افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
4

نوسانات ارز بزرگترین مشکل تولیدکنندگان لوستر است

  • کد خبر : 141034
نوسانات ارز بزرگترین مشکل تولیدکنندگان لوستر است

مرجان شرف– بازار، با افزایش قیمت اقلام خانگی مانند لوستر و لوازم مشابه، برخی از تولیدکنندگان به فکر فروش اقساطی به قیمت توزیع افتاده اند که این امر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و برای انواع لوازم خانگی انجام می شود. این گفتگو را با مانی محمدپور، مدیر فروش شرکت پرتو آرا […]

مرجان شرف– بازار، با افزایش قیمت اقلام خانگی مانند لوستر و لوازم مشابه، برخی از تولیدکنندگان به فکر فروش اقساطی به قیمت توزیع افتاده اند که این امر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و برای انواع لوازم خانگی انجام می شود. این گفتگو را با مانی محمدپور، مدیر فروش شرکت پرتو آرا که 25 سال است در حوزه لوستر، آینه و لوستر فعالیت می کند و 25 شعبه در سراسر کشور دارد، می خوانید:

* شما از جمله کسانی هستید که نمایشگاه دائمی تهران را ترجیح می دهید. زیرا؟

برای کمک به ضعیف ترین بخش ها با وام دریافتی از بانک آینده و گردشگری می توان آن را به صورت اقساطی بدون سود 25 یا 30 درصد و مستقیم از تولیدکننده و به قیمت توزیع خریداری کرد. لذا پذیرای مشتریان در نمایشگاه یا شعبه دائمی در نمایشگاه بین المللی تهران هستیم.

مواد اولیه شمش برنز و آلومینیوم وارداتی است.

* به چه کشورهایی صادرات دارید؟

حدود 60 درصد محصولات ما صادر می شود، مشتریان ما شامل مکزیک، بولیوی، بلغارستان، عراق و اتریش هستند، همچنین در تلاش هستیم تا شعبه هایی در ارمنستان و پاکستان ایجاد کنیم.

* مواد اولیه و همچنین خرید در بورس را چگونه تهیه می کنید؟

بیشتر شمش های برنز و آلومینیوم را در بورس می خریم و از بازار نیز موادی را که در برخی کارها استفاده می شود از جمله عسلی یا لوسترهای شیک مانند پروفیل آهنی یا پروفیل استیل خریداری می کنیم. مواد اولیه شمش برنز و آلومینیوم وارداتی است اما نوع خرید به گونه ای نیست که هرکسی بتواند وارد کند و سپرده داشته باشد، بلکه باید از بورس خریداری شود.

* چه کشورهای دیگری در این صنعت حضور دارند و ایران چه جایگاهی دارد؟

کشورهای خارجی به سبک آثار ایرانی فعالیت نمی کنند، مثلاً در ارمنستان نوع و سبک کارهای تولیدی ما بسیار جدید است یا در اربیل، عراق و عمان، اما کشورهای مکزیک و بولیوی مانند آسیا نیستند؛ اما در کشورهای دیگر، کشورهایی مانند ارمنستان و بولیوی به سبک و سیاق آثار ایرانی نیستند. آسیایی ها برای این نوع کالاها تقاضای بیشتری دارند. همچنین مردم پاکستان رنگ طلایی را بسیار دوست دارند و ما به دنبال ایجاد شعبه در آنجا هستیم.

* معمولاً چالش های تولید شما چیست؟

نوسانات قیمت مواد اولیه روی کار ما تاثیر منفی می گذارد.

* تاثیر نوسانات قیمت جهانی فلز بر کار شما؟

دلار حتی به میزان بسیار کمی تغییر می کند، اول از همه فروش متوقف می شود تا زمانی که نرخ ارز تثبیت شود، پس از تثبیت قیمت ها، سازنده سفارش می دهد و می خواهد کار را شروع کند، اما ارزش پول دریافتی از مشتری برای کل کار کم است و شما باید پول اضافی بیاورید تا بتوانید فقط فلز را بخرید. از حقوق، آبکاری و هزینه های کارخانه که بگذریم. به همین دلیل است که اکثر تولیدکنندگان تحت تاثیر قرار می گیرند و تغییرات دلار به شدت روی کار ما تاثیر می گذارد.

* راه برون رفت از این بحران به عنوان تهیه کننده چیست؟

ما نباید ریسک کنیم و باید به اندازه جیبمان تدابیری اتخاذ کنیم. هرگز سفارش نگیرید و با قابلیت تعیین قیمت، خرید چک و … دست به کار شوید. به عنوان مثال، اگر سازنده فلزی به ارزش سه میلیارد تومان سفارش دهد، باید بر اساس همان مقدار سفارش فروش داشته باشد: ساخت یا تولید کارخانه.

با نوسانات اخیر دلار مجبور شدیم 80 نفر را بیکار کنیم

گروه های تولیدی کوچکی هستند که در فضایی بین 40 تا 50 متری آهن قراضه می خرند، مثلاً ضایعات آلومینیوم و حتی قوطی های نوشابه را جمع آوری می کنند و سپس در ریخته گری ذوب می کنند تا شمعدان، عسل و … بسازند. کیفیت کار و نام تولید کنندگان لامپ را خراب می کند.

نباید فراموش کنیم که فلزات استوک در مدت زمان کوتاهی ممکن است بعد از دو سال از بین بروند، اما اگر شمش برنز با دستگاه دایکاست ریخته‌گری شود، دوام بیشتری خواهد داشت. این مشکل باعث می شود مردم به جای خرید محصولات ایرانی به لوسترهای خارجی و چینی روی بیاورند اما وقتی شرکتی با برندی ثبت نام می کند دیگر نمی تواند از آبکاری بی کیفیت یا فلزات دست دوم و بی کیفیت استفاده کند. و شما باید شمش بخرید. و کارها را به روشی مدرن انجام دهید. چون برندش خرابه

* تسهیلات بانکی یا کمک های دولتی به شما کمک کرده است؟

خیر؛ از هیچ جا کمکی نشد، وام نگرفتیم و سعی کردیم با سرمایه شخصی کار کنیم. با نوسانات اخیر دلار مجبور شدیم تعداد 80 نفر را کاهش دهیم زیرا حجم سفارشات و تولید کاهش یافته و نمی توانیم هزینه کارگران را بدون سفارش پرداخت کنیم.

* ترکیه در زمانی که نرخ تورم رو به افزایش بود، ارز خود را شناور کرد و صادرات را افزایش داد، آیا این موضوع در کشور ما جواب می دهد؟

بستگی به نوع ارز وارداتی دارد، مثلاً ما عمدتاً کالا را با کالا مبادله می کنیم، مثلاً پسته صادر می کنیم و اقلامی را وارد می کنیم که ارزشی ندارند و به راحتی می توانیم همان اقلام را در داخل کشور تولید کنیم، مثلاً اقلام ساختمانی. این ارز از طریق صادرات وارد نمی شود و بیش از آنکه به تولیدکنندگان به ویژه تازه واردها کمک کند باعث می شود که اصلا صادرات نداشته باشند.

بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات روزافزون از کار بازماندند، خریدهای داخلی کم است، بنابراین تولیدکننده به ناچار قیمت ها را کاهش می دهد و خریدار با تصور اینکه کیفیت مناسبی ندارد، حاضر است همان محصول را با پنج برابر قیمت خارجی خریداری کند. برند یا… برای خرید تولید کننده با چیزهای زیادی دست و پنجه نرم می کند تا بتواند از پس خود برآید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.