افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

نقش اربعین در توسعه اقتصادی فروش صنایع دستی ایلام رونق گرفت

  • کد خبر : 340871
نقش اربعین در توسعه اقتصادی فروش صنایع دستی ایلام رونق گرفت

بازار-گروه استان ها: راه رفتن اربعین به عنوان میراث سنتی شیعه در سال‌های اخیر به پدیده‌ای منحصر به فرد تبدیل شده است، به گونه‌ای که سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر جهان برای بیعت با امام خود و زیارت عتبات عالیات راهی کربلا می‌شوند. امسال نیز این سنت با شکوه و نظم خاصی برگزار شد. پتانسیل […]

بازار-گروه استان ها: راه رفتن اربعین به عنوان میراث سنتی شیعه در سال‌های اخیر به پدیده‌ای منحصر به فرد تبدیل شده است، به گونه‌ای که سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر جهان برای بیعت با امام خود و زیارت عتبات عالیات راهی کربلا می‌شوند. امسال نیز این سنت با شکوه و نظم خاصی برگزار شد.

پتانسیل بالای مرز مهران

یقیناً هدف اصلی در این زیارت، کسب ثواب تعالی روحی و معنوی، زیارت و زدودن گناهان است. اما بررسی ها نشان می دهد پیاده روی اربعین به ویژه در مناطق مرزی از ظرفیت های اقتصادی خوبی نیز برخوردار است.

مرز مهران به دلیل مجاورت با عتبات عراق و امنیت بسیار بالا از توابع استان ایلام است. هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر برای رفتن به کربلا است. به گونه ای که مرز مهران به دروازه عتبات عالیات معروف است.

از این رو استان ایلام یکی از استان هایی در کشور محسوب می شود که به برکت اربعین می تواند مزیت های اقتصادی زیادی از جمله توسعه زیرساخت ها از جمله شبکه های حمل و نقل، توسعه اقتصاد بازار و ایجاد بازارچه های مرزی داشته باشد. . افزایش درآمد مالیاتی، ایجاد فرصت‌های دستفروشی برای افراد کم‌درآمد و فقیر سرمایه، ایجاد فعالیت‌های درآمدزا مانند اقامتگاه، رستوران‌ها، عرضه و فروش صنایع دستی مناسب و توسعه مشاغل و مؤسسات حمل‌ونقل.

گفتنی است اگرچه توسعه بخش‌های اقتصادی اربعین برای استان محروم ایلام از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه آنچنان که باید به این حوزه توجه نشده است.

نقش راهپیمایی اربعین در توسعه مناطق مرزی

محمود غلامی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: توسعه اقتصادی فرآیندی است که طی آن بنیان های اقتصادی و اجتماعی جامعه دگرگون می شود به طوری که نتیجه این تحول کاهش نابرابری ها و تغییرات در جامعه است زمینه های تولید، توزیع و الگوهای مصرف. این جامعه است.

وی با بیان اینکه پیاده روی بزرگ اربعین یکی از مناطقی است که ظرفیت جذب سرمایه های داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی را دارد، گفت: همچنین نقش مهمی در تسریع پروژه های زیرساختی اربعین و بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته است. ساکنان مرز

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام: بیش از 120 غرفه برای ترویج فروش صنایع دستی در ایام اربعین در استان ایلام دایر شده است.

غلامی تصریح کرد: از دیگر مزایای اقتصادی گردشگری زیارتی اربعین حسینی می توان به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در منطقه، افزایش سرمایه گذاری در استان های مرزی، توسعه زیرساخت ها از جمله شبکه های حمل و نقل و جاده ها، توسعه اقتصاد بازار استان های مرزی و افزایش مالیات اشاره کرد. درآمدها ایجاد تنوع در فعالیت های اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری و…

این کارشناس ادامه داد: با این حال یکی از کمترین ابعاد اربعین بحث اقتصاد اربعین است که موضوع بسیار مهمی است که می تواند به عنوان الگوی توسعه اقتصادی در سطح ملی و حتی منطقه ای و ویژه پردازش شود. باید به آن توجه شود.

ایجاد غرفه های صنایع دستی در مسیر بازگشت زائران

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت کنگره بزرگ اربعین حسین (ع) برکات بی شماری از جمله گسترش فضای معنوی، اقتدار، همگرایی جامعه اسلامی در سطح جهانی و نیز پیشرفت های عمرانی و زیربنایی در استان های میزبان. شامل حکم استان ایلام می شود.

وی افزود: از این رو یکی از موضوعاتی که در ایام اربعین می تواند مورد توجه قرار گیرد بحث رونق اقتصادی است که با بهره گیری از ظرفیت صنایع دستی و گردشگری علاوه بر ارائه این ظرفیت به زائران زمینه فروش صنایع دستی و اقتصادی را فراهم کرد. توسعه در استان

شریفی تصریح کرد: در این راستا اقداماتی از جمله احداث 120 غرفه صنایع دستی در مسیر بازگشت از شهرهای مهران، دهلران، آبدانان، بدره، سیروان و چرداول در 33 رشته صنایع دستی، احداث 55 خانه مسافر، 120 بوم گردی، نصب 10 هتل و 10 مجتمع خدمات امدادی در طول مسیر و توزیع بروشورهایی برای معرفی جاذبه های گردشگری استان در بین بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

لزوم بهره گیری از احزاب کنگره بزرگ اربعین در ایلام

ایلام سال هاست که زخم کهنه محرومیت و توسعه نیافتگی را به دلیل عوارض ناشی از جنگ تحمیلی، پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری های انجام شده، نبود زیرساخت های کافی، مشکلات مدیریتی و از همه مهمتر کمبود طرح جامع؛ بنابراین باید از برکات بزرگ کنگره بزرگ اربعین در استان ایلام برای توسعه این استان و رفع مشکلات موجود بهره برد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=340871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.