افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

نوبخت: گشت ارشاد کافی نیست و نارضایتی ایجاد می کند

  • کد خبر : 267381
نوبخت: گشت ارشاد کافی نیست و نارضایتی ایجاد می کند

میزان بدهی دولت سیزدهم به دولت چهاردهم 500 میلیارد تومان خواهد بود. آفتاب نیوز: نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم با حضور اصحاب رسانه در ستاد حزب اعتدال و توسعه برگزار شد. نوبخت در این نشست گفت: ابتدا گزارشی از برنامه سال آینده حزب را اعلام می کنیم. این برنامه در جلسه حزب شکل […]

میزان بدهی دولت سیزدهم به دولت چهاردهم 500 میلیارد تومان خواهد بود.

آفتاب نیوز:

نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم با حضور اصحاب رسانه در ستاد حزب اعتدال و توسعه برگزار شد.

نوبخت در این نشست گفت: ابتدا گزارشی از برنامه سال آینده حزب را اعلام می کنیم. این برنامه در جلسه حزب شکل گرفت. البته در این جلسه نگرانی های جدی در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح شد. در پایان راهکاری برای غلبه بر شرایط موجود پیشنهاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه دوستان حزبی ما گزارش های رسمی دولت است، گفت: گاهی برخی از مسئولان گزارش های رسمی را با دقت نمی خوانند. این نگرانی ناشی از گزارش های رسمی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز آمار است که منتشر کردند. آنچه در گزارش رسمی بانک مرکزی در جلسه اعضای حزب نگرانی زیادی ایجاد کرد این بود که در کمتر از 3 سال از ابتدای سال 1400 تا پایان دی ماه 1402 میزان استقراض دولت از بانک مرکزی دو برابر شده است. مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی. حجم آثار منتشر شده یکی از اقدامات دولت در رابطه با عملکرد دولت قبل بود که برای دولت بدهی ایجاد می کند و نشان می دهد که در طول هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم این رقم 314 بوده است. هزار میلیارد تومان و در دولت سیزدهم 752 هزار میلیارد تومان است. مبلغ بدهی که دولت سیزدهم به دولت چهاردهم می گذارد 500 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: میانگین نرخ تورم طی سه سال گذشته در دولت سیزدهم از 42 درصد گذشت. جایی که اعلام شد تورم 60 درصد بوده و امروز دولت می گوید تورم 20 درصد کاهش یافته و اعلام موفقیت می کند؟ این مجموعه اطلاعاتی است که دولت منتشر کرده و نگران کننده است که رشد اقتصادی که باید محقق می شد محقق نشده است. در مسائل اجتماعی، درصد مشارکت مردمی در انتخابات اعضای حزب را نگران کرد. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این میزان مشارکت 73 درصد بود که به 38 درصد رسید و امروز در انتخابات مجلس دوازدهم به کمتر از 40 درصد رسیده است. ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از اهداف انقلاب می دانیم. ما پیشرفت های نظامی و علمی و نکات قابل تقدیری داریم و در کنار این موارد کاهش نماد جمهوری را داریم که باید با مهاجرت نیروهای متخصص برای رفع آن دغدغه همراه شویم.

نوبخت گفت: با توجه به شاخص های اقتصادی و اجتماعی از منظر حزب اعتدال و توسعه راه حل این معضل اعتراضات خیابانی و تصمیم گیری منفعلانه انتخاباتی نیست. حزب اعتدال و توسعه معتقد است اگر مردم و مسئولان مربوطه بخواهند می توانیم شرایط را تغییر دهیم. مردم در انتخابات سال 92 برعکس تعامل سازنده و رعایت حقوق شهروندی را دیدند. علاوه بر این دیدند که چگونه نرخ تورم کاهش یافت که دو سال در سایه انتخابات مردمی تک رقمی شد و جمعیت شاغل به بیش از 24 میلیون نفر افزایش یافت. یعنی دیدند اگر افراد حضور داشته باشند نرخ ارز را زیر 4 هزار تومان نگه می دارند. میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم است و حقوق بازنشستگان تعدیل می شود. مردم پس از انتخابات با مشارکت مورد نظر رهبران این اراده را خواهند داشت.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: روش های گذشته مانند گشت های جهت یابی که مناسب نیست می تواند نارضایتی ها را افزایش دهد. فردی مثل آقای زیباکلام علناً نظرش را اعلام می کند، جایش زندان نیست، جای گذاشتن کرسی آزاداندیشی در دانشگاه هاست تا ظرفیت نقد و انتقاد را افزایش دهد. پارلمان می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نقش داشته باشد. گروه های اقلیت در مجلس می توانند خواسته های اکثریت مردم را بدون وارد شدن به مذاکره با جناح های سیاسی بیان کنند و موضوعاتی را مطرح کنند که مردم را امیدوارتر کند. بخشی از عدم استقبال مردم و شخصیت های سیاسی در انتخابات ناشی از فضایی است که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شکل گرفت که برخی در انتخابات شرکت نکردند. در انتخابات مجلس، خبرگان شخصیتی مانند روحانی را که 24 سال در شورای عالی امنیت ملی، 20 سال در شورای اسلامی و 8 سال ریاست جمهوری را سپری کرد، رد صلاحیت کردند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح نور و بازگشت گشت های ارشاد به خیابان ها گفت: این روش در کشور آزمایش شده و موفقیت آمیز نبوده است. نه سودمند است و نه راه حلی برای مشکل موجود، مضر است و جلوه خوبی از تمدن ایرانی اسلامی در جهان نخواهد داشت. همین پرونده های گشت ارشاد به عنوان موارد بی نظیری که در فضای مجازی شاهد آن هستیم و برخوردهای خشونت آمیز، غیر اسلامی و غیر ایرانی که صورت می گیرد، کافی است تا تمدن ایرانی اسلامی در صحنه بین المللی تحقیر شود. به همین دلیل معتقدیم این روش روش مناسبی نیست.

