افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

ناتوانی استان سمنان در کنترل تورم

  • کد خبر : 413214
ناتوانی استان سمنان در کنترل تورم

بازار، گروه استان ها: مرکز آمار ایران نرخ تورم استان های کشور را در مهر ماه 1403 منتشر کرده است که بر اساس این آمار میانگین تورم در استان های کشور 33.6 درصد بوده است در حالی که در مهرماه سال گذشته میانگین تورم در استان های کشور 33.6 درصد بوده است. نرخ استان های […]

بازار، گروه استان ها: مرکز آمار ایران نرخ تورم استان های کشور را در مهر ماه 1403 منتشر کرده است که بر اساس این آمار میانگین تورم در استان های کشور 33.6 درصد بوده است در حالی که در مهرماه سال گذشته میانگین تورم در استان های کشور 33.6 درصد بوده است. نرخ استان های کشور 45.5 درصد بوده است.

در بین استان های کشور، استان سمنان در فاصله شهریور سال گذشته تا مهر ماه 1403 رکورد عجیبی نزول به ثبت رسانده است به طوری که این استان از نظر کمترین نرخ تورم در بین استان های کشور در چند سال اخیر رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. سال به رتبه بیست و چهارم سقوط کرده است.

سیاست های اقتصادی

کاهش 20 واحدی میانگین تورم سمنان نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی این استان به‌ویژه مقوله تنظیم بازار نتوانسته به درستی عمل کند و این افت را به همراه داشته است، هرچند میانگین نرخ تورم در استان سمنان از 43 رسیده است. درصد در شهریور سال گذشته به 35 درصد در سال جاری 5 درصد کاهش داشته است.

استان سمنان از سال گذشته افت 20 واحدی شاخص تورم را تجربه کرده است.

مشکل اینجاست که این کاهش در تمام استان های کشور اتفاق افتاده و مختص استان سمنان نیست، بیشترین جهش را سیستان و بلوچستان به دست آورد که با مدیریت صحیح در شهریور 1402 توانست تورم را 47.7 درصد کاهش دهد. این استان در مهر 1403 به 23.6 درصد برسد و این شاهکاری است که در اداره این استان حاصل شده است.

اما در فهرست جدید استان سمنان جزو هفت استان گران قیمت کشور است، در حالی که در سال های اخیر همواره جزو پنج استان با کمترین نرخ تورم بوده است، بنابراین به نظر می رسد مسئولان استانی باید در سیاست های اقتصادی خود تجدید نظر کنند.

جایگاه سمنان در بین استان های کشور.

بر اساس اعلام مرکز آمار کشور، نرخ تورم مهر ماه 1403 در استان سمنان 35.5 درصد است، در حالی که سیستان و بلوچستان با 23.6 درصد، زنجان با 29.7 درصد و بوشهر با 30 درصد سه استان اول کشور از نظر کمترین تورم هستند. . نرخ تورم در حال افزایش است

متوسط ​​تورم کشوری استان ها 33.6 درصد و متوسط ​​نرخ تورم استان سمنان در مهرماه امسال 35.5 درصد است و پس از آن استان های کرمان با 35.8 درصد، خراسان جنوبی با 36 درصد، ایلام با 4 درصد و اردبیل در رتبه های بعدی قرار دارند. با 36.5 درصد، آذربایجان غربی با 36.5 درصد و اصفهان با 36.9 درصد، اصفهان را پرطرفدارترین استان کشور کرده است.

استان سمنان از سال گذشته تاکنون افت 20 واحدی شاخص تورم را تجربه کرده است و این یکی از بدترین نتایج حداقل در سه چهار سال اخیر در حوزه تورم بوده است. افزایش قیمت ها با 16.8 درصد مربوط به آموزش بوده و این موضوع بی ارتباط با افزایش شهریه دانشگاه ها به ویژه دانشگاه آزاد و همچنین مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی و … نیست.

جهش قیمت در بخش آموزشی

جهش قیمت شیر ​​در روزهای اخیر باعث شده است که در تورم نقطه‌به‌نقطه منتهی به مهر 1403، شیر و لبنیات با تورم 4.7 درصدی دومین افزایش قیمت را در سبد خانواده داشته باشند و پس از آن سبزیجات و حبوبات با 3.7 درصد بالاترین تورم نقطه به نقطه در دوره منتهی به مهر 1403 است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه استان سمنان در شهریور ماه 1403 در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 40.7 درصد بوده است.

روی دیگر سکه میوه ها و آجیل ها هستند که با توجه به تورم در منطقه، قیمت آنها نه تنها افزایش نیافته است، بلکه تورم مرکز آمار ایران منفی 2.4 درصد اعلام شده است که به این معنی است که قیمت اینها اقلام حتی بیشتر کاهش یافته است. در این فهرست نان و حبوبات، سبزیجات، کالاها و خدمات و مسکن بیشترین نرخ تورم را در سبد خانوار دارند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه استان سمنان در شهریور 1403 در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 40.7 درصد و در بخش آشامیدنی، مواد غذایی و دخانیات 29 درصد، مواد غذایی و دخانیات بوده است. تنباکو 28.9. درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 40.9 درصد اعلام شده است که به این معناست که شاهد موفقیت چندانی در بخش تورم سالانه در استان سمنان نیستیم و شاید همین موضوع یکی از دلایل شکست استان سمنان در در حوزه کنترل تورم وجود داشته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.