افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

نقاشی سلطان احمد شاه قاجار و دولتمردانش + عکس

  • کد خبر : 286374
نقاشی سلطان احمد شاه قاجار و دولتمردانش + عکس

به گزارش رکنا، نقاشی ها سلطان احمد شاه قاجار و دولتمردانش را می بینید. شرح آن در زیر آمده است. قلم/روغن روی بوم استاد اسدالله، 209.9 x 149.2 سانتی متر، گالری آرتور ساکلر احمدشاه را آخرین پادشاه قاجار می دانند و در طول 17 سال سلطنت او وقایع بین المللی از جمله جنگ جهانی اول، […]

به گزارش رکنا، نقاشی ها سلطان احمد شاه قاجار و دولتمردانش را می بینید. شرح آن در زیر آمده است.

قلم/روغن روی بوم استاد اسدالله، 209.9 x 149.2 سانتی متر، گالری آرتور ساکلر

احمدشاه را آخرین پادشاه قاجار می دانند و در طول 17 سال سلطنت او وقایع بین المللی از جمله جنگ جهانی اول، انقلاب اکتبر روسیه و ناآرامی های داخلی متعدد رخ داد که یکی از بحرانی ترین و گیج کننده ترین ناآرامی ها به شمار می رود. دوره های تاریخ معاصر ایران

با این حال احمد شاه او بسیار باهوش بود و به تحصیل به ویژه حقوق و تاریخ علاقه زیادی داشت و اوقات فراغت خود را به تجارت و تحصیل می گذراند. زمانی که مشروطه خواهان در 24 تیر 1288 تهران را تصرف کردند، محمدعلی شاه به دلیل علاقه زیاد حاضر به تحویل آن برای تاج گذاری به مشروطه خواهان نشد، اما به دلیل فشار مشروطه خواهان موافقت کرد.

علاوه بر این، برای عزل رسمی محمدعلی شاه و روی کار آمدن فرزند ارشدش بر تخت سلطنت در 4 تیر 1288، 6 تن از رجال درجه اول ایران، سید عبدالله بهبهانی، سید محمد امام جمعه، نظام الملک، مستق. الدوله، علاءالدوله و علاء الملک از طرف هیئت عالی به سفارت روسیه رفتند. پس از ارج نهادن به حضور شاه جدید، متنی را که شامل 12 اسکناس بود، خواندند و به او تحویل دادند: «سلطان احمد شاه خلدالله در حضور اقدس همایون به ملکه و سلطانیه ابلاغ می کند، چنانکه اعلیحضرت محمدعلی شاه. والد آن جلاله خطیر بنا به مقتضیات زمان به موجب اصل 36 از سلطنت مستثنی شده است. ، در سال 1327 در بهارستان اعلیحضرت را به تاج و تخت ایران برگزیدند و نائب السلطنه را به طور موقت به اعلیحضرت مستطاب اشرف سپردند، آقایی مقرر کرده است که پس از جمع بندی مجلس طبق اصل 37 قانون اساسی، تصمیم قطعی خواهد بود. در سلطنت گرفته شود.»

احمدشاه که پسری 12 ساله بود، پس از خواندن این لایحه، به همراه بزرگان درجه یک ایرانی از سفارت روسیه در منطقه زرگنده به سلطان آباد کاخ تابستانی شاهان قاجار رفت. احمدشاه 12 ساله پس از 5 روز آماده رفتن به پایتخت شد، هرچند باید گفت که احمدشاه تا زمانی که به سن بلوغ رسید هیچ نقشی در اداره کشور نداشت و عضدالملک بزرگ‌ترین سلسله قاجار که از سوی شورایی متشکل از علما و تعدادی از نمایندگان مجلس اول و سران مجاهد منصوب می‌شد، به نمایندگی سلطنت انتخاب شد و زمام امور را بر عهده گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=286374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.