نوبخت درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم گفت: کسری بودجه به معنای تحقق نیافتن درآمد است که این نیز به معنای هزینه کمتر است. دولت سیزدهم بر اساس نامه ریاست جمهوری و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد که خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مورخ 19 مرداد 1400 است. با استفاده از ماده 11 قانون هدفمندی یارانه ها به توافق رسیدیم که 20 درصد آن معادل 6 میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای و پروژه های ناتمام استفاده شود. آن نامه مربوط به این 6 هزار میلیارد تومان است که تمام شد. پول از خزانه خالی می آید و روزانه خرج می شود و خزانه خالی یعنی پولی در آنجا نیست. نرخ تورم در سال 2012 34 درصد بود. این نرخ در سال 1392 تا 1395 به تدریج کاهش یافت و کاهش یافت و دو سال یک نرخ تورم تک رقمی داشتیم. در پایان سال 1388 4/36 درصد بود که در سال 1400 به 40 درصد رسید در سال 1401 به 45 و در سال 1402 به 40 رسید و میانگین آن 42 درصد است. رشد اقتصادی در پایان سال 2019 4.1 درصد بود. ما معتقدیم سکه 4200 تومان رانت نبود بلکه یارانه تولید بود. جهش تورم ناشی از حذف این ارز بود.

وی درباره اجرای مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در دولت سیزدهم اعلام شد که 240 هزار واحد مسکن مهر از دولت دوازدهم به عنوان تعهد به دولت سیزدهم باقی مانده و البته از این تعداد 140 هزار واحد است. واحدهای مسکونی در دولت سیزدهم ساخته و تحویل شدند. این در حالی است که برای دولت یازدهم از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن دولت احمدی نژاد، یک میلیون و 510 هزار واحد مسکونی به عنوان باقی مانده تعهدات در اختیار دولت یازدهم قرار گرفت و آن دولت توانست یک میلیون و 287 هزار واحد مسکونی بسازد و این علاوه بر 514 هزار و 226 خانه روستایی ساخته شده و 120 هزار مسکن برای اقشار محروم که از سال 1396 ساخته شده است و 74 هزار و 122 مسکن تحویل متقاضیان کمک های اجتماعی شده است و همه اینها به شرح زیر است. خانه های حاصل در اثر زلزله ویران شد و واسیل آنها را بازسازی و ساخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم و دوازدهم درباره اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در سال 1397 نیز گفت: برآورد می شود حدود 900 میلیارد تومان یارانه بنزین داده شود. تصمیم سه قوه این بود که قیمت باید تغییر کند. دولت مخالف بود، اما این سیاست در سطح سران قوا تصویب شد و دولت نیز آن را پذیرفت و مقرر شد وزیر کشور هر هفته شب های جمعه هر هفته آن را اجرا کند. اجرا به صلاحدید وزیر کشور بوده و سخنان حسن روحانی به معنای بی اطلاعی وی از افزایش قیمت بنزین نیست، بلکه زمان اجرا با صلاحدید وزیر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه تا سال 1395 که دلار زیر 4 هزار تومان بود، دولت در بازار ارز دخالتی نداشت، گفت: الان هم اگر شوک ایجاد شود، ارز تا 70 هزار تومان بالا می رود. در آن زمان محصولات را به سه دسته تقسیم کردیم و 4200 تومان برای تثبیت قیمت محصولات اساسی و ضروری شهرک اختصاص دادیم. برخی معتقد بودند که اگر این ارز حذف شود، هیچ اتفاقی نمی افتد، زیرا کسانی که این ارز را دریافت می کنند، آن کالاها را به قیمت بالاتری می فروشند. بعد از حذف این سکه دیدید چه اتفاقی افتاد و بخشی از تورم مربوط به حذف 4200 تومان بود و سپس سکه 28500 تومانی در نظر گرفته شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=267381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.