه را ترک کنند اما حتی یک نفر این کار را نکرد. ما باید از این سازوکارهای بین المللی مطابق با منافع ملی ایران استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید یک دولت فراگیر در افغانستان حاکم شود و تلاش ما در عرصه دیپلماسی به این سمت است. امروز 5 میلیون مهاجر افغان در ایران داریم.

امیرعبداللهیان گفت: طالبان داعش نیستند بلکه بخشی از واقعیت کنونی افغانستان هستند و بخشی از طالبان امروز با داعش می جنگند و ما باید برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه تلاش کنیم.

وی در خصوص رابطه ایران و چین نیز گفت: بازیگران مختلف دنیا که بتوانند منافع ما را در نظر بگیرند بهتر از یک قدرت یکجانبه در جهان هستند. باید دید در میان تنش ها و چالش ها منافع ما در کجا تامین می شود. و در مورد آذربایجان نیز باید گفت که روابط ما بر اساس اصول همسایگی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: علیرغم وجود روابط راهبردی با عراق و سالانه بیش از 5 میلیون سفر سیاحتی و زیارتی و البته همکاری های سطح بالا بین دو طرف، هنوز نتوانسته ایم در این زمینه به توافق برسیم. لایروبی اروندرود در مرحله اجرا

امیر عبداللهیان گفت: در مجموع در حوزه سیاست خارجی هر چه رابطه در سطح سیاسی تقویت شود، حساسیت ها در سطوح دیگر کاهش می یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در برخی موارد مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفت، امروز در مسیر امضای توافق برجام نیستیم اما این به معنای خروج از برجام نیست. بیرون جدول، و هر چه جلوتر می رویم، برجام یکنواخت تر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.