افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

نوع تفکر جبهه پایداری شبیه سلفی است.

  • کد خبر : 214020
نوع تفکر جبهه پایداری شبیه سلفی است.

آفتاب نیوز: فاضل میبدی عضو مجمع دانشگاهیان و اساتید حوزه علمیه قم درباره نزدیکی تفکر پایدار به جریان های افراطی مانند طالبان به «انتکه» گفت: آنچه من از برخی تحرکات جبهه پایدار می فهمم این است که آنها شبیه به جریان های افراطی هستند. سلفی گری و عقب نشینی از نظر فکری و جنبه های […]

آفتاب نیوز:

فاضل میبدی عضو مجمع دانشگاهیان و اساتید حوزه علمیه قم درباره نزدیکی تفکر پایدار به جریان های افراطی مانند طالبان به «انتکه» گفت: آنچه من از برخی تحرکات جبهه پایدار می فهمم این است که آنها شبیه به جریان های افراطی هستند. سلفی گری و عقب نشینی از نظر فکری و جنبه های مثبت آنها جنبه های مثبت مدرنیته مانند انتخابات را نمی پذیرند. اما تفکر او علاوه بر کمک نکردن به کشور، در مسیر قدرت یابی است.

و افزود: یا می خواهند با آن فکر به قدرت برسند یا برای فکرشان قدرت می خواهند و هر دو چیز به نفع کشور نیست. اگر این روند ادامه پیدا کند، خوب نیست.

فاضل میبدی تصریح کرد: فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز در دهه شصت این ایده را داشت که امام قبول نکردند. این تفکر ریشه در تاریخ دارد، در بین اهل سنت به شکل وهابیت، القاعده و داعش ظهور کرده است.

وی تصریح کرد: در تاریخ تفکر شیعه نوعی حدیث گرایی و سلفی گری وجود داشته که اکنون در قالب یک جبهه پایداری خود را نشان می دهد. این تفکر باید احیا شود، اما از دل جمهوری اسلامی بیرون نمی آید. آنها هم قدرت پیدا کرده اند و صاحبان قدرت هم ثروت به دست می آورند. برخی از محافل قدرت به آنها پیوسته اند و سعی دارند در مجلس و جاهای دیگر نفوذ کنند.

میبدی تاکید کرد: در نظام و فرهنگ آموزشی ما دانش آموزانی که برای تدریس به مدرسه اعزام می شوند عموماً دارای این نوع تفکر هستند.

یکی از اعضای جامعه اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره تبادل فکری بین پایداری و انجمن حجتیه گفت: من تفکر انجمن حجتیه را سالمتر از پایداری می دانم. جامعه حجتیه به دنبال قدرت نبود و دین را جدا از سیاست می دانست و تنها به دنبال ظهور امام زمان بود. نمی گویم انجمن حجتیه تفکر درستی دارد، اما سالمتر از اینهاست. شیخ محمود حلبی نیز فردی باسواد و دارای نیت پاک بود. بعد از مرحوم مصباح، فردی نیست که پایداری در ذهن باشد.

انجمن حجتیه اندیشه و اعلامیه دارند اما منشور ندارند. اینها عده ای هستند که دنبال قدرت هستند و دنبال کار فرهنگی نیستند، چون تحصیلکرده نیستند. بخشی از قدرت آنها را درست تشخیص نمی دهد و نمی پذیرد.

با نظر امام مخالفت می کنند و نظر مردم هم حذف می شود. اتفاقی که امروز در شورای نگهبان و حذف افراد نخبه می گذرد اثر همین تفکر است. در مجلس گذشته عده ای از این افراد در مجلس حضور داشتند، جز شعار و حجاب کاری انجام ندادند و چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیات آنها وجود نداشت.

میبدی در خصوص آینده تفکر پایدار در ایران گفت: من اهل بصیرت نیستم اما از آنجایی که اکثر افراد تاثیرگذار در کنار آنها هستند و نقاط حساسی را کسب کرده اند می توانند برای کشور مشکل ایجاد کنند. اما نسل جوان ما آنها را نمی پذیرد. به گفته بسیاری از مراجع قم، اینها منزوی هستند و جایی ندارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=214020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.