افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

نیاز به ایجاد «سیستم اطلاعات درمان سوء مصرف مواد» وجود دارد/نیاز جامعه به متخصصان روانشناسی اعتیاد

  • کد خبر : 408998
نیاز به ایجاد «سیستم اطلاعات درمان سوء مصرف مواد» وجود دارد/نیاز جامعه به متخصصان روانشناسی اعتیاد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست اعضای همفکر انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان اصفهان باعث کاهش رفتارهای پرخطر و بهبود فعالیت مراکز درمانی سوء مصرف مواد می شود مواد مخدر در استان اصفهان صورت گرفت. لزوم آموزش پزشکان برای درمان اعتیاد رئیس هیأت مدیره انجمن سراسری درمانگران اعتیاد کشور در این جلسه اظهار داشت: در […]

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست اعضای همفکر انجمن صنفی درمانگران اعتیاد استان اصفهان باعث کاهش رفتارهای پرخطر و بهبود فعالیت مراکز درمانی سوء مصرف مواد می شود مواد مخدر در استان اصفهان صورت گرفت.

لزوم آموزش پزشکان برای درمان اعتیاد

رئیس هیأت مدیره انجمن سراسری درمانگران اعتیاد کشور در این جلسه اظهار داشت: در سال 71 که این مراکز شروع به فعالیت کردند، حکمرانی در زندان ها تا زمان تشکیل کانون ها با این مشکل مواجه بود، اما استقبال کم بود زیرا به دلیل مواد مخدر. در داروخانه ها خریداری شد و در این مراکز خوب پیش نرفت.

علی غلامی افزود: از سال 1376 که تهیه موادی مانند تریاک در داروخانه ها و مراکزی مانند مراکز درمانی مواد مخدر غیرقانونی شد، نگهداری آنها مجاز شد و طبق قانون مصوب همان سال، اگر فردی خود را معرفی می کرد. به این مراکز، از پیگیری های اضافی مصون بود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری درمانگران اعتیاد ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان عالی ترین نهاد در این زمینه شناخته می شود و برخی دخالت های علم پزشکی نادرست است و همه پروتکل ها و اساسنامه ها باید توسط سازمان ابلاغ شود. ستاد مبارزه با مواد مخدر.

وی بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی کنونی ما راه اندازی مجدد سامانه آیداتیس (سامانه اطلاع رسانی درمان سوء مصرف مواد ایران) است. مثلاً یک بیمار نمی تواند در چند مرکز دارو دریافت کند و از همه مهمتر مشخص است که چه مقدار دارو به شرکت های توزیع و چه مقدار به مراکز تحویل داده می شود.

در پاسخ به اینکه چرا سیستم را از چرخه کاری خارج کردند، به ما گفتند که برای راه اندازی آن بودجه نیاز است. ما خودمان حاضریم هزینه های تاسیس نظام را بپردازیم، زیرا متهم به انتشار غیرقانونی مواد مخدر هستیم و سیستم برای رفع این اتهام بسیار حیاتی است.

غلامی ادامه داد: حضور پزشکان و روانشناسان متخصص در زمینه اعتیاد ضروری است و این مهم در ظرفیت و تجربه هیچ روانشناسی نیست. بارها گفته ایم که کارشناسی ارشد روانشناسی اعتیاد را در دانشگاه ها شروع کنید. پزشکان نیز باید برای ایفای نقش در روند بسیار دشوار درمان اعتیاد آموزش ببینند.

هدف ما درمان معتادان است نه تهیه مواد مخدر!

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: مشکل اصلی ما با مراکز درمانی سوء مصرف مواد، مسئولان فنی هستند که باید به نحوه و زمان تزریق مواد توجه کنند. علاوه بر این، بسیاری از داروهای مختلف در مراکز تجویز می شود که مشکل ساز است.

مجتبی دهقانی افزود: در برخی مراکز خدمات روانشناسی ارائه نمی شود، در حالی که هدف ما این نیست که فرد به سادگی دارو دریافت کند و مرخصی بگیرد. بلکه ما می خواهیم فرد تحت درمان قرار گیرد، به خصوص در مورد مصرف کنندگان شیشه و هروئین، این بسیار مهم و ضروری است.

بخش خصوصی بار دولت را به دوش می کشد

در ادامه معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه گفت: مواد مخدر معضل بسیار بزرگی است که نمی توان آن را کتمان کرد و حدود نیمی از جلسات ما بر روی مواد مخدر متمرکز است. در این حوزه 326 مرکز فعال درمان سوء مصرف مواد در استان اصفهان داریم که از این تعداد تنها 21 مرکز دولتی هستند.

فریبرز خروش ادامه داد: بخش خصوصی نقش مهمی در مراکز درمانی سوء مصرف مواد در استان اصفهان دارد و بخش خصوصی بار بزرگی را از دوش دولت برمی‌دارد. از زمان دستورالعمل جدید تاکنون 120 مرکز درمان سوء مصرف مواد دارای مجوز هستند و عملکرد صحیح آنها مستلزم نظارت مستمر و کافی است.

اصفهان رتبه اول آموزش و بازیافت را دارد

در ادامه مهرزاد خلیلیان رئیس هیئت مدیره انجمن درمانگران اعتیاد استان اصفهان با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن اظهار داشت: در حوزه فعالیت های مجازی نقاط ضعفی داریم که باید برطرف شود. اقدامات مهمی در زمینه آموزش و بازیافت انجام شده است و می توان گفت اصفهان رتبه اول کشور را دارد.

در پایان از برخی مراکز ترک اعتیاد استان که در زمینه عملکرد پیشرو هستند با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.