افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر در مسکو برگزار می شود

  • کد خبر : 141943
نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر در مسکو برگزار می شود

به گزارش بازار، کاظم جلالی افزود: این نشست بخشی از برنامه سالانه پنج وزیر امور خارجه کشورهای ساحلی است که طی آن مهم ترین موضوعات مرتبط با این حوزه آبی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. وی خاطرنشان کرد: در نشست مسکو زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت منطقه خزر، گسترش […]

به گزارش بازار، کاظم جلالی افزود: این نشست بخشی از برنامه سالانه پنج وزیر امور خارجه کشورهای ساحلی است که طی آن مهم ترین موضوعات مرتبط با این حوزه آبی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در نشست مسکو زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل‌ونقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و مسائل حقوقی مرتبط مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سفیر ایران در روسیه گفت: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان همچنین در نشست خود درباره دستور جلسه آینده سران کشورهای ساحلی دریای خزر بحث خواهند کرد. در مسکو. .

جلالی یادآور شد: قرار است آقای امیر عبداللهیان علاوه بر شرکت در اجلاس سران خزر، دیدارهای دوجانبه ای با وزرای امور خارجه روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان داشته باشد.

به گفته وی، این دیدارها فرصت مناسبی برای گفت وگو درباره تحولات مهم منطقه ای در دیدارهای دوجانبه است.

پیش از این وزیر امور خارجه روسیه در 5 نوامبر 1402 با بیان اینکه کار مشترک کشورهای حاشیه خزر عامل مهمی در تضمین امنیت، ثبات و توسعه پایدار در منطقه اوراسیا است، پیشنهاد تشکیل «پنج» را داده بود. علامت خزر.

سرگئی لاوروف در اولین نشست کمیسیون بین بخشی همکاری های خزر در مسکو افزود: روسیه آمادگی دارد جایگاه منطقه را به عنوان منطقه سودآور همکاری های بین المللی در چارچوب «پنج خزر» از جمله کشورهای روسیه تقویت کند. جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان و ترکمنستان.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو مصمم است در چارچوب «پنج خزر» برای تقویت موقعیت منطقه به عنوان منطقه صلح، هماهنگی، حسن همجواری و همکاری های بین المللی ثمربخش، فعالانه و سازنده کار کند.

لاوروف تصریح کرد: در این راستا باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم با حفظ محیط زیست بسیار شکننده دریای خزر، توانمندی های منطقه را در مبادلات تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، علمی و بشردوستانه افزایش دهیم. توسعه دهد

پیش از آن وزیر امور خارجه روسیه در 27 مرداد 1402 در دیداری با سفرای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و سایر کشورهای ساحلی دریای خزر شرکت کرد.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این نشست پیرامون طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های چندجانبه در منطقه خزر تبادل نظر کردند.

در این نشست اقدامات جدید برای ایجاد همکاری بین «پنج» کشور همسایه دریای خزر از جمله تهیه دستور کار نشست بعدی وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر در مسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.