افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
5

نامه های رئیس جمهور به سران در خصوص اختلاف با مجلس قالیباف / نتیجه مجلس و دولت همسو شد!

  • کد خبر : 112471
نامه های رئیس جمهور به سران در خصوص اختلاف با مجلس قالیباف / نتیجه مجلس و دولت همسو شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می رسد نمایندگان مجلس دولت ها را صالح نمی دانند و کار آنها را نمی پذیرند. شاید به همین دلیل است که برخی از لوایحی که دولت به مجلس ارائه می کند، در کمیسیون های مجلس دچار تغییرات زیادی می شود. تغییراتی که دولت ها با آن مخالف هستند […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می رسد نمایندگان مجلس دولت ها را صالح نمی دانند و کار آنها را نمی پذیرند. شاید به همین دلیل است که برخی از لوایحی که دولت به مجلس ارائه می کند، در کمیسیون های مجلس دچار تغییرات زیادی می شود. تغییراتی که دولت ها با آن مخالف هستند و معتقدند لایحه آنها به یک طرح تبدیل شده است.

نمونه ها کم نیستند. لایحه بودجه 1402، لایحه عفاف و حجاب و اکنون جدیدترین آن تغییرات گسترده در لایحه برنامه هفتم توسعه است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این لایحه از 545 حکم به 1800 حکم افزایش یافته است. یعنی آنچه دولت به مجلس تحویل داده بود تقریبا دو برابر شده است.

نامه اعتراضی ابراهیم رئیسی به رهبر انقلاب بر سر برنامه هفتم توسعه/قالی بافی طرف دولت بود؟

پیشنهاد ویژه به یک رئیس جمهور برای تغییر بزرگ در دولت / آیا نام این اثر زلزله در کابینه است؟ همینطور باشد!

البته این مشکل مختص دولت رئیس جمهور نیست و در دوره قبل نیز وجود داشت. در جریان بررسی لایحه بودجه 1400، تنها بودجه ای که دولت دوازدهم به مجلس یازدهم فرستاد، نمایندگان آنقدر اصلاحات کردند که صدای دولت بلند شد و حسن روحانی چندین بار گفت که دیگر خبری از لایحه بودجه نیست. اما پیشنهاد بودجه

نامه های رئیس جمهور به رهبران درباره درگیری با مجلس

در ماجرای تغییرات لایحه برنامه هفتم توسعه، ابراهیم رئیسی برخلاف حسن روحانی دست به قلم و کاغذ زد تا خطاب به رهبری نامه بنویسد و از تغییرات گسترده لایحه برنامه هفتم توسعه گلایه کند. به گفته محمدرضا پورابحیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به «شرق»، «رئیس جمهور نامه اعتراض آمیزی به رهبری نوشت که اگر مصوبات کمیسیون تلفیق در مجلس تصویب شود، دولت تصویب نمی کند. بتواند برنامه هفتم را اجرا کند زیرا بار مالی زیادی بر دوش دولت گذاشته است. است.”

به نظر می رسد نامه رئیس جمهور به رهبری برای دولت مثمر ثمر بوده است. آن طور که سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور به «شرق» گفت: «با توصیه رهبری، شرایط برنامه هفتم نسبت به تغییراتی که کمیسیون تلفیق مجلس از ابتدا در این طرح قرار داده بود، بهتر شده است.» مواد تکمیلی زیادی وجود داشت که بسیاری از آنها حذف شده اند.»

شفافیت؟ من یک نامه نوشتم!

اما این تنها نامه رئیس جمهور به رهبری نبوده و نیست. قبل از این هم صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراهیم رئیسی در سخنان خود از یکی دیگر از نامه نویسان رونمایی کرد. پس از رد بخشی از طرح شفافیت قوا و نهادها در شورای عالی نظارت مجلس، برخی از نمایندگان با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند که این نهاد مخالف شفافیت است و چه خبر است؟! ولی صادق آملی لاریجانی که صبرش لبریز از این انتقادات بود او در اولین تریبونی که پیدا کرد به این انتقادات پاسخ داد.

وی در ابتدای یکی از جلسات مجمع با انتقاد از سخنان برخی نمایندگان گفت: «مجلس در حال بررسی این موضوع بود که از سوی دفتر مقام معظم رهبری به آنها اعلام شد که نسبت به سایر قوا نظر دارند، رئیس جمهور محترم گلایه کردند و گفتند: گلایه کرد که این مصوبه برای کار دولت مشکل ایجاد می کند و این موضوعی بود که در شورای عالی نظارت مطرح شد و در دور اول این مشکلات را به مجلس منعکس کردیم اما در جلسه دوم «به دلیل همزمانی با بحث بودجه 1402 نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم و به همین دلیل در شورای عالی نظارت رد نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بنا به درخواست ریاست محترم جمهوری، مقام معظم رهبری اجازه بررسی جدید دادند و بر اساس این اختیار، شورای عالی نظارت بحث و نتیجه گیری کرد که برخی از مشکلاتی که قبلاً مطرح شده بود. گرفته شده بود «اصلاح شده و تعدادی باقی مانده است. این موارد به شورای نگهبان منعکس شد».

تکذیب سخنگوی دولت!

پس از سخنان آملی لاریجانی، انتقادات زیادی مبنی بر ناهماهنگی مواضع اعلام شده با مواضع عملی رئیس جمهور در خصوص شفافیت مطرح شد. اما سخنگوی دولت به کمک رئیسش آمد و گفت: «رئیس جمهور هیچ مخالفتی در این زمینه (شفافیت) به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نکرده است. البته حق با بهادری جهرمی بود. چون موضوع اعلام مخالفت با مجلس یا مجمع نبود، بلکه نامه نگاری به رهبری بود. یعنی اعلام مخالفت با مجمع!
جلسه کاهش اختلافات در ماه های اول دولت!

