افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 16 September , 2024
1

هدف اسرائیل از حملات تروریستی اخیر؛ چه کسی به نتانیاهو خط داد؟

  • کد خبر : 319866
هدف اسرائیل از حملات تروریستی اخیر؛ چه کسی به نتانیاهو خط داد؟

آفتاب نیوز: سایت تحلیلی عرب نیوز مقاله ای به قلم غسان چاربل درباره اقدامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در زیر آمده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از پایان جنگ می ترسد و از نظر او، موضوع واقعاً موضوع مرگ و زندگی است، نه تمسک به […]

آفتاب نیوز:

سایت تحلیلی عرب نیوز مقاله ای به قلم غسان چاربل درباره اقدامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در زیر آمده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از پایان جنگ می ترسد و از نظر او، موضوع واقعاً موضوع مرگ و زندگی است، نه تمسک به اختیار برای اجتناب از پاسخگویی. در اسرائیل، نخست وزیر باید هر گونه عملیات ترور را که دشمن اصلی را هدف قرار می دهد، تأیید کند، که می تواند پیامدهای سیاسی و امنیتی داشته باشد. اما این نهادهای نظامی و امنیتی هستند که فهرستی از اهداف را تهیه و برای انتخاب به نخست وزیر ارائه می کنند.

ترورهای اخیر در بیروت و تهران بیانگر تمایل نهادهای امنیتی اسرائیل برای بازگرداندن بازدارندگی است که تا حد زیادی با وقایع 7 اکتبر متزلزل شد. وجهه و موضع بین المللی همیشه برای اسرائیل مهم بوده است و رهبران آن بر این باورند که ترساندن دشمنان مبنی بر پرداخت بهای گزاف برای حملات خود مانع از هرگونه حمله آینده علیه اسرائیل خواهد شد.

زمان در طول جنگ بسیار مهم است. ترور رهبر حماس و یکی از مقامات ارشد حزب الله بلافاصله پس از حضور نتانیاهو در مقابل کنگره آمریکا صورت گرفت و در آنجا مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. وی در طول سخنرانی خود 27 بار از ایران نام برد و حتی یک بار هم به آتش بس اشاره نکرد.

برخی می گویند نتانیاهو از سفر خود به واشنگتن به این نتیجه رسید که ایالات متحده آمریکا با وجود انتقادات جو بایدن و کامالا هریس، دفاع از اسرائیل را کنار نخواهد گذاشت. برخی گفته اند که نتانیاهو منتظر بود حماس در غزه ضعیف شود و سپس به تهدید بیروت و تهران متوسل شود. آنها معتقدند که نخست وزیر اسرائیل احساس می کند که نه حزب الله و نه تهران خواهان یک جنگ همه جانبه نیستند، بنابراین تصمیم گرفته است که جنگ را به آنها ببرد تا آنها را ضعیف جلوه دهد.

نتانیاهو اعتراف کرده است که این قتل ها برای ایران و حزب الله چاره ای جز انتقام نمی گذارد. وی سپس با اعلام رسمی درگذشت «محمد ضیف» رهبر شاخه نظامی حماس ادامه داد. شاید او می خواهد مرحله بعدی جنگ به جای رویارویی با فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری، به شکل رویارویی با ایران و متحدانش باشد.

نخست وزیر اسرائیل می خواهد موضوع ایران، نقش آن در منطقه و پرونده هسته ای را از تلاش برای دستیابی به آتش بس در غزه و تشکیل کشور فلسطینی دور کند. او ممکن است بخواهد در صورت مشارکت ایالات متحده در خنثی کردن حمله ایران به اسرائیل، احتمال رویارویی بین ایالات متحده و ایران را احیا کند، به ویژه اگر متحدان تهران به دنبال حمله به پایگاه های نظامی در منطقه باشند.

برخی معتقدند نتانیاهو می تواند منطقه را به آستانه درگیری تمام عیار برساند، تا جایی که ایران آتش بس را در همه جبهه ها بشکند. نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل می دانند که موشک ها و پهپادهای حزب الله می توانند به هر نقطه از اسرائیل برسند. همین را می توان در مورد ایران و موشک ها و پهپادهایش نیز گفت. با این حال، نتانیاهو ترجیح داد هر دو طرف را با احتمال یک جنگ تمام عیار مواجه کند.

حزب الله نمی تواند انتقام ترور فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد نظامی در حومه جنوبی بیروت را بگیرد. ایران همچنین نمی تواند از واکنش به ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران خودداری کند.

تشکیلات اسرائیل به گونه ای عمل می کند که گویی می خواهد جنگ را از رویارویی با یحیی السنوار رهبر حماس و دستور کار او به رویارویی با دستور کار رهبر ایران تغییر دهد. به همین دلیل است که نتانیاهو روز شنبه اعلام کرد: ما در چند جبهه علیه ایران و متحدانش جنگ می کنیم. ضربه محکمی به بازوهای هر کدامشان خواهیم زد.

پس از 10 ماه، اسرائیل تصمیم گرفته است 7 اکتبر را آغاز یک جنگ فرسایشی هماهنگ و آشکار بداند که ارزش توقف دارد و منطقه را در آستانه یک جنگ تمام عیار به خطر می اندازد.

رفتار نتانیاهو در روزهای اخیر توضیح دهنده رفتار او در 10 ماه اخیر است. در این مدت، آتش بس هرگز گزینه قابل قبولی برای او نبود، حتی اگر با آزادی اسرای اسرائیلی همراه باشد. او معتقد بود که ضربه محکمی به حماس و غزه یک هدف استراتژیک بسیار مهمتر از جشن بازگشت اسرا است. این واقعیت همچنین توضیح می دهد که چرا دولت بایدن نتوانست موضع اسرائیل را مبنی بر حمایت از آتش بس تغییر دهد.

اکنون خاورمیانه مشتاقانه در انتظار انتقام است و نگرانی فزاینده ای وجود دارد که پاسخ ایران و حزب الله بیشتر از آنچه منطقه در ماه آوریل شاهد آن بود، باشد. در مورد محدودیت های رویارویی جدید نیز سؤالاتی مطرح می شود. جناح های عراقی طرفدار ایران چه نقشی خواهند داشت؟ حوثی ها و جبهه سوریه چطور؟ آیا نتانیاهو با پیروزی در جنگ لبنان به حمله ایران پاسخ خواهد داد؟ محدودیت های نفوذ اسرائیل در منطقه چیست؟ محدودیت های ایران چیست؟ آیا ایالات متحده می تواند با تغییر قوانین تعامل بین ایران و اسرائیل موافقت کند تا از سقوط منطقه به سمت جنگ تمام عیار جلوگیری کند؟

خاورمیانه برای چندین دهه در معرض تهدید بوده است. با این حال، تصاویر جدید بی سابقه هستند و تابستان قتل ها و تبادل ضربات داغ می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=319866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.