افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
0

موشک ایرانی «فتاح» چگونه از سامانه ضد موشکی اسرائیل فرار می کند؟ / شرح عملکرد سامانه پدافندی «وزغ».

  • کد خبر : 396975
موشک ایرانی «فتاح» چگونه از سامانه ضد موشکی اسرائیل فرار می کند؟ / شرح عملکرد سامانه پدافندی «وزغ».

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از شبکه 12 این رژیم نوشت: آمریکا قصد دارد سامانه ضد موشکی تاد را برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل در آنجا مستقر کند. به گزارش تسنیم، این خبر در حالی منتشر می شود که حدود 12 روز پیش موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از شبکه 12 این رژیم نوشت: آمریکا قصد دارد سامانه ضد موشکی تاد را برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل در آنجا مستقر کند.

به گزارش تسنیم، این خبر در حالی منتشر می شود که حدود 12 روز پیش موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان عملیات صادق 2 از سد سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی عبور کرده و بر اساس برآوردها خسارات قابل توجهی به پایگاه های هوایی و رادارهای این کشور وارد کرده است. اکنون به نظر می رسد که در نتیجه این عملیات خسارات قابل توجهی به رادار و شبکه دفاعی رژیم صهیونیستی وارد شده است که توسط آمریکایی ها برای تقویت شبکه پدافند هوایی در برابر موشک های ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. اما این تقویت برای اسرائیلی ها چندان مفید نیست، زیرا آمریکایی ها برای آنها سیستم دفاعی هم دارند، آنها توانایی مقابله با موشک های بالستیک مافوق صوت را ندارند.

سامانه تاد یک سامانه دفاع موشکی ساخت کارخانه لاکهید مارتین است که در سال 2008 به طور رسمی توسط ارتش آمریکا وارد خدمت شد. این سامانه از چهار جزء اصلی شامل رادار TPY-2، مرکز فرماندهی و کنترل، پرتابگرها و موشک های رهگیر رادار این سامانه قادر است اهداف را از فاصله 1000 کیلومتری شناسایی کند، برد موشک این سامانه 200 کیلومتر است و از موتور موشک سوخت جامد با نازل متحرک استفاده می کند که سرعت این موشک را تقریباً ماخ افزایش می دهد. 8.

هر پرتابگر سیستم تاد معمولاً از شش تا هشت پرتابگر تشکیل شده است که هر کدام از آنها قادر به شلیک 8 موشک است. به این ترتیب یک پرتابگر سامانه تاد توانایی شلیک 64 موشک را دارد. شارژ مجدد هر لانچر حدود 30 دقیقه طول می کشد. .

عملکرد سامانه THAD مانند سایر سامانه های پدافندی است، یعنی پس از شناسایی هدف و محاسبه مکان مناسب برای حمله به آن بر اساس سرعت، ارتفاع و جهت حرکت، رادار اطلاعات را به فرمان می دهد. و مرکز کنترل سامانه نیز بهترین پرتابگر را برای حمله به موشک مهاجم انتخاب کرده و دستور شلیک را صادر می کند و همچنین اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد مخابره می کند.

اما حد وسط این است که این سامانه زمانی که موشک در فاز میانی حرکت خود قرار دارد، قابلیت رهگیری هدف را دارد و در صورت تغییر در اجزای حرکتی موشک، سامانه از کار می افتد. برای جبران این خطا، سیستم باید مجدداً موشک مهاجم را شناسایی و ردیابی کند و در صورت موفقیت، در صورت تغییر جهت مجدد موشک مهاجم، پارازیت احتمالی رادار شکسته شده و مجدداً این فرآیند تکرار شود. ?

موشک فتح از فاصله 1400 کیلومتری به سمت هدف شلیک می شود و زمانی که در فاز میانی حرکت خود قرار دارد توسط رادار سامانه THAD شناسایی می شود. بسته به برد موشکی سامانه تاد، این سامانه زمانی که هدف در فاز میانی حرکت خود قرار دارد، قادر به ردیابی موشک خواهد بود و زمانی که موشک در مرحله پایانی حرکت خود قرار دارد، قادر به شلیک خواهد بود. و اینکه آیا موشک در این مرحله توانایی انجام مانورهای سنگین و رسیدن به سرعت های مافوق صوت را دارد یا خیر؟ رهگیری آن برای سیستم دفاعی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

البته برای پوشاندن بدنه موشک فتاح از مواد جذب کننده امواج راداری استفاده شده است که باعث کاهش برد موثر و ایجاد خطا در محاسبات می شود، اما به عنوان فرضی که به تعادل مشکل کمک می کند، فرض بر این است که فتاح در حداکثر برد سیستم دشمن کشف خواهد شد.

اگرچه این رادارها هدف را به صورت بلادرنگ رصد می کنند و تغییرات مسیر پروازی موشک مهاجم را به موشک دفاعی ارسال می کنند، اما اگر این تغییرات فراتر از محدوده سرعتی باشد که رادار می تواند تشخیص دهد یا سرعت موشک پدافندی. دیگر نمی تواند موشک ها را رهگیری یا منهدم کند.

اگر موشک دفاعی شلیک شود، احتمال کمی برای تغییر مسیر این موشک وجود دارد – زیرا انرژی رانش را برای غلبه بر گرانش زمین و افزایش سرعت پشت سر هم صرف می کند – و انجام دو یا سه مانور سنگین توسط موشک مافوق صوت، موشک در واقع می تواند مانور دهد. پدافند انرژی کافی برای ادامه تعقیب و پیشروی به سمت مختصات جدیدی که تا چند لحظه دیگر معتبر نیستند را نخواهد داشت، موضوعی که دقیقا در طراحی مانور فتح رعایت شده است. موشک

موشک فتح از لحظه شلیک در فاصله 500 کیلومتری از هدف (دو سوم مسیر موشک) در یک مسیر مشخص و با سرعت معین حرکت می کند، اما تنها در یک سوم پایانی مسیر خود که موتور سوخت جامد مجهز به نازل متحرک روشن می شود، ناگهان سرعت خود را تقریباً سه برابر سرعت اولیه افزایش می دهد و شروع به مانور و تغییر جهت می کند و باعث خطا در محاسبات سیستم های دفاعی می شود.

همچنین سرعت موشک های سامانه تاد 8 ماخ و سرعت موشک فتح در مرحله نهایی به 13 تا 15 ماخ می رسد. به این ترتیب قبل از اینکه موشک سامانه های پدافندی با موشک فتح به محل برخورد برسد، این موشک از آن محل عبور کرده و نمی توانند این موشک را منهدم کنند.

سال گذشته، سایت دیفنس نیوز در گزارشی اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا به کنگره آمریکا اطلاع داده است که توسعه موشک های مافوق صوت چین یک تهدید جدی است و خواستار بودجه بیشتر برای توسعه این موشک های بالستیک شده است. بر اساس برآورد پنتاگون، آنها تا سال 2034 قادر به دستیابی به سیستم دفاعی برای مقابله با موشک های مافوق صوت نخواهند بود.

اکنون به نظر می رسد که تا سال 2034 هیچ سامانه دفاعی که بتواند در برابر موشک های مافوق صوت مقاومت کند وجود نخواهد داشت و استقرار سامانه تاد در اسرائیل نیز کمکی به رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک های بالستیک ایران نخواهد کرد.

۲۷۲۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.