افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

هر ویتامین را می توان از چه غذاهایی به دست آورد.

  • کد خبر : 388677
هر ویتامین را می توان از چه غذاهایی به دست آورد.

آفتاب نیوز: ویتامین B2 به مقدار کافی در محصولات لبنی، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز یافت می شود. غلات یا سبوس نیز حاوی مقداری ویتامین B2 هستند. منابع غذایی ویتامین A به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، این ویتامین دو نوع منبع دارد: منابع حیوانی و منابع […]

آفتاب نیوز:

ویتامین B2 به مقدار کافی در محصولات لبنی، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز یافت می شود. غلات یا سبوس نیز حاوی مقداری ویتامین B2 هستند.

منابع غذایی ویتامین A

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، این ویتامین دو نوع منبع دارد: منابع حیوانی و منابع گیاهی.

منابع حیوانی عبارتند از: جگر، کره، زرده تخم مرغ و منابع گیاهی عبارتند از: سبزیجات برگ دار، سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند گوجه فرنگی و هویج و میوه هایی مانند زردآلو، آلو، خرمالو، خربزه، هلو و شلیل.

منابع ویتامین B1

غنی ترین منابع این ویتامین مخمر و جگر و سایر منابع غنی این ویتامین عبارتند از: جوانه گندم، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، غلات، سبوس (آسیاب نشده).

منابع ویتامین B2

ویتامین B2 به مقدار کافی در محصولات لبنی، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز یافت می شود. غلات یا سبوس نیز حاوی مقداری ویتامین B2 هستند.

منابع نیاسین

منابع غنی این ویتامین شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، بادام زمینی و مخمر است. لازم به ذکر است که نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان در تولید نیاسین در بدن نقش دارد، بنابراین منابع تریپتوفان مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین های حیوانی ممکن است در تامین نیاز انسان به نیاسین موثر باشند.

منابع ویتامین B6

منابع ویتامین B6 (پیریدوکسین) شامل منابع حیوانی مانند جگر، انواع گوشت قرمز و سفید و منابع گیاهی مانند مخمر، جوانه گندم، غلات، سبوس، دانه ها، حبوبات، سیب زمینی و موز است.

منابع اسید فولیک

اسید فولیک به طور گسترده در غذاها موجود است. اما بهترین منابع آن عبارتند از: جگر، لوبیا، سبزیجات برگ سبز (به ویژه اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه)، قارچ.

منابع ویتامین B12

منابع غذایی این ویتامین فقط حیوانات از جمله جگر، قلب و قلوه، شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و پنیر است. مواد گیاهی حاوی ویتامین B12 نیستند. برخی افراد معتقدند که در نتیجه تخمیر، ویتامین B12 به مقدار کافی در غذاهای تخمیر شده تولید می شود. آزمایش های مختلفی که با مواد تخمیر شده انجام شده است این نظریه را رد می کند و نشان می دهد که میزان ویتامین B12 در این غذاها بسیار کم است. بنابراین گیاهخوارانی که هیچ گونه فرآورده حیوانی مصرف نمی کنند در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

منابع ویتامین C

ویتامین C عمدتاً در مواد گیاهی یافت می‌شود و بهترین منابع آن شامل سبزیجاتی مانند سبزیجات برگ‌دار، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و میوه‌هایی مانند مرکبات، توت‌فرنگی و کیوی است.

با توجه به منابع غذایی ویتامین‌ها، متوجه شدیم که تقریباً اکثر غذاهای رایج مورد استفاده مردم حاوی انواع ویتامین‌ها به مقدار کافی هستند. بنابراین، استفاده از یک الگوی غذایی مناسب، متعادل و به ویژه متنوع که شامل مقادیر کافی از تمام گروه های اصلی غذایی باشد، می تواند نیاز ما به انواع ویتامین ها را تامین کند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا برخی افراد با وجود رژیم غذایی کافی و متنوع دچار کمبود ویتامین می شوند؟

در این مورد توجه به یک نکته مهم ضروری است که در این راه سه عامل در تامین نیازهای تغذیه ای از جمله ویتامین ها موثر است:

1- انتخاب غذا

2- طرز تهیه، طبخ و نگهداری غذا

3- وضعیت سلامت اعضای بدن به ویژه دستگاه گوارش در استفاده از غذا.

اگر هر یک از این سه عامل معیوب باشد، سلول ها نمی توانند به طور کامل و به خوبی از مواد مغذی موجود در غذا در بدن استفاده کنند.

منابع ویتامین D

ویتامین D مورد نیاز انسان در زیر پوست فقط در نتیجه اشعه ماوراء بنفش مستقیم خورشید تولید می شود.

البته در این مورد نباید مانعی وجود داشته باشد، زیرا اشعه ماوراء بنفش خورشید از لباس، پرده، شیشه، گرد و غبار و هوای آلوده عبور نمی کند و افراد تیره پوست ویتامین D کمتری در بدن تولید می کنند. به یاد داشته باشید که برای تامین ویتامین D هرگز نباید به منابع غذایی وابسته باشید، زیرا غذاهای حاوی این ویتامین برای تامین نیاز ما کافی نیستند، تنها روغن جگر ماهی منبع غنی ویتامین D محسوب می شود.

همچنین مقدار کمی ویتامین D در موادی مانند کره، زرده تخم مرغ و جگر وجود دارد، اما نمی تواند نیاز فرد به این ویتامین را تامین کند.

منابع ویتامین E

این ویتامین عمدتاً در غذاهای گیاهی یافت می شود. روغن های گیاهی، به ویژه روغن جوانه گندم، منابع غنی این ویتامین هستند. جوانه ها و غلات یا سبوس نیز حاوی مقدار خوبی ویتامین E هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.