تفاوت های زیادی وجود دارد

با این حال، دو حادثه ذکر شده تنها اختلاف بین دولت و مجلس نبوده و نیست. این کشمکش ها میان نمایندگان مجلس و دولت ها از ابتدای تشکیل دولت سابقه دارد. در آذرماه 1400، زمانی که دولت حتی چهار ماه روی کار نیامده بود، پس از نشست مشترک دولت و مجلس، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که «برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس منجر به حل و فصل می شود. اختلافات و افزایش هماهنگی». با این حال، زمانی که دولت حتی 4 ماه است که روی کار نیست، مشخص نیست دقیقاً چه اختلافاتی وجود داشته است که جلسه مشترک به رفع آنها کمک کرد.

بخشنامه بحث برانگیز

جدای از اینها می توان فهرست بلندبالایی از پرونده های جنجالی دولت و مجلس تهیه کرد. یکی از موضوعاتی که اخیرا باعث تنش لفظی شدید بین بهارستان و پاستور شد، ابلاغ بخشنامه معاون وزیر کشور به استانداری ها بود که در آن خواستار توجه به استفاده از نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی دولت در مجلس شد. جلسات و امکانات و تریبون ها. این بخشنامه باعث تعجب نمایندگان شد که گویی موضوع مهم تری در کل کشور وجود ندارد و تمام مشکلات کشور در این بخشنامه خلاصه شده است.

نمایندگان با انتقاد شدید از این بخشنامه خواستار برکناری معاون وزیر شدند. آنها همچنین تهدید کردند که اگر ظرف دو هفته احمد وحیدی معاون خود را تغییر ندهد، خود وزیر را متهم خواهند کرد. هرچند وزیر تلاش کرد مقاومت کند اما وقتی بحث استیضاح خودش مطرح شد، ترجیح داد برای حفظ سمت خود در وزارتخانه، سمت خود را تغییر داده و معاونش را برکنار کند. اگرچه از بسیاری پرسیده شد که آیا نمایندگان پروتستان قصد انجام اقدامات ذکر شده در بخشنامه را دارند که واکنش شدیدی به همراه داشت؟ از سوی دیگر این سوال مطرح شد که اگر چنین بخشنامه ای درست بود، چرا وزیر کشور تسلیم فشارها شد و چگونه با این مقاومت شکننده انتخابات را برگزار می کرد؟ ماجرا تا آنجا پیش رفت که یکی از نمایندگان نزدیک به رئیس مجلس این بخشنامه جنجالی را در قالب زنجیره سازماندهی شده برای دخالت دولت در انتخابات مجلس ارائه کرد.

تفاوت در SUV ها

ماجرای دعوای دیگری که بین این دو قوه به وجود آمد به انتقال غیرمتعارف خودروهای آفرود به مجلس برمی گردد. احمد علیرضابیگی نماینده تبریز ابتدا در مصاحبه ای از تحویل بیش از 100 دستگاه خودروی آفرود توسط یک شرکت خودروسازی با تایید مسئولان وزارت حراست خبر داد. او با تعجب گفت که چه نسبتی بین این انتقال قدرت و استیضاح نافرجام وزیر صمت در همان مقطع زمانی وجود دارد؟ این سخنان باعث شد که نمایندگان و دولت ها صحت این خبر را زیر سوال ببرند.

اما زمانی که رئیس بازرسی ریاست جمهوری با واگذاری خودروهای شاسی بلند موافقت کرد، مواضع هر دو طرف متفاوت شد. همچنین در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس و مسئولان این تحویل را کذب می دانستند. با صحبت های این مقام دولتی آتش اختلافات مجلس و دولت دوباره شعله ور شد. سرانجام با محکوم شدن نماینده شاکی به یک سال زندان، این شعله های اختلاف تا حدودی فروکش کرد.

عمق تفاوت ها کجاست؟

اما شاید یکی از اتفاقاتی که برای رئیس جمهور قالیباف در چهار سال مجلس یازدهم رخ داد، بتواند تا حدودی روشنگر آنچه در جریان است. زمانی که برخی از نزدیکان و دوستان وی از جبهه پایداری ماجرای سفر خانواده رئیس جمهور به استانبول ترکیه برای خرید کنجد از نوه وی در مسیر قالیباف را فاش کردند، این ماجرا برای قالیباف رسوایی شد و انتقادات گسترده ای را علیه وی به همراه داشت. . .

مدت کوتاهی پس از این اتفاق مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار و یکی از اصولگرایان در فایل صوتی لو رفته مدعی شد که برادر دامادش ابراهیم رئیسی پشت افشاگری سفر خانواده قالیباف به استانبول بوده است. با انتشار عجیب این فایل صوتی که در شبکه ایران اینترنشنال قرار گرفت، میشم نیلی اعلام کرد که از مهدی طائب شکایت خواهد کرد و همین تهدید باعث شد برادر رئیس وقت سازمان اطلاعات سپاه از برادر همسرش عذرخواهی کند. . توسط ابراهیم رئیسی

هر چند این ماجرا به خاطره هم تبدیل شد، اما سخنان طائب عمق اختلافات در لایه های زیرین دولت و مجلس را نشان می داد. تفاوت هایی که روزی در مورد تغییرات لایحه برنامه هفتم نمایان می شود; یک روز از دعوای دولت و مجلس بر سر اختلاف بودجه و روز دیگر از آستین معاون وقت وزیر کشور. اگرچه این درگیری پس از درگیری شدید رسانه ای دولت و مجلس بر سر بخشنامه جنجالی به یکباره پایان یافت، اما با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات مجلس، با بهانه های ریز و درشت، این اختلافات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

2727

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=112471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.