افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

نمادهای مبارزه برای جذب سرمایه از بورس

  • کد خبر : 370420
نمادهای مبارزه برای جذب سرمایه از بورس

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس و هموزن این روزها از هم جدا شده اند. این مورد در معاملات هفته گذشته بیشتر محسوس بود. وضعیت شاخص کل بورس به این دلیل است که نام های بزرگ این بازار مانند وغدیر، فولاد، فملی، فارس، شبندر و تاپیکو به رکود رسیدند. اما از سوی دیگر، سهام و […]

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس و هموزن این روزها از هم جدا شده اند. این مورد در معاملات هفته گذشته بیشتر محسوس بود. وضعیت شاخص کل بورس به این دلیل است که نام های بزرگ این بازار مانند وغدیر، فولاد، فملی، فارس، شبندر و تاپیکو به رکود رسیدند. اما از سوی دیگر، سهام و گروه های کوچکتر به روند صعودی خود ادامه دادند. ارزش معاملات خرد بار دیگر از مرز 4 میلیارد تومان گذشت که در محدوده نوسانات فعلی قابل قبول است.

مهم ترین ویژگی این روزهای بازار افزایش طراوت و پویایی معاملات است که امیدها را دو چندان می کند. دلار نیمایی که در ماه عسل خود به سر می برد نیز با افزایش قیمت مواجه شده و به مرز 47 هزار تومان رسیده است. دلار در بازار آزاد بار دیگر به زیر 60 هزار تومان سقوط کرده و همچنان بین کانال 50 هزار و 60 هزار تومان در نوسان است.

دلیل تقاضا برای نمادهای کل شاخص بورس

در پی اظهارات جدید رئیس سازمان خصوصی در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا و همچنین اصلاح اساسنامه وسپا که تفسیر تسهیل کننده شرایط واگذاری سهام زیر مجموعه را تقویت کرد. مردم بازار شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای وساپا، ورنا و خگستر بودیم به همین دلیل پیش گشایش این سه نماد با صف های عظیمی مواجه شد.

بانک‌ها، گروه‌های خودرویی، گروه‌های غذایی و کشاورزی و تا حدودی سیمانی از گروه‌های ذینفع در بازار این هفته بودند و اکثر سهام این گروه‌ها صف خرید داشتند. این در حالی است که گروه کشاورزی و دامداری شرایط ویژه ای داشتند و تقریباً تمامی ذخایر این صنعت با افزایش تقاضا مواجه بودند.

در ادامه بازار، صف خرید خگستر عرضه شد و در انتهای بازار پس از چندین بار حمله به صف خرید، در نهایت نتوانست کار خود را با صف خرید به پایان برساند. اما دو نماد Verna و Vespa بدون ارائه صف خرید کار خود را به پایان رساندند. باید منتظر ماند و دید آیا دولت پزشکی می تواند پس از سال ها نقش اقدامات دولت در ایران خودرو و سایپا را مشخص کند. این دو غول خودروسازی که این روزها وضعیت اسفباری را پشت سر می گذارند باید با واگذاری کنترل به بخش خصوصی به دوران طلایی خود بازگردند.

بانک ها، خودرو، مواد غذایی و کشاورزی و تا حدودی سیمان از گروه های ذینفع بازار در این هفته بودند و اکثر سهام این گروه ها صف خرید داشتند. این در حالی است که بخش کشاورزی و دامداری در شرایط خاصی قرار داشت و تقریباً تمامی ذخایر این صنعت با افزایش تقاضای مناسبی مواجه بودند. افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 20 هزار و 500 تومان در فصل جدید کشاورزی، امیدواری فعالان بازار را به تسری این افزایش قیمت به سایر محصولات کشاورزی افزایش داده است. یکی از دلایل مهم شکایت این گروه همین پرونده بود.

افزایش نقش بازار سرمایه به عنوان بازوی مهم در تامین مالی کشور در کنار بازار پول یکی از مهمترین ماموریت های سازمان در دوره جدید خواهد بود. اما بازار سرمایه ایران در وضعیت بدی قرار دارد و بازارهای آسیایی نیز وضعیت خوبی ندارند.

گروه بانکی با اخبار مثبت تراز عملیاتی بانک هایی مانند پارسیان و دی و افزایش سرمایه و آلایندگی مواجه است. در مجموع، این گروه نسبت به گذشته شرایط بنیادی بهتری را تجربه می کنند، به ویژه بانک هایی مانند اقتصاد نوین و پست بانک. سه سرباز کماندار وساپا، ورنا و خگستر حجم معاملات بهتری در شاخص کل بورس داشتند. به جز خگستر که معاملات متعادلی داشت، وساپا و ورنا بدون عرضه صف خرید محکمی داشتند.

حجت‌الله سعیدی، رئیس‌جمهور جدید در گفت‌وگوی پس از جلسه شورای عالی بورس، به برنامه‌های خود و حمایت‌های خود از بورس اشاره کرد که نشان از واقع‌بینی و اشراف وی به شرایط بازار سرمایه دارد. افزایش نقش بازار سرمایه به عنوان بازوی مهم در تامین مالی کشور در کنار بازار پول یکی از مهمترین ماموریت های سازمان در دوره جدید خواهد بود. اما بازار سرمایه ایران در وضعیت بدی قرار دارد و بازارهای آسیایی مانند بورس چین نیز وضعیت خوبی ندارند. بورس چین از این جهت مهم است که خریدار اصلی مواد اولیه ایران است. پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت کالاها در بازار جهانی به شدت کاهش یافت. این موضوع اقتصاد چین را به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد خام تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه به چین است. این موضوع باعث نوساناتی در کل بازار سرمایه ایران به ویژه نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس خواهد شد.

بررسی دلایل سقوط بازار سهام چین

بازار سهام چین در سه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته و ارزش کل بازار بیش از 6 تریلیون دلار کاهش یافته است.
چین که به دلیل بحران کرونا فشار اقتصادی زیادی را متحمل شده بود، قبل از بهبود کامل بازار و اقتصاد، سیاست های بحث برانگیزی را اتخاذ کرد.
این سیاست ها شامل یک کمپین ضد فساد بود که شرکت های موفق فناوری را هدف قرار می داد. این اقدام دولت بسیاری از سرمایه گذاران را به وحشت انداخت و باعث خروج پول از بازار شد. تنش های ژئوپلیتیکی و مشکلات بازار املاک و مستغلات از دیگر دلایل افت بازار سهام چین است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.