افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

نقشه شوم جمهوری آذربایجان علیه ایران فاش شد

  • کد خبر : 252363
نقشه شوم جمهوری آذربایجان علیه ایران فاش شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این روزنامه نوشت: بیش از دو سال است که دولت جمهوری آذربایجان اقدامات جدی را علیه ایران آغاز کرده است که به دلیل برخی ملاحظات نادرست با سکوت اطلاعاتی در ایران همراه شده است. این اقدامات شامل یورش، پلمب و مصادره چندین اموال دولت ایران در باکو است. بنا بر […]

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این روزنامه نوشت: بیش از دو سال است که دولت جمهوری آذربایجان اقدامات جدی را علیه ایران آغاز کرده است که به دلیل برخی ملاحظات نادرست با سکوت اطلاعاتی در ایران همراه شده است. این اقدامات شامل یورش، پلمب و مصادره چندین اموال دولت ایران در باکو است.

بنا بر گزارش‌ها، باکو محاکمه‌های ساختگی را به بهانه‌های واهی برای مصادره زمین‌های ایران برگزار کرده و قصد دارد اموال ایران را مصادره و به کمیته دولتی املاک و مستغلات تحت نظارت وزارت اقتصاد منتقل کند.

ایران و جمهوری آذربایجان در چند سال گذشته روابط بسیار پیچیده ای را تجربه کرده اند. باکو علیرغم شباهت های فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و تمدنی و نیز نزدیکی جغرافیایی، نگاه باکو همواره معطوف به مسیر مخالفت و تقابل با ایران بوده است. همانطور که می بینید هم در زمینه های مربوط به جعل تاریخ و هویت و هم در ساخت جغرافیای در اختیار رژیم صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران.

این در حالی است که بیش از دو سال پیش دولت جمهوری آذربایجان اقداماتی را علیه ایران در نظر گرفت که به دلیل برخی ملاحظات نادرست با سکوت اطلاعاتی در ایران همراه شد. این اقدامات شامل یورش، پلمب و مصادره چندین اموال دولت ایران در باکو است. بنا بر گزارش‌ها، باکو محاکمه‌های ساختگی را به بهانه‌های واهی برای مصادره زمین‌های ایران برگزار کرده و قصد دارد اموال ایران را مصادره و به کمیته دولتی املاک و مستغلات تحت نظارت وزارت اقتصاد منتقل کند.

لازم به ذکر است که تاکنون اطلاعاتی از روند این دادگاه های تفریحی منتشر نشده است. اما املاک دولتی ایران به طور کامل پلمب شده یا محدودیت هایی برای آنها ایجاد شده است که از جمله این املاک – که شامل هشت ملک و جمعاً چند هزار متر مربع است – می توان ساختمان نمایندگی ولی فقیه، ساختمان نمایندگی صداوسیما، جمعیت را نام برد. ساختمان های المصطفی، ملک سابق بانک ملی. وی خاطرنشان کرد: این ملک با کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران قرارداد بلندمدت دارد.

البته این اقدام باکو بی سابقه است زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولت ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از سرقت اسناد آن مصادره کرده بود. تجاوزات باکو به سرزمین های ایرانی در شرایطی رخ می دهد که جمهوری آذربایجان در روزهای مانده به تعطیلات عید نوروز، ساختمانی مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از 1000 متر و زیربنای بیشتر خریداری کرد. بیش از 3000 متر این ملک شامل یک مجتمع بزرگ از هشت واحد به ارزش تقریبی 20 میلیون دلار است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که به چه دلیل و توسط چه سازمان هایی مجوز این اقدام در ایام تعطیلات نوروز صادر شده و باکو چه زمانی به املاک ایرانیان در باکو حمله کرده است. ظاهراً این افراد و سازمان‌ها فراموش کرده‌اند که ایران اخیراً عملیات True Promise را انجام داده است زیرا مقر دیپلماتیک خود را قلمرو خود می‌داند.

بنابراین، در حالی که باکو در حال مصادره و پلمب ساختمان ها در ایران است، اعطای مجوز برای خرید ملک جدید در تهران منطقی نیست. زیرا ساختمان سفارت ایران در باکو در مقایسه با سفارتخانه های روسیه، ترکیه و ایالات متحده، دارای اموال محقری است که به گفته مطبوعات باکو، توسط کمیته اموال دولتی کنار گذاشته شده است. وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان به دلیل اختلاف ارضی.

گفته می شود پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن 1401 که توسط دستگاه امنیتی باکو و در آستانه افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد. تل آویو مقامات آذری با کمک لابی های داخلی خود از فضای موجود برای گرفتن امتیازهای بزرگ از تهران استفاده کردند که از جمله آنها می توان به خرید ملک مذکور برای سفارت اشاره کرد. در این میان، سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می دهد که این سفارت همواره در حمایت مالی از گروه های تجزیه طلب و تامین درآمد ویزا این گروه ها نقش داشته است. به همین دلیل باکو علیرغم لغو روادید ایران از سال 2010 تاکنون روادید ایرانیان را لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را به بهانه کرونا به روی اتباع خود بسته است. البته همزمان باکو روادید 30 کشور از جمله آلبانی که میزبان ستاد منافقین بود را لغو کرد.

به نظر می رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو به جای تقویت و توسعه روابط، زمینه سوء استفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران را فراهم کرده است. در این میان نباید از فعالیت گروه‌های فشار مختلف در داخل ایران غافل شد که متأسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و باعث انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در خصوص حوادث قفقاز شده‌اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=252363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.