افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

هرج و مرج آماری؛ چرا آمار نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

  • کد خبر : 256823
هرج و مرج آماری؛  چرا آمار نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بانک مرکزی نه تنها مستقل است، بلکه دائماً عملکرد دولت را توجیه می کند. آفتاب نیوز: در روزهای اخیر آمارهای ضد و نقیضی از نرخ تورم در برخی رسانه ها منتشر شده که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است. شایعات مربوط به آمار تورم پس از آن آغاز شد […]

بانک مرکزی نه تنها مستقل است، بلکه دائماً عملکرد دولت را توجیه می کند.

آفتاب نیوز:

در روزهای اخیر آمارهای ضد و نقیضی از نرخ تورم در برخی رسانه ها منتشر شده که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است. شایعات مربوط به آمار تورم پس از آن آغاز شد که یکی از رسانه ها با استناد به جدول نرخ نکول در پرداخت بدهی بانک مرکزی، نرخ تورم در سال 1402 را به 52.3 درصد رساند و رکورد 80 ساله این نرخ را شکست. بعداً بود که بانک مرکزی با تکذیب این ادعا و تاکید بر نادرست بودن استناد به نرخ نکول بدهی برای محاسبه نرخ تورم، اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه 1403 نسبت به فروردین 1402 27.7 درصد کاهش داشته و 30 درصد به سطح زیر وسط کانال رسیده است.»

حال در جدیدترین قسمت از سری آمارهای ضد و نقیض از نرخ تورم، یکی از خبرگزاری های وابسته به دولت اعلام کرده است که اطلاعات دریافتی خبرنگار این خبرگزاری نشان می دهد نرخ تورم به موقع در فروردین ماه امسال به همین میزان بوده است. حدود 34 درصد برآورد شد.

استناد به آمار منتخب

به نظر می رسد ریشه این سرگیجه آماری چیزی جز شفاف نبودن آمارهای نرخ تورم و ناهماهنگی های فراوان در انتشار آنها نیست. اولین نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که طبق قانون، انتشار آمار تورم در حیطه وظایف مرکز آمار ایران است. با وجود این، بانک مرکزی ایران همواره این نرخ را محاسبه می کند و گاه در اختیار مسئولان اقتصادی و حتی خبرگزاری های نزدیک به دولت قرار می دهد.

از سوی دیگر، آمارهایی که بانک مرکزی هر از گاهی منتشر می کند، معمولاً با داده های مرکز آمار متفاوت است. بنابراین تجربه نشان می دهد که مسئولان در گزارش های خود همواره به آمارهایی تکیه کرده اند که به بهترین شکل وضعیت را نشان می دهد.

چرا نرخ تورم بانک مرکزی منتشر نمی شود؟

سوال جالب دیگر این است که اگر نرخ تورم توسط بانک مرکزی محاسبه می شود، چرا داده های این محاسبات به صورت مستمر و علنی منتشر نمی شود تا گمانه زنی های پراکنده در مورد نرخ تورم از بین برود؟

جالب اینجاست که دولت سیزدهم بارها تعلیق آمار تورم توسط بانک مرکزی در دوره ریاست عبدالناصر همتی را محکوم کرده و آن را سانسور تورم خوانده است. اما پس از اینکه بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته جزئیات آمار تورم را در اختیار عموم قرار داد، این روند تنها دو ماه ادامه یافت و پس از آن بانک مرکزی تصمیم به انتشار آمار تورم گرفت. محدود به گزارش های پراکنده بود.

یک بام و دو هوا به سبک بانک مرکزی

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال گفت: در مورد آمار تورم چون در قانون مقرر شده است که مرکز آمار باید آن را منتشر کند، دیگر آمار را منتشر نمی کنیم و این یک تصمیم قانونی است. . اگرچه هنوز بر سر منبع انتشار آنها اختلاف نظر وجود دارد، اما به دلیل قانونی بودن آنها از انتشار آمار تورم جلوگیری می کنیم.

اشاره فرزین به اختیار مرکز آمار در انتشار آمار تورم به عنوان دلیل توقف انتشار این آمار توسط بانک مرکزی این بود که این قانون قبلا وجود داشت اما این موضوع سانسور آمارها در دولت قبل و رعایت آن بود. با نام قانونی که دولت سیزدهم تصویب کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=256823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.