افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

نهالستان زرشک با ارزش افزوده خصوصی جهانی| کنسرسیوم صادرات وعده ای که محقق نشد

  • کد خبر : 339653
نهالستان زرشک با ارزش افزوده خصوصی جهانی| کنسرسیوم صادرات وعده ای که محقق نشد

فائزه زیرچی; بازار: کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور است که سالانه سهم زیادی از تولید ناخالص ملی، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می کند. اگرچه تولید انواع محصولات کشاورزی این ارزش افزوده را در سطح ملی ایجاد می کند، اما وجود برخی محصولات خاص و منحصر به فرد که فقط در کشور […]

فائزه زیرچی; بازار: کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور است که سالانه سهم زیادی از تولید ناخالص ملی، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می کند. اگرچه تولید انواع محصولات کشاورزی این ارزش افزوده را در سطح ملی ایجاد می کند، اما وجود برخی محصولات خاص و منحصر به فرد که فقط در کشور ما تولید می شود، اهمیت این بخش را دوچندان کرده است.

یکی از معدود محصولاتی که این ویژگی را دارد زرشک بی دانه است که 98 درصد آن منحصراً در خراسان جنوبی تولید می شود. زرشک از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می شود اما بی توجهی به این محصول عواقبی برای اقتصاد و معیشت مردم این استان داشته است.

به گفته مسئولان خراسان جنوبی سالانه 26 هزار تن زرشک در این استان تولید می شود و قرار بود کنسرسیومی برای ارتقای کیفیت و راهنمایی کشاورزان برای ارتقای کیفیت محصول و صادرات آن تشکیل شود. وعده ای که عملی نشد.

وعده ایجاد کنسرسیوم صادرات زرشک محقق نشد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: از آنجایی که کار در قالب کنسرسیوم بهترین راه برای افزایش رقابت پذیری در بازارهای جهانی است، ایجاد کنسرسیوم صادراتی زرشک برای خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد بیکی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تشکیل کنسرسیوم صادراتی محصولات زرشک در چهار سال اخیر به پیشنهاد شرکت شهرک های صنعتی اظهار داشت: در صورت تشکیل این کنسرسیوم، تجار، تجار و کشاورزان فعال منتفع خواهند شد.

وی بیان کرد: اگرچه تقاضای صادراتی برای محصول زرشک افزایش یافته و این ممکن است ارزش افزوده و قیمت محصول را تغییر دهد اما از آنجایی که زرشکی که از استان صادر می شود کیفیت خوبی ندارد به محصول آسیب می رساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه باید با ساماندهی کارگاه های زرشک پاکی از صادرات محصولات بی کیفیت جلوگیری کرد، افزود: کنسرسیوم صادراتی سازمانی متشکل از تولیدکنندگان است که هم در حوزه باغبانی و هم در زمینه باغبانی و… در کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی هم از صنایع تکمیلی و هم صنایع صادراتی حمایت می شود.

راه اندازی اولین شرکت مدیریت صادرات استان

وی با اشاره به اینکه ضعف روحیه مشارکت در استان باعث شد موضوع کنسرسیوم محصولات زرشک در سه سال گذشته متوقف شود، گفت: ایجاد اولین شرکت مدیریت صادرات در خراسان جنوبی در زمینه صادرات محصولات زرشک می تواند بسیار مفید باشد. .

بیکی با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مورد تایید جهاد کشاورزی می توانند در تشکیل کنسرسیوم کمک کنند، گفت: متاسفانه با وجود تولید سالانه 26 هزار تن زرشک در استان تامین آن با مشکل مواجه است.

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک برای تقسیم کار باید در یک سطح باشند، گفت: تشکیل اتحادیه کارگاه های زرشک شویی و شهرستان تخصصی زرشک گام بسیار مثبتی در راستای تولید خواهد بود. از زرشک

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند: ایجاد انجمن کارگاه های پاکسازی زرشک و شهرستان تخصصی زرشک گامی بسیار مثبت در راستای تولید زرشک خواهد بود.

رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اتحادیه هایی که قدرت عرضه دارند باید عضو کنسرسیوم باشند.

صادرات 734 تن زرشک خراسان جنوبی

مهدی جهانی کیا قائم مقام شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار گفت: شرکت شهرک های صنعتی از سال 1398 اقدامات خوبی را برای محصولات استراتژیک انجام داده است که از جمله آنها می توان به ایجاد کنسرسیوم برشک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای تشکیل کنسرسیوم باید یک سری دستورالعمل ها رعایت شود، تصریح کرد: در ابتدای کار فردی که مسلط به زبان خارجی و آشنا به امور بازرگانی است باید قرارداد ببندد و پس از تشکیل هیات موسس. ، حمایت های ویژه ای مانند اخذ مطالعات بازار، گواهی صادرات برای هر عضو و اخذ استانداردهای بین المللی.

