افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

نرخ سود بانکی تغییر می کند

  • کد خبر : 369373
نرخ سود بانکی تغییر می کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نرخ سود سپرده های بانکی با مصوبه شورای پول و اعتبار 22.5 درصد تعیین شده است، اما در ماه های پایانی سال گذشته بانک مرکزی مجوز صدور گواهی ویژه با نرخ سود 30 درصد را برای مدت کوتاهی صادر کرد و سپس سقف نرخ سود در سیستم بانکی برای مدت کوتاهی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نرخ سود سپرده های بانکی با مصوبه شورای پول و اعتبار 22.5 درصد تعیین شده است، اما در ماه های پایانی سال گذشته بانک مرکزی مجوز صدور گواهی ویژه با نرخ سود 30 درصد را برای مدت کوتاهی صادر کرد و سپس سقف نرخ سود در سیستم بانکی برای مدت کوتاهی به 30 درصد افزایش یافت.

اما بعد از آن بانک مرکزی به بانک ها اولتیماتوم داد که باید نرخ بهره سپرده های خود را اصلاح کنید و در صورت تخلف با آنها برخورد جدی خواهد شد. البته مدیران بانکی به جدیت بانک مرکزی در اصلاح نرخ سود و پایبندی بانک ها به اجرای این تغییرات پی بردند و گفتند: جدیت بانک مرکزی موجب تضییع منافع بانک ها در یک کشور شد. حداقل سطح

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده های بانکی: سپرده کوتاه مدت عادی (کارت های بانکی): 5 درصد، سپرده کوتاه مدت سه ماهه ویژه: 12 درصد است. [بانک‌ها معمولاً ارائه نمی‌دهند]سپرده ویژه کوتاه مدت 6 ماهه: 17% [بانک‌ها معمولاً ارائه نمی‌دهند]سپرده بلندمدت با سررسید یک ساله: 20.5 درصد، سپرده بلندمدت با سررسید 2 ساله: 21.5 درصد و سپرده بلندمدت با سررسید 3 ساله: 22.5 درصد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد اخیرا در بیانیه ای ضمن انتقاد از نرخ سود تاکید کرد: با افزایش نرخ سود، اختلافات و نقدینگی و تورم بیشتر و البته بازار سرمایه را نیز از بین می برد. به دوستان بانکی هم می گویم: ما می دانیم که برای کنترل تورم در کوتاه مدت باید نرخ سود را افزایش دهیم، اما این برای زمانی است که بانک های ما متعادل هستند و بانک مرکزی آنقدر قوی است که بتواند معامله کند در صورتی که بانکی از برخی قوانین نظارتی عدول کند.”

وزیر اقتصاد از نگاه تیم اقتصادی کنترل نرخ سود گفته و تاکید کرده است: با بقیه تیم اقتصادی دولت در حال همکاری هستیم و قرار است نرخ سود را کنترل کنیم و در عین حال توجه را به بازار سرمایه جلب می کنیم زیرا می دانیم که تامین مالی غیرتورمی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است.

با توجه به نظر وزارت اقتصاد در مورد نرخ سود بانکی و البته اتفاق نظر مشاور اقتصادی طیب نیا رئیس جمهور با همتی در این زمینه دور نیست که در جلسات بعدی شورای پول و اعتبار شاهد تغییراتی در رابطه با نرخ سود بانکی باشیم.

اما برای بررسی دقیق نحوه پرداخت سود بانک ها به سپرده های مردم، به سراغ برخی بانک های خصوصی و دولتی رفت تا گزارشی از نحوه پرداخت سود سپرده ها دریافت کند.

بانک‌های دولتی و خصوصی عموماً از اولتیماتوم و هشدارهای جدی بانک مرکزی برای رعایت نرخ سود سپرده‌ها پیروی کرده‌اند و کمتر بانکی نرخ سود بالاتر از حد تعیین شده را به مشتریان پیشنهاد می‌کند، مگر اینکه مشتری سپرده زیادی داشته باشد که در این صورت بانک به شما پیشنهاد می‌دهد. پیشنهادات ویژه

اکثر بانک ها برای سپرده های یک تا سه ساله 20 تا 23 درصد سود دارند. نکته اینجاست که این وضعیت در مورد بانک های خصوصی که پیش از این سردمدار تخلفات در این بخش بودند نیز صدق می کند.

مدیر شعب یکی از بانک ها درباره نرخ سود این بانک و سایر بانک ها می گوید: اکنون اکثر بانک ها بین 22 تا 23 درصد سود می دهند. بانک مرکزی در مدت کوتاهی اجازه داد تا نرخ سود به 30 درصد برسد، نرخی که خیلی زود بهبود یافت.

وی با تاکید بر اینکه دیگر سود بالایی نداریم، گفت: قبلا کف و سقف سپرده گذاری داشتیم و بر این اساس سودهای متفاوتی می دادیم اما الان به سختی چنین چیزی داریم و سودمان 22 است. 5 درصد برای همه

البته این وضعیت در مورد سایر بانک ها صدق نمی کند زیرا برخی از کارمندان شعب می گویند: اگر مشتری سپرده بالایی داشته باشد که برای بانک جذاب باشد، می توانیم به او سود بیشتری ارائه دهیم.

یکی از کارمندان بانک می گوید: یک بانک خصوصی هست که تلفنی می گوید سود 22 درصد است اما وقتی به شعبه می روی و سپرده بالایی (میلیاردی) به تو می دهند به راحتی 24 درصد سود می دهند. 25 درصد

وی البته تاکید می کند: نباید در این بانک ها و صندوق ها سپرده گذاری کرد زیرا بسیار خطرناک است و ممکن است پول خود را پس نگیرید!
وی در مجموع معتقد است: سپرده گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ریسک بالایی است و مردم نباید برای کسب سود بیشتر این کار را انجام دهند.

بررسی میدانی وضعیت بانک ها در این زمینه نشان می دهد که برای سپرده های خرد و حداقل تا سقف 150 میلیون، بانک ها برنامه خاصی ندارند جز اینکه برخی بانک ها پس از یک ماه و برخی دیگر پس از سه ماه اجازه برداشت از حساب را می دهند. به طور کلی سود 22 است. بین 5 تا 23 درصد به این سپرده ها می دهند.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.