افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

«نیروگاه های خورشیدی» برای کارخانه های کوچک اقتصادی نیستند

  • کد خبر : 120955
«نیروگاه های خورشیدی» برای کارخانه های کوچک اقتصادی نیستند

مرجان شرف بازار; کارشناسان بر این باورند که ساخت نیروگاه خورشیدی برای کارخانه های کوچک از نظر اندازه و هزینه به صرفه نیست و پاسخگوی نیاز کارخانه های بزرگ نخواهد بود. * امروز تولیدکننده فولاد با چه چالش هایی مواجه است؟ در طول سال گذشته و امسال بزرگترین چالش در بحث زیرساخت بود. در تابستان […]

مرجان شرف بازار; کارشناسان بر این باورند که ساخت نیروگاه خورشیدی برای کارخانه های کوچک از نظر اندازه و هزینه به صرفه نیست و پاسخگوی نیاز کارخانه های بزرگ نخواهد بود.

* امروز تولیدکننده فولاد با چه چالش هایی مواجه است؟

در طول سال گذشته و امسال بزرگترین چالش در بحث زیرساخت بود. در تابستان با مشکل برق مواجه بودیم که باعث شد شرکت های بزرگ به مدت دو ماه تعطیل شوند و در زمستان با کمبود گاز مواجه بودیم که باعث کاهش تولید آهن اسفنجی شد. هنگام تأسیس کارخانه ابتدا باید زیرساخت ها فراهم شود، اما متأسفانه ما ابتدا توسعه را انجام داده ایم و دولت همگام نبوده و زیرساخت ها با رشد توسعه هماهنگ نبوده است.

* آیا می توان در کنار کارخانه فولاد نیروگاه خورشیدی ساخت؟

برای کارخانه‌های کوچک بله، اما در کارخانه‌های بزرگ باید نیروگاه ساخته شود، کاری که مبارکه در حال ایجاد است و خوزستان هم تلاش می‌کند انجام دهد. نیروگاه خورشیدی حجم کمی دارد و برای تولید کمتر از 100 مگاوات برق مناسب است اما برای کارخانه هایی که بیش از این مقدار برق نیاز دارند مناسب نیست.

پیش بینی می شود در سه یا چهار سال آینده مصرف برق برابر با میزان تولید باشد.

جدا از اینکه آماده سازی پارک خورشیدی به زمین قابل توجهی نیز نیاز دارد، بنابراین برای مشاغل کوچک مناسب نیست. اگر توانایی ساخت نیروگاه را داشته باشند چقدر درآمد دارند؟

* آیا برق وارد خطوط می شود و آیا باید دوباره ولتاژ مورد نیاز را بخرید؟

بله، مکانیسم یکسان است، اما هزینه سرمایه گذاری را خود کارخانه های فولاد باید پرداخت کنند.

* در مواقع کمبود احتمال قطعی برق در کارخانه وجود دارد؟

پیش بینی می شود در سه چهار سال آینده میزان مصرف برابر با تولید باشد، بنابراین بعید به نظر می رسد، اما همیشه این تهدید وجود دارد که در صورت کاهش مجدد میزان برق، اولویت مصرف خانگی و برق واحدهای تولیدی باشد. باید قطع شود، با توجه به اینکه ساخت نیروگاه لزوماً باعث نمی شود که انرژی متعلق به آن واحد باشد. در صورت نیاز کشور با توجه به اولویت بندی شبکه برق 100 درصد مصرف می شود.

* برخی از کارخانه ها می گویند نمی توانند از بورس فلزات خرید کنند و سازوکار این موضوع را نمی دانند، چرا؟؟

بورس فلزات مبتنی بر شفافیت و تعیین قیمت است، شاید با کمی مشکل، اما می تواند مسیر تولید تا مصرف را کاملاً کنترل کند و شفافیت را به بازار بیاورد. این قاعده ای است که بر اساس آن دولت تمام محصولات تولیدی را مجبور به عرضه در بورس کرده است، البته این کار به طور کامل انجام نمی شود که در برخی مواقع باعث افزایش نرخ ارز می شود. اما مکانیسم بازار سهام ذاتاً ناقص نیست.