علی رحیمی مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه زرشک یکی از محصولات مهم و سودمند در خراسان جنوبی است، گفت: امروزه یکی از حلقه های از دست رفته که قطعا نیاز به کار بیشتری دارد این است. حوزه صادرات محصولات زرشک است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روند صادرات محصولات زرشک رو به افزایش است، افزود: در سال 1401 حدود 617 تن زرشک به ارزش 631 هزار دلار صادر شد که این میزان در سال 1402 به 743 تن زرشک به ارزش 835 هزار دلار افزایش یافت.

وی با اشاره به ایجاد مجتمع تخصصی زرشک در استان گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است چرا که در صورت ایجاد این مجتمع در استان جهش بزرگی در زمینه تولید زرشک حاصل می شود و می تواند به یک مرکز مهم زرشک در کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه محل مجتمع تخصصی زرشک باید در مکانی باشد که ارزش افزوده ایجاد کند، گفت: اولین اصلی که در حوزه محصول زرشک باید رعایت کنیم، معرفی و معرفی محصول زرشک است.

رحیمی ادامه داد: با وجود اینکه شهرک زرشک بارگاهی در افین 40 میلیارد تومان اعتبار داشت، اما از آنجایی که سود از منابع داخلی بانک بود و بازپرداخت آن سه ساله بود، کار را سخت کرد.

همسویی لازم برای ایجاد کنسرسیوم صادرکننده زرشک

محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه کنسرسیوم باید از کارآفرینان قوی بهره مند شود، گفت: زمانی که مراکز مختلف در استان در زمینه زرشک فعال هستند، ایجاد کنسرسیوم می شود. مفید است.

وی ایجاد مجتمع تخصصی زرشک در استان را ایده بسیار خوبی دانست و افزود: تمامی مراکزی که در زمینه تولید محصولات زرشک در استان فعالیت می کنند باید با یکدیگر همسو باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در صادرات محصول زرشک مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: زرشک یک محصول استثنایی است که میل شدید به تخمیر دارد بنابراین فرآوری آن مشکلاتی دارد که باید بررسی شود.

نهالستان زرشک با ارزش افزوده خصوصی جهانی| کنسرسیوم صادرات وعده ای که محقق نشد

پویان با بیان اینکه باید نام علمی برای محصول بی دانه بی دانه زرشک خراسان جنوبی انتخاب شود، گفت: امروزه تنها راه نجات محصول زرشک خراسان جنوبی تشکیل کنسرسیوم صادراتی است.

وی با اشاره به اینکه امروز 80 گیاه مزیت دار در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم محصول توت را با استانداردهای لازم، خشک و بومی برای فروش داشته باشیم، قطعاً سود خوبی خواهیم داشت زیرا این محصول حدود پنج برابر است. . ارزش پسته

بازاریابی بد

رضا جوهری مدیرعامل اتحادیه زرشک و زعفران قاینات در گفتگو با بازار گفت: تعاونی های زرشک در شهرهای تولید کننده زرشک باید ایجاد شود.

متاسفانه هیچ کار مشارکتی و گروهی در خراسان جنوبی موفق نبوده است، افزود: فرهنگ مصرف محصول زرشک آنطور که باید توسعه نیافته است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای نگهداری و خشک کردن محصول زرشک باید آموزش های لازم را ببینند، گفت: متاسفانه بازاریابی محصول زرشک تاکنون بسیار ضعیف بوده است بنابراین باید وارد این عرصه شویم.

مصطفی هاشمی پور نماینده سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: متأسفانه فروش محصولات زرشک چندان به نفع کشاورزان نیست، بنابراین نمی توانند هزینه های تجهیزات را تامین کنند.

وی با بیان اینکه قیمت زرشک باید به گونه ای باشد که برای کشاورزان ارزش افزوده داشته باشد، تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم بازار زرشک را مدیریت کنیم اقدامات انجام شده تاثیری نخواهد داشت.

هاشمی پور با اشاره به اینکه عضویت کارگاه های زرشک نظافتی در اتاق اتحادیه تحت عنوان اتحادیه مواد غذایی باری را کم نمی کند گفت: اتاق اتحادیه های کشاورزی شاید ظرفیت بسیار خوبی برای تشکیل اتحادیه تخصصی زرشک داشته باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مجتمع تخصصی زرشک باید مورد حمایت دولتمردان قرار گیرد، تصریح کرد: همه نهادهای مرتبط در حوزه تصمیم گیری زرشک باید تشکل هایی را برای عضویت در کنسرسیوم معرفی کنند و باید بهترین گروه تعیین شود. عضوی از. بین آنها

وی بیان کرد: حضور دولت در حوزه محصول زعفران باعث افزایش چشمگیر قیمت این محصول در کشور شد بنابراین ورود دولت در حوزه زرشک نیز می تواند موثر باشد.

خراسان جنوبی 95 درصد تولید زرشک دنیا را در انحصار خود دارد، محصولی که می تواند راه حلی برای نجات اقتصاد و کمبودهای روستایی استان باشد. از خارها رنج می برند، اما آیا ارزشی دارند که از شب های سرد خواب و رنج دو سال باغبانی به دست می آورند؟ اکنون برای نجات کشاورزان خراسان جنوبی و توسعه پایدار این استان نیازمند وحدت هستیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=339653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.