*آیا اقدامی برای رفع مشکلات صورت گرفته است؟

این موضوع به سازمان‌های نظارتی دولتی مربوط می‌شود، اما حفره‌های متعددی پیدا کرده و باعث شده تولیدکنندگان بزرگ پایبند نباشند.

* ساخت یک میلیون خانه و تاثیر آن بر فولاد؟ و آیا اقدامی در این مورد صورت گرفته است؟

طرحی بود که هیچ پشتوانه ای نداشت و همه ارگان ها از جمله زمین، بحث وام، قیمت نهایی و… را درگیر کرد. ما می خواهیم چهار میلیون خانه برای دهک های پایین تهیه کنیم و این کار باید با قیمتی که این افراد می توانند انجام دهند.

4 میلیون خانه باید با قیمتی که این مردم می توانند به دهک پایین تحویل دهند.

اما با این ارقام قیمت نهایی بالا در نظر گرفته می شود و همه نمی توانند بخرند، دولت در انجام این کار بسیار انعطاف ناپذیر است، اما در این محیط ملتهب که دستور کاهش قیمت ها را می دهند، قابل دوام نیست. با توجه به بالا بودن قیمت نهاده ها و قیمت تمام شده تولید نمی تواند تاثیری داشته باشد… مکانیزم تعیین قیمت باید اصلاح شود.

* هدف تولید فولاد 55 میلیون تن در سال در سال 1404 است که اگر به این هدف برسیم آیا شما مشتری و خریدار محسوب می شوید؟

امروز 48 میلیون تن ظرفیت فولاد ایجاد شده و 30 میلیون تن تولید داریم که در افق 1404 بین 13 تا 14 میلیون برای مصارف داخلی و مازاد صادرات تعریف شده است که به دلیل محدودیت در صادرات و عدم حمایت از این مشکل است، بنابراین ما نمی توانیم تولید را طبق برنامه افزایش دهیم.

* در خصوص صادرات از ترکیه و عراق، بر واردات محصولات مرتبط با فولاد مالیات وضع کرده اند. با در نظر گرفتن این سوال آیا می توانیم نفت خام بفروشیم؟

عنوان خام فروشی اصطلاحی نادرست است که توسط دولت استفاده می شود. به هر زنجیره ای که به زنجیره بعدی متصل شود دیگر نمی توان خام فروشی نامید.

در کدام زنجیره می توان آن را صادر کرد؟ صادرات کشورمان با محدودیت هایی مواجه است. ترکیه، عراق و کشورهای تولیدکننده محصولات نورد برای حمایت از تولیدکنندگان خود مالیات وضع کرده اند، بنابراین ما باید یک قدم به عقب برداریم. امروز مزیت صادراتی ما شمش است.

* به چه کشورهایی صادرات داریم؟

ما قبلا به بسیاری از کشورها صادرات داشتیم اما امروز امارات متحده عربی، اندونزی، مالزی، تایلند، به طور کلی شرق آسیا و چین. باید برای به دست آوردن بازار صادراتی جدید تلاش کرد که کار دشواری است. ما بسیاری از کشورهای مقصد صادراتی را از دست داده‌ایم و بازگشت به آن کشورها سه تا چهار برابر انرژی و تلاش بیشتری نیاز دارد.

بیش از نیمی از برنامه افق 1404 به تولید و صادرات بستگی دارد. کشور نیاز به ارز دارد و پس از نفت و پتروشیمی، ارز فولاد در رتبه دوم قرار دارد، بنابراین دولت باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشد.

* عده ای فکر می کنند فولاد به دلار به سازنده و لوازم خانگی با ریال به بازار فروخته می شود، پاسخ شما چیست؟

صنعت فولاد صنعتی نیست که به دلار بفروشند، بلکه قیمت آن را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند و این قابل قبول نیست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.